Šéf ČSA Jozef Sinčák

Šéf ČSA Jozef Sinčák | foto: Petr Topič, MAFRA

Šéf ČSA: Lidé placení jídla přijali. Letenky za pár set korun nechystáme

  • 94
Dlouhodobě ztrátové ČSA začaly pod vedením Jozefa Sinčáka po velkých škrtech vydělávat. „Máme nádrže naplněné z poloviny a jsme na bezpečné letové hladině. Nemusíme se strachovat každý den, zda přežijeme,“ hodnotí v rozhovoru pro MF DNES stav aerolinek. Hájí zpoplatnění jídla v letadle i přestěhování společnosti.

Sinčák měl podle svých slov jasnou motivaci, proč chtěl ČSA zachránit. „Nechtěl jsem, aby bylo mé jméno uvedené jako poslední ředitel ČSA,“ vysvětluje.

Zima je pro evropské dopravce vždy horší částí roku kvůli menším tržbám. Nemáte na jejím začátku obavy, jak dopadne?
V minulosti jsme před zimou vždy počítali možné ztráty a zda ji přežijeme. Letos jsem klidnější, máme polštář na to, abychom přežili a byli připraveni plně na léto. Netrpím přehnaným optimismem, konkurence přituhuje a větší výkyv v cenách paliva může mít také zásadní dopad.

Mnoho lidí těžce nese, že se z ČSA stal v podstatě nízkonákladový dopravce. Za většinu služeb navíc chcete poplatek. Je to cesta, kterou se hodláte dál ubírat?
Neprezentujeme se jako ultra low cost, ale musíme sledovat trendy nízkonákladových dopravců a adekvátně na ně reagovat. A i když se to některým lidem nelíbí, zjevně to na zákazníky zabírá. Letos máme v Praze nárůst o dvanáct procent v počtu přepravených cestujících, rosteme dvakrát rychleji než celé letiště. To svědčí o tom, že jsme cestující nabídkou našich služeb neurazili. Víme ale, že je tady skupina lidí, která je z minulosti od ČSA zvyklá na plnohodnotný produkt včetně občerstvení na palubě. My jim ho stále nabízíme, jen musí něco málo připlatit a udělat pár kliků při koupi letenky navíc. Dnes je ale jasné, že pro většinu zákazníků je hlavní cena, proto je základem být konkurenceschopní.

Překvapení: odstátněné ČSA vydělávají a přibývají jim cestující

Jenže s cenou nejste vždy nejlevnější. Jak chcete lidi do letadel nalákat na cenu, když jste dražší než nízkonákladová konkurence?
Když si srovnáte výsledky vyhledávačů, je řada destinací, do kterých nabízíme nejlevnější spojení. Průměrná cena letenky loni klesla o čtrnáct procent, nám ale celkové tržby neklesly. To znamená, že prodáváme více letenek, i když za nižší ceny. Od prosince navíc zavedeme přehlednější strukturu tarifních balíčků, která nám umožní se lépe srovnávat s konkurencí. Cestující, pro které je primární cena, uvidí svůj balíček srovnatelný s lowcostem. Cestující preferující komplexní službu uvidí zase svůj balíček srovnatelný s legacy dopravcem. U většiny destinací začneme nově nabízet ještě levnější tarify bez zavazadel. Pak vyjdeme ve vyhledávačích ještě lépe.

Není cestou i zlevnění části letenek do řádu stokorun?
Naší strategií není mít tarify za euro. To používají někteří dopravci spíše jako formu reklamy. Nevidím v tom smysl, firma z toho prakticky nic nemá.

Jak zákazníci reagují na to, že už nemají servis jako dříve?
Lidé to přijali. Nechtěli jsme už nabízet nějaké müsli tyčinky za pár korun v ceně letenky, mohou si nyní objednat plnohodnotné jídlo. Doplňkové služby jsou zdrojem dalších příjmů, tady se očekávání naplnilo.

Vyměníme většinu Airbusů A319 za A320 Neo

Vaše flotila stárne, jak ji chcete obnovit a případně rozšířit, aby vám už neříkali aeroklub?
Je mi jedno, zda nám někdo říká aeroklub, bez zmenšení flotily bychom nepřežili. Letos jsme zařadili do flotily novější, šest let staré ATR-72, ve kterém mají cestující lepší komfort než ve starších strojích. V příštím roce rozšíříme flotilu o další ATR-72 ve stejném standardu. Klíčová je pro nás dohoda s Airbusem. V období 2018 až 2020 postupně vyměníme 7 z 9 Airbusů A319 za stroje A320 Neo. Tím dojde i k přirozenému nárůstu kapacity. Nové A320 bude mít 186 míst, naše stávající A319 jich má 144.

Airbus A319 společnosti České aerolinie

Co bude dál s flotilou turbovrtulových letadel? Začali jste je nasazovat často i na linky, kde lidé čekají spíše proudový, tišší a rychlejší stroj.
Většinou šlo spíše o náhradní řešení při technickém výpadku jiného letadla. ATRky zůstanou ve flotile dál, jsou to pro nás na kratší trasy nejvhodnější letadla. Tři stroje příští rok čeká zásadní renovace interiéru i jejich komplexní údržba. Flotila ATR má pro ČSA smysl a minimálně čtyři roky s nimi budeme létat dál.

