Nikdy by mě nenapadlo, že budou Windows zdarma, říká šéfka Microsoftu

  2:00aktualizováno  2:00
Šéfka české pobočky Microsoftu Biljana Weberová nyní zažívá hned několik změn. Firma se přestěhovala do nové budovy, kde ani ona sama nemá vlastní kancelář. Navíc se zásadně mění obchodní model celého Microsoftu. Windows mají v pozici těžiště příjmů nahradit cloudové služby.

Šéfka českého Microsoftu Biljana Weberová na jedné z chodeb nové centrály na pražské Brumlovce. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Na první pohled nejviditelnější změnou je přesun pražské pobočky Microsoftu. Během října přesídlila do nové budovy na pražské Brumlovce, ob dva domy od té dřívější. V mnohém se liší.

„Naše prostory jsou o 18 procent menší, než byly ty předtím. Ale hlavně, koncept je úplně jiný. Máme mnohem více zasedacích místností a míst, kde se lidé mohou setkávat, spolupracovat. A mnohem méně standardních kancelářských prostor se stoly,“ říká šéfka české pobočky softwarového gigantu.

Účel kanceláře se podle ní radikálně změnil. „Už to není místo, kam jdete pracovat. Je to místo, kam chodíte spolupracovat, tvořit s­ ostatními,“ dodává Weberová s tím, že vlastní kancelář už nemá v nové budově ani ona.

Firma jde příkladem v tom, co se stává hlavní složkou jejího byznysu - práci odkudkoliv, což dnes moderních technologie, včetně cloudových řešení umožňují. Na 5. listopadu dokonce vyhlásila Den práce odkudkoliv. A letos se k ní připojilo přes 30 organizací. Nejen z informačních technologií, ale z různých oborů.

Co je to cloud

Cloudové řešení je dnes jedním z­ nejskloňovanějších sousloví v informačních technologiích.

Zjednodušeně řečeno jde o to, že data nejsou uložena na pevném disku domácího či firemního počítače, ale na vzdáleném úložišti.

Díky tomu jsou pak obvykle přístupná z­jakéhokoliv zařízení. Přechod na cloud může mít různou formu – jako nástroj komunikace pomocí e-mailu či sdílení dokumentů a prezentací.

Firmy díky tomu mohou přenést starost o IT na specializované společnosti.

Změny viditelné na pražské Brumlovce ale nejsou zdaleka jediné, kterými jedna z největších technologických firem světa právě prochází. Firma, jež byla po většinu své čtyřicetileté existence synonymem pro operační systém Windows, během posledních pár let od základu mění svůj obchodní model.

Windows na druhé koleji

Signály byly například akvizice Skypu nebo Nokie. Hlavně ale dochází k výraznému útlumu zpeněžování operačního systému Windows. Tedy produktu, který udělal ze zakladatele firmy Billa Gatese nejbohatšího člověka planety.

Symbolicky to Microsoft letos zdůraznil tím, že uživatelům předchozích verzí 7 a 8 nabídl bezplatný přechod na nové Windows 10. „Když jsem do společnosti před pěti lety přicházela, vážně by mě nenapadlo, že k tomu někdy dojde,“ říká šéfka pěti stovek českých zaměstnanců firmy Weberová.

Investoři cloudu věří

I když příjmy z cloudových řešení dnes ještě zdaleka nedosahují významných podílů na tržbách Microsoftu, investoři mu věří. Lépe řečeno věří, že tato technologie se globálně rozroste a Microsoft, který se s Amazonem přetahuje o post cloudové jedničky, si z kynoucího koláče pořádně ukousne.

Proto po posledních čtvrtletních výsledcích vyletěla cena akcií nad 53 dolarů za kus. Vyšší hodnotu měly akcie Microsoftu už jen v týdnech na přelomu milénia, kdy vrcholilo dofukování takzvané internetové bubliny (více zde).

Za tři poslední roky se tak hodnota firmy zdvojnásobila. A zároveň je také nyní o pětinu vyšší, než když letos ke konci ledna výrazně spadla. Burza tehdy reagovala na zprávu, že Microsoft nabídne update na Windows 10 zdarma.

Leč svět technologií se mění a i gigant z Redmondu musí s ním. A kdysi stěžejní příjmy z prodeje operačního systému musí Microsoft něčím nahradit. Nadále se daří prodeji kancelářského softwaru Office365. Spása však má mít jméno cloud a spojována je hlavně s tváří nového generálního ředitele. Tím se stal loni v únoru Satya Nadella, někdejší výkonný viceprezident právě pro cloudové služby.

Příjmy z cloudu by se tudíž měly stát jedním z pilířů společnosti. Dnes přitom tvoří podle aktuálních hospodářských výsledků společnosti jen 8,2 miliardy dolarů, tedy asi desetinu ročních příjmů. Nadellovým cílem však podle Reuters je, aby to do konce roku 2018 bylo 20 miliard, tedy přibližně čtvrtina současných příjmů.

Menší firmy na cloud slyší

Podobnou transformací tak v současnosti prochází i pražská pobočka. „V Česku je obecně povědomí o cloudu nižší než v USA nebo v Evropě. Přesto z něj generujeme přibližně stejný podíl příjmů jako celá společnost. Spíš trochu víc,“ říká Weberová.

Dodává přitom, že například u klientů z řad malých a středních podniků tvoří příjmy z cloudu už více než polovinu. Podle Weberové jsou právě tyto firmy v Česku obecně silné a s rostoucí ekonomikou se to ještě zvýrazňuje. Zároveň se podle ní díky zvyšující se důvěře ve spolehlivost a bezpečnost služby menší firmy často pro cloud rozhodují na úkor investice do vlastní IT infrastruktury.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Češi si připlatí i za další značku piva, ceny zvyší také Bernard

Stanislav Bernard

Rodinný pivovar Bernard z Humpolce od 29. října zdraží svá piva. Cenu sudového moku zvýší v průměru o 70 haléřů,...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Trump ulevil od cel holítkům Gillette, už dřív podpořil jejího konkurenta

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Společnosti Procter & Gamble, mateřské firmě Gillette, se v úterý dostalo pomoci od administrativy amerického...



Najdete na iDNES.cz