Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto | foto: Škoda Auto

Škoda mění kurz k elektromobilům a SUV. Vstup do USA zvažujeme, říká Maier

  • 70
Do roku 2025 chce Škoda Auto vyrábět více než dva miliony aut ročně, říká šéf Škody Auto Bernhard Maier v rozhovoru pro MF DNES. Soustředí se hlavně na kategorii SUV a elektromobily. Hodlá vstoupit i na další trhy. Ameriku si ale dobře rozmýšlí, je to jeden z nejtěžších automobilových trhů.

Bernhard Maier loni v listopadu převzal vedení největší tuzemské firmy, Škoda Auto. Rozjetou automobilku, která letos míří k dalšímu rekordu, nechce rozhodně brzdit: do deseti let by mělo ročně z výrobních linek sjíždět dvakrát více škodovek. A také čím dál více elektromobilů, které budou nepřetržitě připojené k internetu.

V čele Škody Auto jste už rok, co vás za tu dobu nejvíc překvapilo?
Jsem nadšen tím, jak Česko automobily žije. V současné době zažíváme v oboru převratné změny a dá se říct, že v určitých oblastech se automobil znovu vynalézá. A je dobře, že Škoda 121 let po založení může tuto budoucnost spoluutvářet.

V kterých oblastech se automobil znovu vynalézá?
Jedná se hlavně o trendy, které se táhnou všemi oblastmi našeho života – urbanizace, nutnost čistého životního prostředí a digitalizace. To vše má dopady na konstrukci auta. Velkým tématem je ekologie, s tím souvisí i změny směřující k čistým pohonům. Navíc nejde jen o vývoj nových aut, ale o zcela nové obchodní modely pro budoucnost. Očekáváme, že nejvíce se za pár let projeví autonomně jezdící automobily. Ty změní využití vozů a silně ovlivní i naše odvětví.

Je něco, co vás ve Škodě Auto překvapilo negativně?
Jsem raději optimista, který se mýlí, než pesimista, který má pravdu. Všeobecně platí, že Škoda disponuje solidní základnou, dobrým týmem a je na budoucnost dobře připravena. Přirozeně jsou témata, kterými se musíme zabývat – i proto jsme připravili Strategii 2025.

Šéf Škody Auto

Bernhard Maier (56) přišel loni do čela Škody Auto po odchodu Winfrieda Vahlanda a velkých personálních změnách v koncernu VW souvisících s aférou Dieselgate. Svoji kariéru začal jako vyučený automechanik v roce 1979. Dva roky pracoval jako šéf prodejů v jednom z německých autosalonů, kde si ho vyhlédla automobilka BMW jako oblastního šéfa prodejů. Od roku 2001 byl v Porsche, kde postupně vystoupal až do pozice šéfa prodejů.

Na čem je založená?
Jedná se o vytyčení kurzu pro Škodu v příštích deseti letech. Přehodili jsme výhybku směrem k elektromobilitě a digitálním technologiím. A stanovili jsme si i kvantitativní cíle: za posledních 25 let jsme každou dekádu zdvojnásobili objem produkce a není důvod, aby se to nepovedlo i v příštích deseti letech. Znamená to, že do roku 2025 chceme vyrábět více než dva miliony aut ročně.

Počítáte s tím, že tak porostou trhy, nebo si chcete ukrojit větší díl ze světového trhu?
Jde o kombinaci obojího. Letos se má ve světě prodat kolem 77 milionů nových aut, experti odhadují, že do konce roku 2025 prodeje vzrostou na 90-95 milionů vozů. Na tom bychom se pochopitelně chtěli podílet. Chceme zvyšovat naše tržní podíly, a tím růst trochu rychleji než celkový trh. Proto budeme vstupovat na trhy, kde dosud nejsme. Budeme rozšiřovat paletu našich modelů, především v kategorii SUV.