Máte tři velké akcionáře: Korean Air, Travel Service a nově státní podnik Prisko, ani jeden nemá většinu. Jak vám mluví do řízení?
Myslím, že máme v leteckém byznysu asi nejunikátnější akcionářskou strukturu. Za výsledky a za rozhodnutí společnosti je zodpovědný management ČSA. Spoustu rozhodnutí jsme museli u akcionářů prosadit a obhájit. Korejci plní to, co nám slíbili, spolupráce s nimi funguje. Když letos byly technické problémy s letadlem A330, které od nich máme půjčené, pomoc přišla rychle. Připouštím, že měl někdo od nich větší očekávání, ale co očekávám já jako manažer ČSA, to od nich dostáváme.

Travel Service se chová jako vlastník, nikoliv jako manažer společnosti. Spolupráce s nimi běžela už před jejich vstupem, vypomáháme si vzájemným využíváním kapacit nebo sdílením linek. Letos jsme si navzájem prodali několik set tisíc letenek. Je to výhodné pro obě strany. Od zimní sezóny budeme létat jejich boeingem na lince do Madridu, abychom navýšili kapacitu na tomto trhu. Není to ale tak, že by nám diktovali, kam smíme nebo nesmíme létat, o spoustě věcí ale vedeme dlouhé diskuse. Třeba změnu smlouvy s Airbusem jsme si museli u nich dlouze obhájit.

Akcionáři nalili do firmy v roce 2014 peníze, co se s nimi děje?
Zlepšily nám likviditu, zatím jsme na ně nemuseli sáhnout, protože firma začala vydělávat. Ještě v roce 2014 jsme měli záporný vlastní kapitál, dnes jsme v plusu. Za dva roky jsme zlepšili vlastní kapitál o miliardu korun. Neprojedli jsme z příspěvků akcionářů z roku 2014 ani korunu.

Jaký výsledek očekáváte letos?
Za celý rok 2016 očekáváme provozní zisk kolem 400 milionů korun, celkový zisk 310 milionů. Meziročně nám částečně pomohla levnější ropa. Ale nejde jen o to. Lépe využíváme letadla, létáme plnější. Hledáme cesty, jak ještě zkrátit dobu na zemi. Cílem je dostat se na otočku letadla v Praze za 40 minut. Vidíme, že si nás všimli i banky. Jsme stále bez dluhů, ale díky výrazně lepším výsledkům bychom se mohli dostat na lepší pozici při vyjednávání o financování nových letadel.

Mohou se akcionáři tedy těšit na dividendy?
To je na x let dopředu slovo, které neznáme. Na účtu neuhrazených ztrát jsou stále více jak 4 miliardy korun.

Z letiště jsme měli zmizet dříve. Je to takový ústav

Jedním z vedlejších efektů restrukturalizace byla i tvorba sítě linek metodou pokus omyl. Oznámili jste dvacet linek, zůstalo jich pár. Bude to pokračovat?
Byli jsme nuceni páchat takový hazard, abychom zjistili, kam má smysl létat. Řada linek se chytla velmi dobře, například Malta, Boloňa, Porto, Birmingham či Helsinky. Příští léto spustíme dalších pět nových linek po Evropě. Dále chceme jít spíše cestou přidávání frekvencí tam, kde jsme se chytli.

Tisíc létajících kuchařů. Jak se vaří nejlepší catering do letadel

Mnoho let jste propouštěli, letos poprvé výrazněji nabírali nové lidi. Daří se vám je najít s puncem dopravce, který téměř zkrachoval?
ČSA jako zaměstnavatel má stále své kouzlo, zájem pracovat u nás je. Letos jsme z trhu získali několik IT pracovníků a právníků, přijali jsme 15 pilotů a cca 30 sezónních letušek, pro mladé piloty jsme rozjeli nový program. Do budoucna jsme připraveni přijímat jak mladé, tak i zkušené piloty.

Letos jste se přestěhovali z letiště do města, jaký to mělo smysl? Není to jen známka úpadku?
Měli jsme se přestěhovat mnohem dříve, ne až letos. A nemyslím to jen kvůli nákladům, nájemné zde na Evropské třídě je o 40 % nižší než na letišti. Lidé žijí více v realitě, jsou tu i jiné firmy a vidí problémy jiných lidí. Na letišti je to trošku takový ústav, kde se řeší jen letadla. Byly kolem toho stěhování trošku emoce, ale myslím, že lidé už pochopili, že ta změna nám jako firmě prospěla.

Proto jste opustili i své tradiční prodejní centrum ve středu Prahy?
Končil nám tam nájem. Kancelář už nesloužila primárně k prodeji letenek, ale spíše jako servisní centrum. Dnes jsou naše služby dostupné on-line, bez nutnosti návštěvy kanceláře. Tak nám přišlo logické přestěhovat ji sem. Jsme dobře dostupní MHD i autem.