Hračkářství Hm Studio (ilustrační snímek)

Hračkářství Hm Studio (ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Král hraček Homolka: Obchodů je moc. Děti si méně hrají

  • 16
Mnoho kamenných hračkářství si v minulých letech sáhlo na dno. Podnikatel Petr Homolka, který buduje hračkářské impérium ze značek Bambule, Sparkys a HM Studio, přesto věří, že uspěje. „Ekonomicky rozumné mi to nepřijde, ale doufám, že z toho intenzivní prací dobré rozhodnutí uděláme,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Dlouhodobě se orientujete na jiný byznys, který se točí kolem mezd a víz do Ruska. Co vás vedlo k tomu, že jste odbočil do světa hraček?
Potkal jsem jednoho pána, který mě podvedl. Vzhledem k tomu, že z nepodařené spolupráce mi zůstala nějaká aktiva, rozhodl jsem se, že v nich budu pokračovat. Původně jsem to měl jako hobby, s hračkami jsem začal před sedmi lety.

Petr Homolka

„Když mě to bude bavit a bude to vynášet, tak si to nechám,“ říká podnikatel...

Pražský podnikatel. Stoprocentní majitel společnosti Elanor, která se zabývá softwarem na výpočet mezd a personalistikou. Má podíl ve firmě CRC Consulting, která zprostředkovává víza do Ruska.

Na trh hraček vstoupil v roce 2008 prostřednictvím dovozce hraček EP Line. Později přikoupil webové obchody Maxik.cz a 4Kids. V letošním roce ovládl firmu Alltoys (prodejny Bambule) a prodejny Sparkys. Do skupiny Wormelen Group chystá začlenit také HM Studio.

Co to bylo za projekt?
Začínali jsme jako dovozci značek, které nejsou na tuzemském trhu. Jsou zde firmy jako Mattel nebo Lego, ale řada dalších chybí. My je zastupujeme a uvádíme jejich výrobky na trh, hodně často s pomocí televizních kampaní. Hračky EP Line tady zná skoro každé dítě, pokud sleduje ranní pořady v televizích.

Investoval jste také do e-shopů...
Ano, nejdříve 4Kids a poté přišla akvizice Famica (e-shop Maxik.cz, pozn. redakce). V pravou chvíli jsme se potkali s majiteli, kteří byli po letech unaveni a neviděli příliš razantní cestu vpřed. Bylo to ekonomicky správné rozhodnutí.

Více se o vás začalo mluvit až letos v souvislosti s ovládnutím sítě Sparkys a firmy Alltoys, která v Česku provozuje obchody Bambule.
To už mně sice zas tak ekonomicky rozumné rozhodnutí nepřijde, ale na druhou stranu pevně doufám, že z toho intenzivní prací dobré rozhodnutí uděláme.

Jak riskantní je podnikat v hračkách tradiční cestou, tedy prodejem v kamenných obchodech?
Je tu velká konkurence. V Česku máme hodně hypermarketů a obchodních center. Bylo zde minimálně pět hráčů a v každém centru dvě tři hračkářství, to není ve světě obvyklé. V takové situaci firmy těžko mohou generovat nějaké zajímavé zisky, v podstatě všichni hospodaří kolem nuly. Chvíli jsou ve ztrátě, chvíli v zisku. Mít 700 milionů obrat a z toho zisk dva miliony není ideální byznys, ale hromada starostí se stovkami zaměstnanců.

Jaký vliv mají na prodeje hraček nové technologie, tablety a počítače?
Dřív byl i dvanáctiletý kluk schopen hrát si třeba s vojáčky, ale dnes hračky končí v osmi, devíti letech. Nezmenšil se tedy počet kupujících jen proto, že se rodí méně dětí. Nejdrastičtější je právě to, že si děti přestávají hrát o několik let dříve.

V hračkách jste vyrostl rychle. Ještě loni o vás věděl jen málokdo, teď jste lídrem trhu...
Trh se pročistil, zbývají už jen tři hračkářské sítě. Dráčik, Pompo a naše Wormelen Group, kam spadá Sparkys, Bambule a kam bude patřit také HM Studio.

V jaké fázi je akvizice HM Studia?
Počítám, že HM Studio se v nejbližších měsících začlení do skupiny Wormelen Group. Není to uzavřené, ale stane se to s pravděpodobností hraničící s jistotou. Proces by měl být stejný jako se Sparkys či Alltoys. HM Studio bychom chtěli postupně přejmenovat na Sparkys nebo Bambule. S tím bychom měli začít na podzim. Jsou to dvě značky, které si lidé nejčastěji spojí s prodejnami hraček.