Na jaké nové trhy vstoupíte?
Teď jsme zastoupeni na 103 trzích ve světě, před vstupem Volkswagenu jich bylo jen 35. Stali jsme se globální značkou. Do roku 2025 chceme být nejméně na 120 trzích. V následujících letech plánujeme vstup na singapurský, jihokorejský a íránský trh.

Írán je jednou ze zemí, ke které automobilky vzhlížejí s velkým optimismem. Budete tam vozy dovážet, nebo je tam i vyrábět?
Pro začátek je budeme vyrábět v Česku a exportovat, ale v budoucnu bychom tam chtěli vozy vyrábět s nějakým lokálním partnerem. Vedeme velmi slibná jednání, neradi bychom to ale uspěchali.

Mluví se o vašem vstupu do USA, jak jste tam daleko?
V rámci Strategie 2025 plánujeme v desetiletém horizontu. Musíme prověřit, jestli bychom v regionu, který představuje 25 procent světového trhu, měli šanci na vlastní podnik. Je to zajímavý trh, ale zároveň jeden s největší konkurencí na světě. Právě nyní, ve fázi technologických změn, je důkladná prověrka důležitá. A proto si necháme dostatek času.

Odbyt škodovek letos roste i díky velmi dobré situaci na trzích. Jak dlouho ještě očekáváte růst?
Vývoj poptávky je letos velmi pozitivní, avšak s výkyvy na jednotlivých trzích. I to je důvod, proč jsme zastoupeni na více trzích, abychom mohli tyto výkyvy lépe kompenzovat. Výhledy pro naše hlavní odbytiště jsou i pro příští rok dobré. S ohledem na zčásti napjatou politickou situaci se však teď velice těžko vyslovuje přesná prognóza. Letos však Škoda zažívá nejsilnější období v historii. Počet objednávek je vyšší, než předpokládal náš plán. Proto budeme dále rozšiřovat kapacity a do českých závodů do konce dekády investujeme několik miliard eur.

Budou se škodovky vyrábět i v jiných zemích než dosud?
Aktuálně máme čtrnáct závodů, kde se škodovky vyrábějí. A pokud chceme růst, je téměř jisté, že přibude i míst, kde se produkují. Kvůli vysokým dovozním clům nebo devizovým rizikům se často nevyhneme nutnosti lokální výroby.

Paletu modelů nyní rozšiřujete hlavně do kategorie SUV. Nejsou některé segmenty trhu zbytečně opomíjené?
Vybudovat modelovou paletu lze jen krok za krokem. Nemůžeme dělat vše najednou. V segmentu vozů SUV vidíme velký potenciál, nejen díky jejich stávající oblibě, ale bereme je i jako vstupenku na další trhy. Pro budoucnost máme samozřejmě další nápady, s nimiž zákazníky překvapíme.

Všechna nová auta budou v kategorii SUV?
SUV ofenziva je aktuálně naším nejdůležitějším úkolem. V Číně už jsme rozhodli o čtyřech konkrétních modelech. Pro evropské trhy jsou k dispozici modely Kodiaq a Yeti, potenciál pro další SUV prověřujeme. Současně připravujeme start prvního elektromobilu značky Škoda a zabýváme se možnostmi autonomně řízených vozů.

Kdy očekáváte první samořiditelnou škodovku?
V octavii, kodiaqu i superbu je řada funkcí, které řidiči ubírají práci, ale zatím ne plně. Kombinace adaptivního tempomatu a asistenta jízdy v pruzích už dnes umožňuje určitou dobu předat řízení automatu. I ABS, které známe už léta, za určitých okolností pracuje plně automaticky. V budoucnu nabídneme další takové funkce, jakmile budou bezpečné a pro naše zákazníky cenově dostupné. Automobilová technika pro autonomní řízení existuje už dnes. Počítám s rychlým pokrokem během příštích deseti let. Každopádně musíme počítat s delší přechodnou dobou, po kterou bude muset nový a starý svět najít společnou řeč. To bude výzva pro vývojáře.

