Šéfové TPCA: Nestydíme se za to, že naše auta mají stejné motory

  6:01aktualizováno  6:01
Vyrábět auta tří značek na jednom místě se nám osvědčilo, tvrdí v exkluzivním rozhovoru pro MF DNES zástupci majitelů automobilky TPCA: šéf evropské Toyoty Didier Leroy a výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard. Prodeje malých aut podle nich v příštích letech příliš neporostou.

Výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nové modely přišly po devíti letech, což je poměrně dlouhá doba. Proč to tak dlouho trvalo?
Leroy:
Pokud chceme být konkurenceschopní, nemůžeme vyrábět auta s krátkým výrobním cyklem. Ano, devět let je relativně dlouho, ale přišli jsme s dvěma facelifty. Neznamená to, že jsme devět let dělali stejná auta, přišli jsme s řadou novinek jak ve vzhledu, tak ve výbavách i v technologiích.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a líbily by se vám vozy vyrobené v Čechách? Vyberte si ze široké nabídky značek a modelů na Automodul.cz.

Quémard: U výroby malých aut je extrémní tlak na cenu, proto musí být náklady na co nejnižší úrovni. A vývoj nových aut je drahý, proto je jasné, že se musí rozpustit na co nejvíce vozů. Nevidíme to jako problém, že jsme modely vyráběli devět let.

V jednom z rozhovorů jste prohlásil, že auta Toyoty jsou považována za příliš racionální značku, bez dostatku emocí. Mění to nová verze modelu Aygo?
Leroy:
Určitě. Měli jsme o tom velké diskuse, jaká by měla být naše auta, aby vzbuzovala více emocí. Začali jsme s tím u nového Aurisu a hybridního Yarisu, Aygo je jasným pokračováním tohoto trendu. Nejde jen o změny vnějšku, ale i interiéru. Chceme si udržet hodnotu firmy a typické znaky Toyoty, ale také přinést více emocí.

Quémard: U nás je pozice obou značek jasná a jsme s ní spokojeni. Peugeot je pro nás značkou s elegantním vzhledem, Citroën je značka, která se snaží působit přátelsky a atraktivně. Máme tu tři různá auta, která jsou pro tři různé skupiny zákazníků. I proto jsou rozdíly mezi třemi modely podstatně větší

Kolik procent dílů je stejných u všech modelů?
Leroy:
Nelze to jednoduše říct, každý model má i své různé verze, ale zhruba jde o padesát procent. My se nějak nestydíme za to, že jde o auta, která mají velkou část shodných prvků, například motory. Je to cesta, jak být konkurenceschopní, a z toho těží i celá továrna TPCA.

Když jste v TPCA začínali, byli jste v segmentu minivozů jedni z prvních, mezitím konkurence výrazně vzrostla. Jak vidíte budoucnost tohoto segmentu?
Leroy:
Je faktem, že poslední tři roky prodeje nejmenších aut klesají. Nemohli jsme čekat, že porostou donekonečna. Jednak je to situací na evropském trhu a pak také silnou konkurencí velmi levných aut ze segmentu B, tedy malých vozů. Jde o auta, která jsou velmi levně vybavena, ale vypadají velká. Nebudu jmenovat, jaké značky to jsou, každý jistě ví, které mám na mysli. My nechceme jít cestou, že budeme mít vše levné, chceme nabízet svoji kvalitu.

Citroën C1
Peugeot 108 v roce 2014
Toyota Aygo

Velkou příležitost vidíme například v tom, že řada států přistupuje k čím dál větším rozdílům v daních například podle emisí, to je naše příležitost. Chceme nabízet kvalitní auta s nízkou spotřebou za příznivou cenu. Nepočítáme s tím, že segment v příštích letech nějak poroste, ale bude se stabilizovat.

Minivozy mají dvě hlavní skupiny zákazníků: seniory a mladé lidi. Myslíte, že oslovíte i další skupiny?
Quémard:
Myslím, že se kvůli snahám jezdit úsporněji a šetřit rodí i další skupina lidí – mladých lidí, kteří už teď mají větší vůz. Dělali jsme teď průzkum ve Velké Británii mezi našimi zákazníky Peugeotu 206 a velká část z nich na dotaz, jaké auto zvažují ke koupi, uvedla právě vozidlo z kategorie mini. My jim jdeme naproti i tím, že nové modely jsou mírně vyšší.

Jak máte rozdělený vývoj nových aut?
Quémard:
Vnější vzhled i interiér si dělá každá značka sama, zbytek si dělíme v podstatě půl na půl. Některé části, třeba motor, jsou odpovědnost Toyoty, něco naše. Stejné to je i se samým procesem výroby: nákup má na starosti PSA, výrobu více Toyota. Je to model, který se za dobu existence TPCA osvědčil a je úspěšný, proto v něm pokračujeme.