Hledali kupce, nebo jste je oslovil?
Oslovil jsem všechny. Někteří vytrvali v názoru, že je lepší zůstat sami, někteří měli názor, že mají dost starostí a že je lepší mít jich méně a mít více peněz.

Převzetím HM Studia se uzavře kruh a prostor pro další expanzi?
Prostor je vždycky. Domnívám se ale, že bychom se už dostali do kategorie sledované Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Teď máme ale před sebou minimálně rok konsolidace. Snažím se vždy s nikým nebojovat, být nejlepší a starat se sám o sebe.

Kolik jste za hračkářství zaplatil?
Dohodli jsme se, že cenu nebudeme zveřejňovat. Řádově za všechna hračkářství zaplatím stovky milionů korun. Kdybych nekoupil všechny tři, synergie by nepřišla a cena by byla vysoká. Spojením se snad ukáže, že cena byla přiměřená.

Homolkův hattrick

Petr Homolka bude mít přes sto kamenných obchodů v Česku a na Slovensku - VÍCE ČTETE ZDE

Plánujete si kamenná hračkářství nechat?
Když mě to bude bavit a bude to vynášet, tak ano.

Chystáte otevírání dalších obchodů?
To se nabízí. Malý hráč je vždy v horší pozici než velký. Není to ale úplně jednoduché, v každém centru už nějaké hračky jsou. Do dobrých center je navíc těžké se dostat. Pokud se ale postaví nějaké nové centrum, budeme mít zájem tam být. Dnes už se jich ale tolik nestaví. Expanzi plánujeme, ale ne divokou, chceme růst v rámci mírného pokroku.

Jak se daří dovozu hraček s vaší firmou EP Line?
Byl by to krásný byznys, kdybychom měli jen deset takových hraček, jako je Lovec duchů (pozn. red: populární hračka, kdy lebka promítá na stěny duchy a hráči soutěží, kdo je rychleji střelí). Obchody se perou o to, aby si ji mohli od nás koupit, každý rok máme vyprodáno. Prodáme asi 20 tisíc krabic po 1 500 korunách, dělá to zajímavý obrat. Mít deset takových, tak je to nejjednodušší byznys. Jenomže nikdy nevíte dopředu, co je dobré.

Budete teď moci využít toho, že máte kamenné obchody?
Samozřejmě, má to výhodu. Dříve jsme museli přesvědčovat prodejce, aby si to vzali. Obchody mají u novinky obavu, jestli bude úspěšná. Dnes máme jistotu vystavení v řádově sto obchodech.

Kolik hraček ze zahraničí dovážíte?
Nevím, ale děláme zhruba dvacet televizních kampaní ročně. Hračku přivezeme a zlokalizujeme, aby byl návod v češtině. Některé hračky musí i mluvit česky. Uvedeme buď reklamu od výrobce, nebo sami zadáme zpracování reklamy.

Pomýšlíte i na export českých hraček ven?
To neděláme, je to jiná disciplína. Jsou firmy, které se o to pokouší, ale není to jednoduché. Svět je přecpaný hračkami. Za doby krize zkrachovalo v Číně tři tisíce továren, ale v obchodech se to vůbec nepoznalo. Českým výrobcům fandím. Rádi je prodáváme, i když upřímně řečeno, není to skvělý byznys. Turisté kupují rádi krtka, ale ostatní hračky moc ne.

Podnikáte i v dalších oborech. Společnost CRC Consulting zprostředkovává víza do Ruska a firma Elanor software pro mzdy a personalistiku. Co je pro vás nejdůležitější?
Hlavní byznys je v Elanoru, kde počítáme výplaty. Zaměřujeme se na velké nadnárodní firmy. České firmy slovo outsourcing stále považují za sprosté. Naši zákazníci jsou například Tesco, Skanska, Metrostav, tedy obrovské nadnárodní firmy, kterým buď dodáváme software, nebo jim počítáme výplaty v deseti státech ve střední a východní Evropě. Tento byznys má samozřejmě mnohem výraznější marže než hračky. Elanor generuje zisky, které mohu utrácet v hračkách. Ve vízech jsme sice podílově největší na trhu, ale celkově je to byznys asi jen za pět milionů korun.