Nájezdník Krúpa obkličuje OKD, chce vydělat na bankrotu firmy

  6:00aktualizováno  6:00
Slovenský finančník Pavol Krúpa má před sebou zřejmě největší sousto ve své kariéře investičního nájezdníka. Útočí na firmy i pověst šestého nejbohatšího Čecha Zdeňka Bakaly. Chystá žaloby na vedení OKD i na samotného Bakalu.

Slovenský finančník Pavol Krúpa. | foto:  František Vlček, MAFRA

Jaká je vaše motivace k útoku na OKD?
Je jasné, že v projektu OKD došlo k řadě pochybení. Naše podnikání spočívá v získávání příležitostí. Hledáme pochybení, na které chceme upozornit a na základě toho získat určitou hodnotu.

Čeho přesně se v příběhu OKD chytáte?
V první řadě privatizace. Neřeším, kdo za to zodpovídal, ale minimálně byla provedena na základě podivného znaleckého posudku. Za druhé, uvedení firmy na burzu. Máme za to, že bylo prezentováno na základě nereálných a nadhodnocených informací. Samotné řízení projektu provází řada pochybností. A dalším bodem jsou samozřejmě byty. Právě analyzujeme právní postup. Myslím, že zde navíc došlo k poškození tržního prostředí. Princip, když někdo získal podíl společnosti za 4,5 miliardy a celá společnost tak byla ohodnocena na asi 9,8 miliardy, aby jí následně společnosti EY ohodnotila na 52 miliard, to je něco, co by se nestalo snad ani v Rusku či na Ukrajině.

Křišťálová Lupa 2015

Politická rovina příběhu pro vás není důležitá?
Nemohu za to, že někdo, kdo tehdy rozhodoval, je opět v politice. To vážně neřeším. O zodpovědnosti by měly rozhodnout soudy. Když se kácí les, létají třísky. Rozhodně to není náš původní cíl. Chceme vyřešit problém ve vztahu k akcionářům a v případě bytů i k nájemníkům.

Jaké právní kroky jste v této věci učinili?
Zatím sbíráme informace a analýzy. Když chcete být aktivně legitimní, abyste se mohl dostat k informacím, musíte mít určitou pozici. Naše pozice dnes spočívá v našem dvouprocentním podílu v OKD. Tato pozice je dostatečná, abychom zatím mohli posílat podněty na příslušné autority, nejen v Česku, ale i v zahraničí.

Kdo budou tedy žalované osoby? Vypadalo to, že budete cílit zejména na management, ale zřejmě chcete jít přímo po Zdeňkovi Bakalovi. Ten už ale s firmou dnes nemá mnoho společného...
Historicky měl ve firmě významný podíl a víme, že přímo on ovlivňoval kroky managementu. Máme indicie, že do firmy byly nakupovány technologie s neodbornou péčí. Budeme se dožadovat informací od všech odpovědných osob, a je jedno, jestli je to management, nebo Bakala.

Pavol Krúpa

Pavol Krúpa je majitelem investiční skupiny Arca Capital. V minulosti stál u několika kontroverzních obchodů. Od Stanislava Grosse odkoupil akcie Moravia Energo, ze skupiny firem Tomáše Pitra zase získal společnost Marila Balírny.

Máte nějakou představu, kolik byste chtěli vysoudit?
Hodnotu utvoří trh. My v této fázi chceme hlavně dokázat, že management a další osoby udělaly chyby. Pro akcionáře a věřitele je to důležité. Chceme je oslovit a ukázat, že tento stav není způsoben jen tím, že spadla cena uhlí.

Je ale jasné, že z toho pramení hlavní problémy firmy.
Určitě to byl důležitý faktor, který nepodceňujeme. Ale chceme ukázat, že firma měla problémy už v době, kdy cena uhlí byla stabilní. Navíc každý ví, že uhlí je cyklický byznys, stejně jako všechny komodity. Proto se měly kumulovat rezervy. Firma žádné rezervy netvořila. Kdyby dnes měla firma pár miliard v rezervách, asi by to z ní nedělalo zázračný projekt, ale určitě by měla prostor některé dopady řešit jinak. A právě to chceme dokázat.

Jaké tedy budou další vaše kroky?
Chystáme sled bodů a otázek. Musíme nakumulovat pět procent, abychom mohli svolávat valnou hromadu. Buď je koupíme, nebo se s někým spojíme. Bohužel ostatní akcionáři jsou zatím dost laxní. Jednali jsme teď s jedním akcionářem, od kterého jsme chtěli koupit bezmála deset procent. Plus se chceme dostat k dluhopisům, protože jde o silnější věřitelský vztah.

Myslíte si, že se od vás finančník ekonomické velikosti Zdeňka Bakaly nechá vydírat?
Já tomu rozhodně neříkám vydírání. On to tak možná vnímá a s ním i někteří politici. Já ale nikdy nejdu do projektu, abych bojoval s někým, ale abych bojoval za něco. Tady je odpověď jednoznačná. Bojujeme za práva akcionářů.

Stavíte se do role obránce horníků a drobných akcionářů. Je to věrohodný příběh vzhledem k vaší pověstí agresivního obchodníka? Není lepší prostě říci, že na tom chcete vydělat?
Počkejte, já na tom samozřejmě chci vydělat. Ale zároveň říkám, že to má i další rozměr, který stojí za snahu.

Kolik vás zatím tato akce stála?
Nákup akcií asi 25 milionů. Právní služby a další věci jsou také výdaje, ale k tomu bych se nechtěl příliš vyjadřovat.

Kolik jste celkem ochoten investovat?
Co bude potřeba. Určitě není naším stylem plýtvat penězi. Ale další investice bude nevyhnutelná pro budování naší pozice. Když vezmete všechny zahraniční firmy, které jsou kolem, tak si nevytvoříte silnou pozici jednou akcií.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Zdravě se mohou stravovat i psi. Firmy jim vyvařují z čerstvých surovin

Pražská firma Mixáno vyrábí čerstvé krmivo bez konzervantů pro psy.

Doby, kdy lidé krmili své mazlíčky zbytky od stolu a levnými granulemi, jsou pryč. Za čerstvé a kvalitní suroviny pro...

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Najdete na iDNES.cz