Šéf společnosti Kapsch v Česku Karel Feix.

Šéf společnosti Kapsch v Česku Karel Feix. | foto: Dan Materna, MAFRA

Mýto zlevníme. Ale nezáleží to jen na nás, říká šéf české pobočky Kapsch

  • 16
Firma Kapsch vyjednává s Českem o prodloužení smlouvy na vybírání mýtného. Podle vedení společnosti by smlouva měla být podepsána co nejdříve, jinak k poslednímu prosinci hrozí vypnutí systému. „Vypnutí systému na konci roku není nereálné,“ varuje šéf české pobočky firmy Karel Feix.

Mýto má u nás dál i po skončení smlouvy na konci letošního roku vybírat sdružení firem vedené Kapschem, rozhodlo ministerstvo dopravy, protože nestíhá vypsat tendr na nového provozovatele systému.

Kapsch se netají touhou dál pokračovat, i když byl za necelých deset let provozu často kritizován – hlavně kvůli příliš vysokému zisku. „Už léta jsme otloukaní stejnými lidmi, kteří na nás pak spoléhají,“ říká Feix.

Před Vánocemi přiznal ministr dopravy Dan Ťok, že smlouvu s vámi prodlouží bez soutěže. Slavili jste?
Zatím není co. Všichni si myslí, že máme automaticky kontrakt dál jistý, ale tak to není. Nikdo s námi prakticky nejedná a nevíme, co bude dál. Přitom mýto je složitý systém, v kterém jsou zapojeny desítky dodavatelů. Smlouvy končí všem na konci roku, a pokud nebudeme mít včas jistotu, že budeme pokračovat, také můžeme být donuceni 31. prosince systém vypnout a skončit.

Karel Feix (*1951)

  • Je generálním ředitelem a jednatelem společnosti Kapsch v Česku. Vystudoval elektrotechnickou fakultu ČVUT v Praze.
  • Pracoval v tuzemských telekomunikačních firmách, později u společnosti Ericsson ve Švédsku.
  • Na přelomu 80. a od 90. let se podílel na projektu digitalizace v Českém Telecomu.
  • Hovoří anglicky, německy a rusky.

Dokdy potřebujete jasně vědět, že budete pokračovat?
Byl bych rád, kdybychom nejpozději na přelomu února a března znali podmínky a měli jistotu, že skutečně mýto budeme provozovat i nadále.

Proč nemůžete počkat déle?
Jsme lídři sdružení, ale neděláme všechno sami. My děláme zhruba 40 % z toho, co stát platí za provoz a vybudování mýtného systému, ale většina lidí si myslí, že mýto je jen náš zisk. Jsme sice klíčový nositel znalostí o provozu systému, ale sami máme spousty subdodavatelských smluv, u kterých nevíme, zda mohou pokračovat. Vezměte si jen trochu úsměvný příklad - naše sídlo, kde jsme v nájmu a kde máme stovky lidí. Naši dodavatelé potřebují také vědět, zda mají s mýtem počítat, nebo ne. Základní příslib, že chtějí pokračovat, už od nich máme, ale potřebují mít jistotu.

Informace z řídícího výboru, který se zabývá přípravou soutěže na provozovatele mýta, jistotu nepředstavují?
My stále oficiálně nevíme, že s námi chce stát pokračovat, dozvídáme se to jen z médií. Minulost už ukázala, že ne vždy se stát chová jednoznačně a plní, co slíbí. Vstupuje do toho bohužel řada politických vlivů. Jistotou by pro nás bylo usnesení vlády, a to ideálně do konce ledna, případně poloviny února.

Jak moc je reálné to, že se na konci roku mýtný systém vypne?
Nechci spekulovat. My si to nepřejeme, ale není to podle posledního vývoje zcela nereálné. Z naší strany je ale určitě zájem pokračovat. Myslím, že mýto není ve svém důsledku jen problém ministerstva dopravy, ale celé vlády.

