Vyšší daň Škodu odrazuje od dalších investic v Boleslavi, říká člen vedení

  13:10
Aféra s emisemi u dieselových motorů neomezí investice, tvrdí v prvním rozhovoru od vypuknutí skandálu Dieselgate člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Naopak se spíše obává o nedostatek techniků. Přesto věří, že firma má příležitost urychlit čtvrtou průmyslovou revoluci.

Člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. | foto: Škoda Auto

Firma ale zvažuje, zda bude nadále investovat v Mladé Boleslavi, město jí totiž zdvojnásobilo daň z nemovitosti na 88 milionů korun. Rostoucí Škoda Auto se pak ještě v příštím roce rozroste o další stovky zaměstnanců.

Škoda Auto je dlouhodobě jedním z nejžádanějších zaměstnavatelů v Česku. Jak se aféra s diesely může projevit na zájmu o práci v automobilce. Neklesne?
Zatím nic takového nepociťujeme. Máme přitom čerstvé zkušenosti z některých veletrhů práce a různých žebříčků, kde se umisťujeme na prvních místech v oblasti atraktivity zaměstnavatele. Ostatně nebyli jsme vždy nejžádanější, jde o trend posledních pěti let, kdy jsme v oblasti atraktivity hodně odpracovali. Nyní se spíše potýkáme se špatnou kvalifikační skladbou uchazečů. Na pracovním trhu - a to nejen v České republice, ale například i v Německu - je dlouhodobý nedostatek technicky vzdělaných lidí.

Bohdan Wojnar (55)

  • Od 1. ledna 2011 je členem představenstva zodpovědným za oblast řízení lidských zdrojů ve Škodě Auto, je jediným Čechem v představenstvu automobilky.
  • Vystudoval Vysokou školu chemickotechnologickou a European Business School v Praze. Ve Škodě Auto pracuje od roku 1985, před příchodem do Škody Auto pracoval dva roky v Kaučuku Kralupy.
  • Tři roky působil ve vedení Volkswagenu Slovakia, kde měl na starosti finance a personalistiku. Je ženatý a má dvě dospělé děti.

Nedostatek techniků je neustále diskutované téma. Kolik jich podle vás v Česku chybí?
Aktuálně je to kolem stovky tisíc, v roce 2030 bude deficit až 420 tisíc kvalifikovaných techniků. To je obrovské číslo. Dobrý vstupní kapitál v podobě technicky vzdělané pracovní síly jsme promarnili v devadesátých letech. Na druhou stranu vidím v nedostatku techniků i potenciál v podobě větší potřeby inovací, například v podobě čtvrté průmyslové revoluce. Ta s sebou přinese mnohem více digitalizace, chytré továrny. Nedostatek pracovní síly se dá řešit větší mírou automatizace, technicky skvěle připravené odborníky budeme ale potřebovat vždy.

Sledujete pokles zájmu o techniku i u vás ve firemním učilišti?
U nás je stále situace v pořádku, stále děláme přijímací zkoušky a bereme pouze každého čtvrtého uchazeče. Významně ale do učiliště investujeme. Problém se však objevuje na jiných učilištích. A to nemluvím o nízko kvalifikované pracovní síle, ale o lidech, kteří jsou schopni dostát aktuálním požadavkům průmyslu.

Skandál s emisemi vedl v celém koncernu k velkým škrtům. Mezi zaměstnanci se šíří spousta obav, jak se případné škrty projeví v zaměstnanosti a platech. Dá se očekávat, že by tento problém mohl vést například ke snížení platů či propouštění?
K poklesu platů u nás v historii nedošlo a neočekáváme to ani nyní. V tuto chvíli nic nenasvědčuje tomu, že by mělo docházet k mimořádnému snižování počtu pracovních míst. Naopak, jen v tomto roce vytváříme 600 nových pracovních míst v závodě Kvasiny, další stovky nových zaměstnanců přijímáme na posílení klíčových kompetencí v Mladé Boleslavi. Případné výkyvy v poptávce po našich vozech, pokud přijdou, budeme řešit nástroji flexibility, které jsme ve spolupráci s podnikovými Odbory Kovo ve firmě zavedli již před lety.

Zastavují se některé investiční projekty kvůli plánovaným škrtům?
Nebudeme šetřit na projektech budoucnosti. Nediskutujeme o zastavení projektů, které jsou pro nás z pohledu nových produktů a strategie důležité. Ale některé projekty, které jsme měli v plánu, přehodnocujeme a prostředky investujeme především do špičkových technologií. V budoucnosti chceme pokračovat v růstu.

Jaký bude dopad zvýšení daně z nemovitosti v Mladé Boleslavi na vaše investice?
Prověřujeme, v jakém rozsahu bude zkrácena naše podpora aktivit v Mladé Boleslavi, jelikož město avizovalo, že podporu bude chtít provádět samo a přímo. Změna výše daně se dotkne jak občanů, tak všech podnikatelských subjektů ve městě. Pro nás jako největšího plátce daně v regionu to znamená navýšení platby z 44 na 88 milionů korun. Tento krok města je pro nás nepochopitelný. Nynější daňová opatření města jsou aktem svévole už z toho důvodu, že tento záměr nebyl předem diskutován. Podobná opatření narušují důvěru v podporu podnikatelského prostředí ve městě.

