Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přicházejí elektromobily, ale spalovací motory nekončí, řekl šéf AutoSAP

  11:24aktualizováno  12:28
Tuzemský automobilový trh láme rekordy, ale v příštích letech ho zásadně změní nové trendy. Mimo jiné digitalizace i elektromobilita. Ignorovat je klíčové odvětví ekonomiky nemůže. „Digitalizace automobilu a výroby už není otázkou prospěchu, ale přežití,“ řekl v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz šéf sdružení AutoSAP Zdeněk Petzl.

Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách i do provozu na montáž. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Tuzemské automobilky mají za sebou rekordní rok. Loni vyrobily přes 1,3 milionů vozů a rostly nejvíce v historii - o 8,3 procenta. Letos by měly růst zhruba polovičním tempem.

Automobilový trh ve světě se mění a ten tuzemský nemůže zůstat pozadu. Výrobci čelí novým trendům jako je e-mobilita, digitalizace či autonomní řízení a jsou pod tlakem požadavků na plnění emisních limitů.

Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl

Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl

Klasickým motorům však zatím umíráček nehrozí. „I přes rozjíždějící se nástup elektromobility však éra spalovacích motorů není zdaleka u konce a bez jejich dalšího rozvoje to ještě po dlouhou dobu nepůjde,“ myslí si ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Jako klíčové označil datum 2020, kdy začne platit limit 95g CO2, kterému budou automobilky muset zásadně přizpůsobit portfolio svých produktů.

Pro firmy budou nové trendy znamenat značné investice do vývoje, chytrých technologií či alternativních pohonů. „Odhadujeme, že automobilový průmysl v příštích deseti letech projde výraznější změnou, než za posledních padesát let, s významnými dopady na rozvoj měst, infrastruktury i do způsobu života lidí obecně,“ říká Petzl.

Kam míří automobilky? Odpovídal šéf AutoSAP

Jednoho ze čtenářů zajímalo, kdy budou povinné tzv „černé skříňky“, které budou zaznamenávat dobu před nehodou. Legislativně tento požadavek zakotven zatím není, ale podle Petzla už k tomu směřuje. Příkladem je systém nouzového volání.

S nastupující automatizací a digitalizací auta využívají různý software. Otázkou je jejich možnost infikování viry. „Pokud jde o antiviry, cílem je, aby něco takového nebylo ani za potřebí,“ řekl šéf AutoSAP.

Začíná se také spekulovat o příchodu čtvrté automobilky na tuzemský trh, americké Tesly, která je globálním lídrem ve výrobě elektromobilů. Je tady ale vůbec pro dalšího hráče místo a co by znamenal příchod nové konkurence?

„V současné době jsou v ČR už tři automobilky a příchod dalšího hráče do značné míry omezuje nedostatek lidí s odpovídajícím technickým vzděláním,“ uvedl ředitel sdružení.

AutoSAP

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je dobrovolné účelové uskupení samostatných firem (např. a.s., s.r.o., atd.), zájmové sdružení právnických osob činných mj. v oblasti výroby, výzkumu a vývoje motorových a přípojných vozidel, jejich dílů, agregátů a příslušenství.

Chce mj. trvale rozvíjet automobilový průmysl jako specifické výrobní odvětví, udržovat trvalou konkurenční schopnost českých výrobců vůči vyspělým zahraničním firmám, zdokonalovat, rozvíjet a podporovat vzájemnou spolupráci členů

Nabízí mj. spolupráci s dalšími organizacemi při rozvoji automobilového průmyslu na principu vzájemné ekonomické výhodnosti

Zdroj: web AutoSAP

Automobilky nebo jejich dodavatelé čelí podobně jako další průmyslové firmy nedostatku lidí. Přitom platí, že v sektoru jsou vyšší mzdy. „I když se ekonomice daří, roste průmyslová výroba, je řada firem na hranici svých výrobních kapacit, a potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a zaznamenáváme tlak na růst mezd v dělnických profesích v řadě našich firem,“ popsal Petzl situaci.

Sdružení by proto uvítalo, kdyby šlo snáze dovážet pracovníky ze zahraničí nebo lépe podporovat dojíždění za prací a technické vzdělávání.

Automobilový průmysl je zásadním pilířem ekonomiky. Zaměstnává přes 120 tisíc lidí, na HDP se podílí 9 procenty a na exportu celou pětinou.

Odvětví je poslední dobou pod větším tlakem v souvislosti s plněním ekologických norem, na naléhavosti této otázce přidala i aféra, přezdívaná „dieselgate“. Řada tuzemských výrobců autodílů dodává do Německa. Nakolik se pro ně po aféře změnila situace? I na to se Petzla můžete zeptat.

AutoSAP upozorňuje, že Evropská komise zahájila s Českou republikou řízení kvůli legislativě kolem emisí u nových automobilů, na druhou stranu je však v ČR velmi starý vozový park s průměrným stářím vozu přes 14 let a polovinu z dovozů ojetin tvoří více než desetiletá auta.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Chřipková epidemie ukrajuje pacientům část mzdy. Náklady cítí i pojišťovny

Ilustrační fotografie

Epidemie chřipky si kromě obětí na životech každý rok vybírá i své finanční náklady. Nejvíc ji pocítí pacienti na...

Česká pojišťovna mlžila s poplatky. Může proto přijít až o miliardy

(Ilustrační snímek)

Neumíte si sjednat platnou smlouvu, proto vrátíte peníze. Tak se dá stručně shrnout vzkaz, který ve svém rozhodnutí...

Piráti chtějí pročistit vzduch. Navrhují zrušit výjimky uhelným elektrárnám

Elektrárna Prunéřov II je nejmladší uhelnou elektrárnou  energetického gigantu

Velké uhelné elektrárny by mohly přijít o výjimky na překračování limitů znečištění ovzduší. Navrhuje to šéfka...

Najdete na iDNES.cz