Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bosch: Lidi nejsou, trh je v Česku vysušený a nepomůžou nám tu ani roboti

  18:04aktualizováno  18:04
Generální reprezentant českého zastoupení společnosti Robert Bosch Klaus Peter Fouquet je přesvědčen, že automobily čeká v příštích letech velká revoluce v oblasti jejich ovládání a řízení. Jeden z největších tuzemských zaměstnavatelů s více než osmi tisíci lidmi ale naráží v Česku na problém sehnat dostatek zaměstnanců.

Klaus Peter Fouquet, šéf společnosti Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko | foto: Bosch

Celosvětově má Bosch přes padesát procent tržeb z automobilového průmyslu, v Česku je to ještě více. Nemáte obavy, že případný pokles trhu zamává výrazněji i vaší skupinou?
Automobilový trh je pro nás skutečně silný, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom klesali, první čtvrtletí dopadlo nad očekávání dobře. Navíc vidíme příležitost nejen v tom, že se prodává více aut, ale že se nám daří dostávat do aut více našich dílů a řešení než v minulosti. Vidíme velký posun zejména v oblasti vybavení aut různými technologiemi usnadňující řízení a v této oblasti patříme k lídrům trhu.

Klaus Peter Fouquet (57)

Je regionálním reprezentantem německé společnosti Robert Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko. Do skupiny Bosh nastoupil v roce 1987 na stáž jako absolvent ekonomických věd na univerzitě Stuttgart-Hohenheim.Před tím působil krátce jako odborný asistent na Univerzitě v Mannheimu.

Před nástupem na současnou pozici působil jako prezident společnosti Robert Bosch Ltd, kde byl odpovědný za obchody Bosch Group ve Velké Británii. V průběhu kariéry u firmy Bosch zastával různé vedoucí pozice v oblastech nákupu, logistiky, controllingu a podnikového plánování v Německu a Turecku. Je ženatý a má dvě děti.

O nástupu samořiditelných aut se mluví dlouho, kdy ale nastane doba, kdy budou plně rozšířená?
Myslím, že jsme opravdu blízko. Ale nemluvil bych jen o samořiditelných autech, ale hlavně vozech s konektivitou, která jsou připojená na internet a lze je ovládat například mobilním telefonem. Stačí se podívat, co vše dnes už auta umí. I když se neříká, že jsou samořiditelná, dokáží za vás zaparkovat nebo za vás jezdit po dálnici. Celkově vidíme velkou poptávku po těchto výbavách do všech aut, dříve to byla záležitost jen dražších vozů, dnes už je například parkovací asistent běžnou součástí vozidel. Lidé řeší čím dál méně výkon motoru, ale mnohem více je zajímá, jak je auto vybavené. Prodeje radarových sensorů za loňský rok stouply o šedesát procent, video sensorů dokonce o osmdesát procent.

Kam se tedy zatím bude propojenost aut posouvat?
Určitě hlavně do parkování. Už jsme představili ve spolupráci s Mercedesem automatické parkoviště (valet parking), kam řidič přijede, vystoupí a auto za něj samo zaparkuje a pak si ho telefonem přivolá zpět. Nejde ale jen o takováto parkoviště, jde i o systémy chytrého parkování, kdy má auto přehled o tom, kde je volné místo na ulici nebo v parkovišti se senzory.

Budou se na tomto boomu konektivity nějak podílet české závody Bosche?
V Česku se zabýváme jinými činnostmi, takže ne. V automobilovém průmyslu to jsou hlavně výrobky týkajících se pohonů aut. Ale naše závody tu mají dostatek práce a stále hledáme lidi jak do vývoje, tak výroby.

Může se hodit

Neváhejte a najděte si své nové zaměstnání na jobDNES.cz. Každý den zde naleznete nové pracovní nabídky.

Roky si stěžujete, že máte nedostatek lidí. Mění se to nějak?
Mění, ale spíše k horšímu. Zkoušíme různé kampaně, už jsme zcela skončili s billboardy, více se zaměřujeme na sociální sítě, ale příliš se to nelepší. Česko je v tomto opravdu špatné. Zrychlili jsme proces náboru lidí, ale stále to nestačí. Nedávno jsme otevírali podobné pozice v Maďarsku a Srbsku a nebyl problém tam najít lidi.

Není to i o tom, jakou mzdu jim nabízíte?
V Maďarsku i Srbsku nabízíme nižší mzdy než tady. Myslím, že jsme dobrý zaměstnavatel. Trh práce je tu ale úplně vysušený.

Není pro vás řešením urychlit automatizaci výroby a nahradit lidi roboty?Není. Máme tu kvalifikované lidi a moderní technologie už teď, takže nám roboti tolik nepomohou. Nicméně i české závody Bosch pilotují projekty v oblasti Průmysl 4.0 a zaměřují se na Data mining, 3D tisk, (Smart) chytrou a (Predictive) předvídatelnou údržbu.

Největší závod Bosch v Česku je Bosch Diesel v Jihlavě. Nemáte obavy z klesající poptávky po naftových motorech po loňské aféře Dieselgate?
Nevidíme žádné zpomalení prodejů aut s naftovým motorem, zatím odbyt roste i v prvním čtvrtletí. Určitý výkyv může být, ale dlouhodobě nevidím důvod, proč by měli lidé odcházet od nafty.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Vítkovice Heavy Machinery mají obstavený účet, dluží za sociální pojištění

Ilustrační snímek

Další problémy se podle všeho valí na stěžejní firmu vítkovického strojírenského komplexu, společnost Vítkovice Heavy...

Podnikatelka učila Čechy pečovat o zuby, teď proráží s kartáčky v cizině

Podnikatelka Alexandra Kala založila firmu Profimed před více než dvaceti lety.

Dentální hygiena v Česku ještě v 90. letech příliš rozvinutá nebyla. Alexandra Kala se to rozhodla změnit. Založila...

Dokážou zkrotit hluk v kancelářích, zaměstnance dělají šťastnějšími

Jaroslav Vendl (vlevo) a Jan Kaňka vyrábějí ve své firmě SilentLab mimo jiné...

Před třemi lety Jaroslav Vendl a Petr Konečný rozbíhali společnost, která prodává prosklené příčky do kanceláří. Čím...

Najdete na iDNES.cz