Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chceme být v Praze každý den, říká šéf nejrychleji rostoucích aerolinek

  10:00
Dvacet tři nových linek letos otevřela letecká společnost flydubai. Jednou z nových tras dubajskou vládou vlastněného dopravce je i v prosinci zahájená linka z Prahy do Dubaje. Šéf aerolinek založených teprve v roce 2008 Ghaith Al Ghaith věří, že během několika měsíců budou létat do Prahy každý den.

Šéf leteckého dopravce flydubai Ghaith Al Ghaith. | foto: MAFRA

Jste aktuálně nejrychleji rostoucí aerolinka na světě, kam až dál můžete v příštích letech růst?
Máme aktuálně 43 letadel, náš plán postupně počítá s tím, že budeme mít 75 letadel. To je myslím náš strop pro nejbližší dobu, který je pokrytý i objednávkami nových letadel. Tím ale neříkám, že to je strop navždy, můžeme se dostat na vyšší počty.

Praha je pro vás nejvzdálenější destinací, současně přitom tvrdíte, že dlouhé lety pro vás nejsou tak efektivní. Proč jste se tedy pro Prahu rozhodli?
Faktorů je více. Zapadla nám celkově do našeho konceptu, kam se chceme rozšiřovat. Přidáváme postupně další evropská města a v Praze jsme viděli příležitost.

Dál směrem na západ z Dubaje bez mezipřistání nedolétnete. Není řešením nákup větších letadel?
Ne, to není cesta, kterou chceme jít. Chceme zůstat u jediného typu letadla, tedy boeingu 737-800. Pokud chceme být úspěšní, musíme si držet jediný typ letadla. Pořízení dalšího typu by znamenalo změnu nákladové struktury

Vstupujete na trasu Praha – Dubaj jako třetí dopravce. Je tu vůbec prostor, aby se na této trase uživili tři dopravci?
Určitě je. Musíte si uvědomit, že jde stále o rozvíjející se trh. Dlouho tu nebyly žádné lety, přitom se na obou stranách velmi rozvíjí cestovní ruch.

Čekáte, že bude na této trase létat více Čechů, nebo obyvatel SAE?
Myslím, že ze začátku budou převažovat spíše čeští zákazníci, ale chceme se hodně pokusit o to přitáhnout sem i návštěvníky ze SAE, především v létě při cestách na dovolenou. V Dubaji a okolí pracuje spousta cizinců, kteří sem mohou letět na dovolenou. Navíc další část cestujících v Dubaji přestupuje, aktuálně je podíl zhruba třicet procent na všech našich linkách.

Je cena, za kterou létáte, vůbec zisková? Před vaším příchodem byly ceny kolem deseti tisíc, během chvíle spadly na polovinu.
Naše ceny jsou vždy mix různých cen. Museli jsme začít na ceně, která bude pro zákazníky přítažlivá.

Nízkonákladové společnosti mají svůj model postavený i na dodatečných příjmech za další služby, kolik si vyděláte takto vy?
Náš průměr je 24 dolarů z každého pasažéra. Nabízíme například placený palubní zábavní systém, který si díky tomu sám na sebe vydělá.

Oblast Perského zálivu zažívá obrovský boom nízkonákladových aerolinek, čím si to vysvětlujete?
Je to podobné, jako v Evropě. Model nabízí mnohem větší flexibilitu pro růst i otvírání nových linek.

Máte spoustu destinací, z kterých létají lidé do Dubaje za prací. Kolik procent vám takoví cestující dělají?
Není to tolik, jak se může zdát. Máme několik ryze pracovních linek, ale tvoří řádově jen několik procent. Náš hlavní byznys jsou linky v rámci Perského zálivu, máme tam velmi silnou síť. Většina našich linek je takových, kde dosud nikdo nelétá a nemáme tam konkurenci.

Jaká je výhoda mít svoji základnu v Dubaji?
Máme například možnost létat 24 hodin. Díky tomu je naše utilizace letadel (využití letadel za den, nepočítá se doba s vypnutými motory pro nástup a výstup cestujících) téměř 15 hodin denně. Ale hlavně myslím, že hlavní výhodou je, že máme Dubaj přímo v názvu. Je to současně výhoda i výzva. Značka Dubaj je velmi ceněná a očekává se od ní prvotřídní servis. V Dubaji jsou velké rozvojové plány, které nám samotným dávají také velké příležitosti. Náš trh je jiný, nemůžeme nabízet stejný produkt, jako evropské nízkonákladové firmy.

Jste v podstatě státní firmou, dává vám to nějakou výhodu?
Ano, jsme národní dopravce. I když nás vlastní vláda, nikdo nám do byznysu nezasahuje. Nejsme nijak podporovaní, zajímá je jen to, jestli fungujeme dobře. Když ne, tak mě vyhodí.

Jak se díváte na současné ceny ropy?
Ano, mohu se na to dívat s velkým úsměvem. Ale nezapomínejme na to, co se děje současně s kurzem dolaru, ten pokles ceny ropy výrazně zpomaluje. Myslím, že to aerolinky může celkově velmi dobře podpořit. Ale současně bychom přitom neměli zapomínat na to, abychom byli stále co nejvíce hospodární. Cena ropy se může velmi rychle vrátit.

Může to mít vliv na cenu letenek?
Ceny závisí hlavně na trhu, v tomto se musí chovat aerolinky chytře.

Jak chcete přesvědčit české cestující, aby létali do Dubaje právě s vámi?
Oba naši konkurenti jsou velmi dobré aerolinky. Jsme ale jiní, máme své výhody. Máme jednu z nejmladších flotil na světě, velmi dobrý palubní systém, skvělé posádky složené z více než sto národností. Máme i spoustu českých posádek a budeme přijímat i další.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...