Velkým tématem ve Škodě je projekt HPO, který má výrazně zefektivnit činnost firmy a její řízení. V jeho rámci jste už některé činnosti vyčlenili mimo podnik, budete v tom pokračovat?
Dovolil bych si použít jeden citát: „Střechy se mají opravovat, když svítí slunce.“ Proto jsme připravovali firmu na obtížné období včas. Proces ale nejde zužovat jen na problematiku vyčleňování. Podařilo se nám zefektivnit řízení, odbourali jsme jednu úroveň vedení a další výrazně snížili. Začali jsme celou věc řešit shora, tedy strukturou a řídicími procesy. Co se týká vyčleňování činností, prověřování hospodárnosti vytipovaných neklíčových oblastí firmy byl, je a bude kontinuální proces, který naši firmu učiní silnější a konkurenceschopnou. V posledním roce je příkladem činnosti, kterou nově zajišťuje pro Škodu externí partner, rehabilitace. Díky tomu, že nám službu poskytuje firma, pro niž jsou rehabilitační služby hlavní náplní, mohli jsme spektrum služeb rozšířit.

Začali jste své zaměstnance podporovat, aby přecházeli v rámci firmy na jiné pozice, proč?
Je to změna myšlení. Rotace jsou příprava zaměstnanců na nové profese, které přicházejí v souvislosti se změnami v průmyslu. Za rok 2015 máme již téměř 1 300 rotací v nepřímé oblasti, zaměstnanci rotují na základě dohody se svým vedoucím a personálním oddělením. Pilotně zkoušíme pro vybrané profese i možnost práce z domova. Snažíme se lidi vést k tomu, aby nová témata aktivně vyhledávali. Firma nechce konzervovat současný stav.

Škoda Auto dál výrazně přijímá lidi, kam nejvíce?
Jen letos jsme na dělnické pozice přijali téměř 1 500 nových zaměstnanců. Nyní se naše náborové aktivity zaměřují na výrobní závod v Kvasinách. Plánujeme tam postupně vytvořit až 1 300 nových míst plus další stovky u dodavatelů. Pociťujeme ale nedostatek lidí se správným profilem. Nezaměstnanost v okrese Rychnov nad Kněžnou je druhá nejmenší v celé republice. To na jednu stranu ukazuje význam závodu Kvasiny pro tento region, na druhou stranu potřebujeme podpořit mobilitu lidí, jejich ochotu stěhovat se za prací, systém rekvalifikací, celoživotního vzdělávání a další opatření.

Ze Škody Auto se stal mezinárodní zaměstnavatel, v některých zahraničních závodech ale máte potíže s protesty zaměstnanců. Nejvyhrocenější byly vztahy v indickém Aurangabádu, na tamním trhu přitom prodeje klesají. Má ještě smysl v Indii vyrábět?
Indie a její obyvatelé mají svá specifika. Škoda jako mezinárodní značka umí s těmito specifiky pracovat. Změnili jsme tam prodejní strategii a letos v říjnu už prodej opět rostl. Musíme se nicméně naučit, že čas v Indii plyne jinak a déle než v Evropě. Například kolektivní smlouvy se vyjednávají na delší období než v Česku, proto také déle trvá, než je dohodnete.

V čem je Indie z pohledu zaměstnavatele tak odlišná?
Lidé jsou z podstaty emocionálnější, jednají jinak a jsou pro ně důležité jiné hodnoty než u nás. V závodním stravování musíte třeba skloubit požadavky zaměstnanců, kteří jsou vegetariáni, s těmi, kteří jedí maso. Zaměstnanci také chtějí jako pracovní oděv košile, což je problematické z pohledu poškození, které mohou knoflíky způsobit na vozech. Zkrátka a dobře nelze zúžit jednání jen na otázku výše mzdy. Hodně pomohlo také aktivní zapojení předsedy našich podnikových Odborů Kovo do jednání v Indii.

Mezinárodní expanze vedla k tomu, že posíláte stovky českých zaměstnanců do zahraničí. Nezmizí tato praxe v rámci plánovaných úspor nákladů?
Škoda je mezinárodní značka a bude se dál internacionalizovat. Nejen tím, že bude přibývat zahraničních zaměstnanců u nás, ale i více našich lidí v zahraničí. Jejich počet závisí na počtu jednotlivých projektů, za poslední období se však stabilizoval na zhruba dvou stovkách. Za poslední roky již více než 600 zaměstnanců absolvovalo zahraniční stáž a v posledních letech je každý rok vysláno do zahraničí dalších asi 100 zaměstnanců.

Jak se daří je po dlouhodobém pobytu v zahraničí vrátit zpět do firmy v Česku?
Integrace zaměstnanců je pevnou součástí procesu vyslání zaměstnance. Je v zájmu společnosti, aby právě tito zaměstnanci zúročili na odpovídající pozici jedinečné zkušenosti, které získali v zahraničí. Musíme být věrohodní od začátku a neslibovat zaměstnancům to, co se nedá splnit. Snažíme se je motivovat, aby neztráceli pracovně-sociální kontakt s Českem ani během pobytu za hranicemi.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...