Jak zatím probíhají jednání s ministerstvem dopravy?
Jednání proběhlo pár a byla spíše zdvořilostní. Ministr Ťok se od začátku snaží ty věci řešit, ale mám pocit, že na nižších úrovních úředníci problematiku mýta v minulosti podceňovali. Ostatně v Rakousku se pokračování mýta řešilo v mnohem větším předstihu. Mluví stále o součinnosti, ale my dodnes nevíme, co vše si pod tím představují. V minulosti jednali jménem ministerstva dopravy v řadě případů externí osoby, u kterých jsme si nebyli jisti, zda dodržují utajení u předávaných informací a dat. Nebylo jasné, zda máme jednat s ministerstvem, nějakou ad hoc zřízenou firmou Cendis, nebo s Ředitelstvím silnic a dálnic, se kterým máme současné mýtné smlouvy.

Musím ale říct, že po vstupu poradců z firmy Deloitte Advisory do vyjednávání se situace mění k lepšímu (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však zatím nepravomocně zrušil poradenskou smlouvu ministerstva s firmou Deloitte Advisory – pozn. red.). Z posledního jednání, minulé úterý, mám velmi dobrý pocit, věcně se posouváme dál. Chtěl bych znovu jasně garantovat náš slib dohodnout se na podobě naší součinnosti.

Platí, že na konci roku budete předávat celý systém v bezvadném stavu v podstatě jako nový?
Ano, to je podmínka smlouvy. I proto se další dva tři roky nebude muset provést průběžná obnova, tu děláme poslední roky a budeme i letos dělat ještě my. Jsem rád, že si stát uvědomil, že i v roce 2017 bude mít v majetku moderní funkční systém a bylo by nehospodárné jej dál nevyužívat.

Hodně se řeší, za jakou cenu budete pokračovat. Jste v situaci, kdy si v podstatě můžete říct o cokoliv, stát ale tvrdí, že chce zlevnění.
To záleží na tom, co stát poptá. Zkušenosti z provozování stávajícího systému ukazují, že je možné mnoho činností optimalizovat. Lze se podívat na rozsah poskytovaných služeb, třeba hustotu prodeje palubních jednotek, služby call centra nebo podmínky placení mýta. Kapsch není žádná garážovka nebo firma s nejasnými vlastníky. Náš majitel je šéfem Svazu rakouského průmyslu. Jsme seriózní partner, a proto se i v Česku budeme snažit státu nabídnout co nejvýhodnější podmínky. Mýto zlevníme, ale nezáleží to jen na nás. Týká se to nejen našich subdodavatelů, ale i parametrů, za jakých k prodloužení provozování mýta dojde. Čím dřív se dohoda uzavře, tím větší prostor pro optimalizaci provozních nákladů se nabízí.

Dosud máte z každé koruny tržeb 25% zisk. Slevíte z takové marže?
Uvidíme, jak se budou jednání vyvíjet. Nelze si myslet, že mýto má po celou dobu ziskovost 25 procent, dříve to bylo méně kvůli větším investicím. Nezapomeňte, že jsme na začátku museli zakalkulovat možná rizika dlouhého kontraktu, neexistující inflační doložku, cenu peněz pro předfinancování nebo obrovské sankce v podobě náhrad škody či ušlého mýta. Jsem si jist, že kdyby se vypsala soutěž na nového provozovatele stávajícího systému za takových sankcí, jaké jsme měli my od začátku, tak by se nikdo nepřihlásil.

Co na vývoj říká majitel Kapsche?
Nechápe to. V dubnu tu byl, aby trošku zklidnil vášně a ukázal, že jsme připraveni se dohodnout, od té doby se ale bez našeho zavinění jednání prakticky neposunula. Jako by si stát myslel, že se prodloužení smluv udělá samo a mýto pojede dál.

Mýto vybíráte téměř deset let, co to Kapschi přineslo kromě zisku?
Byl to pro nás první velký projekt v postkomunistické střední Evropě, díky kterému jsme získali další zakázky, například v Polsku. Funguje dobře, účinnost výběru je velmi vysoká. Bohužel, mediálně a politicky to je pro nás spíše špatná zkušenost.