Šéf evropské Toyoty Didier Leroy.

Šéf evropské Toyoty Didier Leroy.

Před několika lety během propadu výroby se u nás hodně řešilo, zda TPCA v Česku zůstane. Tehdy k tomu přispěly i výroky prezidenta Nicolase Sarkozyho, že by francouzské automobilky neměly vyrábět mimo Francii. Jak jste to tehdy vnímali?
Quémard:
Myslím, že už všichni včetně našich odborářů pochopili, že není možné vyrábět nadále v masovém měřítku malá auta v západní Evropě, konkurence v oboru je obrovská a musí se proto řešit i výrobní náklady. S TPCA jsme naprosto spokojeni a byli jsme spokojeni i v té době, kdy pan Sarkozy pronášel tato slova, takže jsme neměli důvod pochybovat o tom, že bychom v Kolíně vyráběli i nadále.

Leroy: My nejsme francouzská automobilka, takže jsme o tom moc nepřemýšleli. Je hodně důvodů, proč tu jsme a zůstáváme. Máme tu dobrou polohu, silnou síť dodavatelů, kvalifikované zaměstnance a příznivé náklady. Mimochodem, umíme vyrábět malá auta i v západní Evropě – Yaris ve Francii – a jsme tam velmi spokojeni. Výrokům pana Sarkozyho však rozumím, ale myslím, že to nebylo ani tak proti TPCA, jako proti jiné značce, která chtěla vyrábět i mimo Evropu a dovážet auta do Evropy. Musíme se na to dívat z dlouhodobého pohledu, jak budou lidé reagovat na to, že tu likvidujeme pracovní místa a auta vyrábíme jinde. Česko je v Evropě, to není problém.

V Česku se za dobu od zahájení výroby několikrát změnila vláda, není to pro vás problém
Leroy:
Pochopitelně by bylo příjemnější mít stabilnější vládu, ale myslím, že prostředí pro podnikání se v základě nezměnilo. Navíc my to neovlivníme.

TPCA má podle vás jednu z nejefektivnějších výrob, linka jede v taktu 54 sekund. Vidíte ještě prostor pro její zrychlení?
Quémard:
Rychlost neznamená vždy velkou efektivitu. Chceme, aby továrna byla co nejefektivnější a vyráběla auta s co nejnižšími náklady, ale to neznamená, že se automaticky musí zrychlovat takt.

Uvažujete o tom, že byste spolupráci Toyoty a PSA rozšířili i na jiná auta?
Leroy:
Uzavřeli jsme dohodu o partnerství v oblasti užitkových vozidel, nepůjde však o společný podnik, budeme na vývoji spolupracovat a vozy se budou mírně lišit. Důvěra mezi oběma společnostmi je i díky TPCA teď velmi vysoká.

Velký problém výroby aut v Evropě je přebytek kapacit, čekáte ještě další redukce linek a závodů?
Leroy:
My jsme s redukcí začali podstatně dříve. Před několika lety jsme byli ve velkých problémech: přišla krize, pak velké potíže s vadnými díly v USA, pak zemětřesení v Japonsku, měli jsme tu na několik týdnů zavřené továrny.

Fotogalerie

Byli jsme opravdu ve velkých potížích. Zavřeli jsme jednu linku v Anglii v roce 2010, ale nakonec jsme nemuseli propustit nikoho, více než devíti stům lidem jsme našli práci jinde, nebo zůstali u nás. V té době jiné automobilky o zavírání továren začaly mluvit. Vyřešili jsme tím přebytek kapacity a všechny naše závody jsou teď ziskové i při dvou směnách. Takže víme, že my už kapacitu řešit v dalších letech nemusíme.

Quémard: U nás jsme provedli řadu úprav v kapacitě, uzavřeli jsme dohodu s odbory, že ve Francii budeme nadále vyrábět nejméně milion vozů ročně. Jsme stále v procesu úprav kapacit.

Dočkají se během svého životního cyklu modely z Kolína i alternativních pohonů?
Leroy:
Není to v plánu, každá automobilka má své vlastní modely s alternativními pohony. A víme dobře, že to nejsou v tuto chvíli příliš levná auta, zatímco minivozy jsou hodně orientované na cenu.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Družstevní bydlení je na vzestupu, všímají si toho i developeři

Ilustrační snímek

Složí zhruba třetinu ceny bytu a zbytek splácejí. I takto mnozí Češi bydlí „ve vlastním“, aniž by potřebovali hypotéku....

Firmy řeší, kam se zaměstnanci. Kanceláře zdražují a je jich rekordně málo

Ilustrační snímek

Nájmy administrativních prostor vyskočily během roku o pět procent. Sehnat v Česku novou kancelář už totiž představuje...

Najdete na iDNES.cz