Jaká je role Škody v rámci koncernu VW při vývoji autonomního řízení a elektromobilů?
Jedna z velkých výhod koncernu je, že můžeme sdílet náklady na vývoj v některých oblastech. V případě těchto technologií toho vzniká nejvíce ve Wolfsburgu, Stuttgartu a Ingolstadtu. Týká se to zejména základních technologií, které se vyvíjejí pro celý koncern. Podílíme se na tom i my s našimi experty. V této oblasti bude Škoda přebírat čím dál více odpovědnosti. Tedy, náš podíl na vývoji poroste.

Otevřeli jste projekt DigiLab, který má rozšířit vaše působení v nových technologiích. Má už výsledky?
V pražském DigiLabu se jedná zejména o nové služby související s mobilitou. Začali jsme s ním v červenci, vývoj v posledních měsících probíhá slibně. Testujeme první čtyři aplikace v reálných podmínkách a zjišťujeme, zda je použijeme sériově. Jde o aplikace, které lidem ušetří čas, zvýší bezpečnost nebo budou zdrojem zábavy. Zkoušíme tam i nové formy spolupráce, rozhodovací procesy nebo ochotu našich zaměstnanců riskovat. Jedná se o flexibilitu, podnikatelského ducha a rychlost. Poznatky, které získáme, chceme přenést do celého podniku.

Nezapomínáte na řidiče, kteří chtějí jednoduché auto bez vychytávek?
Nabízíme obojí. Zákazník si může sám rozhodnout, kolik chce mít v autě asistenčních systémů. Ale už dnes zjišťujeme, že například konektivita značnou měrou ovlivňuje rozhodnutí o koupi vozu. Kodiaq je první škodovka, která bude vždy on-line. A tou cestou chceme jít u všech dalších modelů.

Jak vidíte budoucnost tradičních pohonů, tedy na naftu a benzin? Počítáme s tím, že v roce 2025 bude mít elektrický pohon tak 25 procent nově prodaných vozů, 75 procent vozů bude mít konvenční pohon. Jak dlouho bude přechodná fáze trvat, záleží především na pokroku ve vývoji baterií, nákladech i infrastruktuře. Z pohledu ochrany životního prostředí nemá elektromobilita alternativu. Ovšem tato technologie je pouze tak čistá, jak čistá je energie, která nabíjí baterie. Tam, kde se většina elektřiny vyrábí v uhelných elektrárnách, se celková bilance CO2 přikloní ve prospěch nafty či benzinu.

Jste příznivcem elektromobilů, nebo je vidíte jako nutné zlo kvůli nařízení Evropské komise? Lidé přece chtějí spíš větší auta...
Rozhodující pro průlom elektromobilů není jen to, že musí být čisté, člověka musí také bavit je řídit. S ohledem na výkonovou křivku a sportovní točivý moment tomu tak jistě bude. Rušivým faktorem jsou teď ještě ceny baterií a dojezd elektromobilu na jedno nabití. Obě témata zvládneme. V konečném důsledku musí být budoucnost automobilu elektrická, čistá a efektivní. Ke změně však nedojde ze dne na den, to si vyžádá dlouhou dobu.

Příští rok vyjedete s octavií s novým designem, velkou změnou je přidání dalších předních světel. Je to znamení pro větší změny?
Vývoj designu je pro výrobce automobilů nikdy nekončícím úkolem. Do modernizace modelu Octavia jsme investovali značné úsilí, a to nejen do nového uspořádání světlometů. Jedná se i o diferenciaci jednotlivých modelových řad. Designový jazyk zůstává stejný, chceme ale zajistit, že každý model bude mít vlastní identitu. Za tímto účelem jsme provedli řadu zákaznických studií a jsme si jistí, že nový design dodá octavii sílu na světových trzích.

To znamená, že už si člověk na silnici nesplete rapid s octavií?
Do našeho designového jazyka jsme vtiskli nezaměnitelnou identitu značky a současně i jasnou identitu produktů. Modely od sebe snáze odlišíte, ale také spontánně poznáte, že to je škodovka.


Elektromobil