Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český dodavatel u nás nemá moc šanci, říká šéf výrobce dílů do letadel

  16:31
Letecký průmysl je v kolotoči kontrol a auditů za miliony. Na školení jednoho pracovníka v letňanské výrobně dílů Latecoere Czech Republic padnou i stovky tisíc korun. Českým dodavatelům se honba za drahými razítky nevyplatí. „Bez kvalifikací nemají šanci, je to víceméně uzavřený trh,“ říká ředitel závodu Ivan Dubský.
„Jsme vytížení na několik let dopředu,“ říká ředitel Latecoere ČR Ivan Dubský.

„Jsme vytížení na několik let dopředu,“ říká ředitel Latecoere ČR Ivan Dubský. | foto:  Petr Topič, MAFRA

V letňanském závodě Latecoere se vyrábějí především dveře do letadel. Komu dodáváte?
Našimi zákazníky jsou čtyři nejvýznamnější letecké firmy: Airbus, Boeing, Dassault a Embraer. Nemáme kontakty s Bombardierem. Dveře buď provedeme do finální podoby, což je případ Airbusu A320 a Embraer, anebo to jako u A380 a Dassault probíhá jen do určité fáze, protože nejsme kvalifikováni na instalace elektrických kabelů.

Jak vnímáte trend využívání elektroniky v letadlech?
Vidíme, že se přechází z mechanických funkcí na elektrické, ale i ty se musí několikrát jistit. Ne všechno se dá dělat elektricky. Třeba A320 je historický program, naproti tomu A380 a Dreamliner mají některé funkce převedeny z mechanických na elektrické.

Ivan Dubský

Ředitel Latecoere Czech Republic

Absolvent Strojní fakulty ČVUT obor letecká výroba. Hned po absolvování školy nastoupil do tehdejší firmy Letov jako technolog. Po profesní zastávce na generálním ředitelství československých leteckých podniků, se vrátil do Letova, kde řídil tým pro zavedení programu výroby nouzových dveří letounu A321 s německou firmou EUROCOPTER. Šlo o první sériovou výrobu pro Airbus v ČR. Dále organizoval vznik samostatné společnosti LETOV letecká výroba, která byla v červnu 2000 začleněna do skupiny LATECOERE. V roce 2006 byl vyznamenám francouzským rytířským Řádem národních zásluh.

Jaké další trendy hýbou leteckým průmyslem?
Jedním z hlavních parametrů je váha. Během své životnosti, což bývá minimálně dvacet až třicet let, se několikrát u letadel snižují náklady a odlehčují se. Z různých korodujících ocelových materiálů se přechází na nerez nebo titan. Ten je korozně odolnější, ale hlavně lehčí. Ocelové konstrukce se někdy nahrazují titanovými. Někde se přechází dokonce na dural - slitinu hliníku. Titan je velice drahý. Dalším trendem je integrace funkcí do jednoho dílu. Dřív se mechanismus skládal z mnoha dílů, teď má mnoho dílů působit jako jeden díl. Trendem je také prodlužování životnosti a nahrazování kovových materiálů kompozitními. Jejich největší výhoda je vysoká pevnost, nízká hmotnost a relativní bezúdržbovost.

Roste vám díky oživující ekonomice počet zakázek?
U velkých dopravních letadel, pro která vyrábíme, nejsou reakce z roku na rok. Jde o dlouhodobé zakázky. Nevyrábíme na sklad, ale na objednávku. Ani krize v leteckém průmyslu se na nás významně nepodepsala.

Co vyrábíte nejvíce?
Velký význam pro celou skupinu má program A320, počet jeho letounů ve světě se dnes blíží k sedmi tisícům. Začínáme se také angažovat v novém programu A320neo, čili budeme vytížení na mnoho dalších let. Momentálně máme práci na několik let dopředu.

Dodávají vám české firmy?
Pokud se ozve někdo z Česka, zajímá nás, zda má kvalifikaci. Třeba od Airbusu, Boeingu... Pokud ne, poděkujeme mu. Dodavatelé bez kvalifikace v podstatě nemají šanci odbornost získat. Je to obrovsky drahé a víceméně je to uzavřený trh. Český dodavatel má šanci v nářadí, mazivech a podobně, ale základní materiál pochází ze zahraničí, například od německých, holandských a amerických firem. Různé kvalifikace pochopitelně musí mít i naše firma, a to i pro lidi.

Jak kvalifikace fungují?
Získávají je někteří pracovníci z povrchových ochran, lepení, technologové a další. Po nástupu do firmy absolvují školení, někdy i v cizím jazyce. Po přezkoušení získají certifikát, ale až třeba po 700 hodinách, kdy se osvědčí v praxi. Je to velmi drahé. Na získání jedné kvalifikace padnou až statisícové náklady. Z osmi set pracovníků má zkoušky do sta lidí. Lidé s osobními certifikáty jsou vedeni na různých seznamech Boeingu, Airbusu a dalších firem.

Kolik dílů v Letňanech vyrábíte?
Celkem asi 5,5 tisíce položek. Jsou to obrobky, plechové detaily, kompozitní díly, kinematické sestavy a další. Některé dveře obsahují až 600 součástek. Nejsou to jen dveře „otevři, zavři“. Jsou součástí struktury trupu a musí přenášet sílu. Provádí se stres analýza a pevnostní výpočet, který potvrdí, jestli se každý díl může použít nebo ne.

Jak nákladné jsou z hlediska výroby všechny kontrolní mechanismy a certifikace?
Velmi. Každý audit na kvalitu stojí zhruba od 150 tisíc do půl milionu korun a je jich do roka hodně. Stojí to mnoho milionů korun.

Předloni Latecoere Czech Republic prodělala 17 milionů, loni měla zisk 147 milionů. Čím to je?
99 procent vyvážíme do zahraničí a logicky nám pomohla změna kurzu koruny k euru. Vyhovuje nám, aby koruna byla co nejslabší při vývozu. Na druhou stranu hodně nakupujeme i za dolary a eura a na dovoz má oslabení negativní vliv.

Máte ve firmě odbory. Roste tlak na mzdy?
Odbory máme a máme s nimi dobré vztahy. Má to určitou váhu u zahraničních klientů. Třeba v očích Boeingu partner, který má odborovou organizaci a dobře s ní vychází, tak má vyšší status. Mzdy u nás rostou každý rok, snažíme se minimálně pokrýt inflaci. V leteckém průmyslu jsou nadprůměrné mzdy, navíc jsme v Praze. Ale třeba vůči Škodě Auto nabízíme méně, tam jde o extrém.

Rýsují se na obzoru nové zakázky v letectví?
Stávající objednávky A320 a A320neo rostou. Stoupá i kadence Dreamlineru a rozbíhá se i program brazilského letounu Embraer, u kterého budeme mít monopolní postavení jako u A320neo. Jsme relativně vytížení, naše technologie i výroba jsou velice atraktivní.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...