V čem?
Hodně nám uškodila především zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu, ve které porovnával nákladovost českého mýtného systému s rakouským. To nebylo fér: my nemůžeme ovlivnit mýtné sazby, podle nichž se nákladovost vypočítá. Kdyby stát mýto zdražil na rakouskou úroveň, vyšli bychom levněji. To ale NKÚ neřekl. Kontrolní orgán taky kalkuloval výhodnost projektu na pět, nikoliv na deset let a ještě do něj započítal s mýtem nesouvisející projekty. Taky nás mrzí, když se říká, že mýtné smlouvy jsou nevýhodné pro stát nebo že byly napsány výhodně pro Kapsch – přitom byly již součástí zadávací dokumentace a byly pro všechny uchazeče stejné.

Finančně pro vás mýto dopadne podle představ?
Ano, jsme zhruba na plánu. Nečekali jsme příliš takový pokles během krize, na druhou stranu růst posledních let je silný a výkyv vyrovnal. Stále dobíhá čerpání financování na celou akci. Ale nepopírám, že mýto pro nás představuje velmi zajímavý byznys i do budoucna, koneckonců jsme v něm světový lídr.

EU začíná mluvit o jednotném evropském mýtě, je to reálný plán?
O něčem takovém se mluví několik let. Už existuje i Evropská mýtná služba, která vytváří jednotné mýto (má sjednotit ceny za použití dálnic po celé Evropě – pozn. red.) a umožňuje dopravcům používat stejnou jednotku pro všechny země. Regionálně to funguje už v mnoha zemích, Rakousko je v tom průkopníkem, ale Česká republika pořádně zaspala. Něco jiného je však jednotné mýto pro osobní auta. Vůči takovým plánům jsem mírně skeptický.

Státu opakovaně nabízíte další služby, které lze navázat na mýtné brány. Jste v tom úspěšní?
Zatím příliš ne. Na některých dálnicích je systém detekce auta v protisměru, na dalších ne. Existuje veleúspěšný pilotní projekt vážení a odhalování přetížených kamionů pomocí dovybavených kontrolních bran, ale ani ten se zatím zrealizovat nepovedlo. Velký prostor je určitě v rozvoji inteligentní dálnice, kde může být mýto ještě důležitější platformou než dosud.

Na konci roku se vyskytla na první pohled nepochopitelná situace, kdy začaly docházet mýtné palubní jednotky. Nešlo to řešit dříve?
Doufejme, že jde o minulost. Stát zkrátka funguje jinak než soukromé firmy, úředníci mají na vše dost času. My jsme ho informovali o docházejících palubních jednotkách včas, objednávku na mýtné krabičky jsme dostali až před Vánocemi a výroba trvá několik týdnů. Těžko to občas chápeme, protože si stát zbytečně zahrává, že jednotky dojdou a všechny kamiony začnou jezdit bez placení mýtného.

Chybí ještě?
Denně se schází komise, která to řeší. Svážíme volné jednotky na nejkritičtější místa, tedy hlavně hraniční přechody. Ještě nikde nedošly, i když nám převážení zvyšuje náklady. Stačila by přitom rámcová smlouva na dodávky, místo toho se každá dodávka řeší už léta zvlášť. Ta situace se může za pár týdnů opakovat znovu. Řešení mohlo přinést i zavedení jednotné evropské mýtné služby, stát k tomu byl už blízko na podzim roku 2014, za bývalého ministra Antonína Prachaře.

Mýto vám dělá přes polovinu tržeb v Česku. Jak se připravujete na možný byznys bez něj?
Doufáme, že mýto nám zůstane, ale máme v hledáčku další věci. Kapsch koupil velkou belgickou firmu, která řeší zpoplatnění veřejné hromadné dopravy. Nerad bych používal slovo Opencard vzhledem k její pověsti, ale je to sofistikovanější systém, který řeší jak platby cestujících, tak například data o provozu vlaků, metra, tramvají či autobusů pro samotného dopravce. S tímto chceme jít více do Česka.