Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách...

Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách i do provozu na montáž. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Přicházejí elektromobily, ale spalovací motory nekončí, řekl šéf AutoSAP

  • 82
Tuzemský automobilový trh láme rekordy, ale v příštích letech ho zásadně změní nové trendy. Mimo jiné digitalizace i elektromobilita. Ignorovat je klíčové odvětví ekonomiky nemůže. „Digitalizace automobilu a výroby už není otázkou prospěchu, ale přežití,“ řekl v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz šéf sdružení AutoSAP Zdeněk Petzl.

Tuzemské automobilky mají za sebou rekordní rok. Loni vyrobily přes 1,3 milionů vozů a rostly nejvíce v historii - o 8,3 procenta. Letos by měly růst zhruba polovičním tempem.

Automobilový trh ve světě se mění a ten tuzemský nemůže zůstat pozadu. Výrobci čelí novým trendům jako je e-mobilita, digitalizace či autonomní řízení a jsou pod tlakem požadavků na plnění emisních limitů.

Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl

Klasickým motorům však zatím umíráček nehrozí. „I přes rozjíždějící se nástup elektromobility však éra spalovacích motorů není zdaleka u konce a bez jejich dalšího rozvoje to ještě po dlouhou dobu nepůjde,“ myslí si ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Jako klíčové označil datum 2020, kdy začne platit limit 95g CO2, kterému budou automobilky muset zásadně přizpůsobit portfolio svých produktů.

Pro firmy budou nové trendy znamenat značné investice do vývoje, chytrých technologií či alternativních pohonů. „Odhadujeme, že automobilový průmysl v příštích deseti letech projde výraznější změnou, než za posledních padesát let, s významnými dopady na rozvoj měst, infrastruktury i do způsobu života lidí obecně,“ říká Petzl.

Kam míří automobilky? Odpovídal šéf AutoSAP

Jednoho ze čtenářů zajímalo, kdy budou povinné tzv „černé skříňky“, které budou zaznamenávat dobu před nehodou. Legislativně tento požadavek zakotven zatím není, ale podle Petzla už k tomu směřuje. Příkladem je systém nouzového volání.

S nastupující automatizací a digitalizací auta využívají různý software. Otázkou je jejich možnost infikování viry. „Pokud jde o antiviry, cílem je, aby něco takového nebylo ani za potřebí,“ řekl šéf AutoSAP.

Začíná se také spekulovat o příchodu čtvrté automobilky na tuzemský trh, americké Tesly, která je globálním lídrem ve výrobě elektromobilů. Je tady ale vůbec pro dalšího hráče místo a co by znamenal příchod nové konkurence?

„V současné době jsou v ČR už tři automobilky a příchod dalšího hráče do značné míry omezuje nedostatek lidí s odpovídajícím technickým vzděláním,“ uvedl ředitel sdružení.

AutoSAP

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je dobrovolné účelové uskupení samostatných firem (např. a.s., s.r.o., atd.), zájmové sdružení právnických osob činných mj. v oblasti výroby, výzkumu a vývoje motorových a přípojných vozidel, jejich dílů, agregátů a příslušenství.

Chce mj. trvale rozvíjet automobilový průmysl jako specifické výrobní odvětví, udržovat trvalou konkurenční schopnost českých výrobců vůči vyspělým zahraničním firmám, zdokonalovat, rozvíjet a podporovat vzájemnou spolupráci členů

Nabízí mj. spolupráci s dalšími organizacemi při rozvoji automobilového průmyslu na principu vzájemné ekonomické výhodnosti

Zdroj: web AutoSAP

Automobilky nebo jejich dodavatelé čelí podobně jako další průmyslové firmy nedostatku lidí. Přitom platí, že v sektoru jsou vyšší mzdy. „I když se ekonomice daří, roste průmyslová výroba, je řada firem na hranici svých výrobních kapacit, a potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a zaznamenáváme tlak na růst mezd v dělnických profesích v řadě našich firem,“ popsal Petzl situaci.

Sdružení by proto uvítalo, kdyby šlo snáze dovážet pracovníky ze zahraničí nebo lépe podporovat dojíždění za prací a technické vzdělávání.

Automobilový průmysl je zásadním pilířem ekonomiky. Zaměstnává přes 120 tisíc lidí, na HDP se podílí 9 procenty a na exportu celou pětinou.

Odvětví je poslední dobou pod větším tlakem v souvislosti s plněním ekologických norem, na naléhavosti této otázce přidala i aféra, přezdívaná „dieselgate“. Řada tuzemských výrobců autodílů dodává do Německa. Nakolik se pro ně po aféře změnila situace? I na to se Petzla můžete zeptat.

AutoSAP upozorňuje, že Evropská komise zahájila s Českou republikou řízení kvůli legislativě kolem emisí u nových automobilů, na druhou stranu je však v ČR velmi starý vozový park s průměrným stářím vozu přes 14 let a polovinu z dovozů ojetin tvoří více než desetiletá auta.


Elektromobil