Šéfové TPCA: Nestydíme se za to, že naše auta mají stejné motory - iDNES.cz

Šéfové TPCA: Nestydíme se za to, že naše auta mají stejné motory

  6:01
Vyrábět auta tří značek na jednom místě se nám osvědčilo, tvrdí v exkluzivním rozhovoru pro MF DNES zástupci majitelů automobilky TPCA: šéf evropské Toyoty Didier Leroy a výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard. Prodeje malých aut podle nich v příštích letech příliš neporostou.
Výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard.

Výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nové modely přišly po devíti letech, což je poměrně dlouhá doba. Proč to tak dlouho trvalo?
Leroy:
Pokud chceme být konkurenceschopní, nemůžeme vyrábět auta s krátkým výrobním cyklem. Ano, devět let je relativně dlouho, ale přišli jsme s dvěma facelifty. Neznamená to, že jsme devět let dělali stejná auta, přišli jsme s řadou novinek jak ve vzhledu, tak ve výbavách i v technologiích.

Quémard: U výroby malých aut je extrémní tlak na cenu, proto musí být náklady na co nejnižší úrovni. A vývoj nových aut je drahý, proto je jasné, že se musí rozpustit na co nejvíce vozů. Nevidíme to jako problém, že jsme modely vyráběli devět let.

V jednom z rozhovorů jste prohlásil, že auta Toyoty jsou považována za příliš racionální značku, bez dostatku emocí. Mění to nová verze modelu Aygo?
Leroy:
Určitě. Měli jsme o tom velké diskuse, jaká by měla být naše auta, aby vzbuzovala více emocí. Začali jsme s tím u nového Aurisu a hybridního Yarisu, Aygo je jasným pokračováním tohoto trendu. Nejde jen o změny vnějšku, ale i interiéru. Chceme si udržet hodnotu firmy a typické znaky Toyoty, ale také přinést více emocí.

Quémard: U nás je pozice obou značek jasná a jsme s ní spokojeni. Peugeot je pro nás značkou s elegantním vzhledem, Citroën je značka, která se snaží působit přátelsky a atraktivně. Máme tu tři různá auta, která jsou pro tři různé skupiny zákazníků. I proto jsou rozdíly mezi třemi modely podstatně větší

Kolik procent dílů je stejných u všech modelů?
Leroy:
Nelze to jednoduše říct, každý model má i své různé verze, ale zhruba jde o padesát procent. My se nějak nestydíme za to, že jde o auta, která mají velkou část shodných prvků, například motory. Je to cesta, jak být konkurenceschopní, a z toho těží i celá továrna TPCA.

Když jste v TPCA začínali, byli jste v segmentu minivozů jedni z prvních, mezitím konkurence výrazně vzrostla. Jak vidíte budoucnost tohoto segmentu?
Leroy:
Je faktem, že poslední tři roky prodeje nejmenších aut klesají. Nemohli jsme čekat, že porostou donekonečna. Jednak je to situací na evropském trhu a pak také silnou konkurencí velmi levných aut ze segmentu B, tedy malých vozů. Jde o auta, která jsou velmi levně vybavena, ale vypadají velká. Nebudu jmenovat, jaké značky to jsou, každý jistě ví, které mám na mysli. My nechceme jít cestou, že budeme mít vše levné, chceme nabízet svoji kvalitu.

Citroën C1
Peugeot 108 v roce 2014
Toyota Aygo

Velkou příležitost vidíme například v tom, že řada států přistupuje k čím dál větším rozdílům v daních například podle emisí, to je naše příležitost. Chceme nabízet kvalitní auta s nízkou spotřebou za příznivou cenu. Nepočítáme s tím, že segment v příštích letech nějak poroste, ale bude se stabilizovat.

Minivozy mají dvě hlavní skupiny zákazníků: seniory a mladé lidi. Myslíte, že oslovíte i další skupiny?
Quémard:
Myslím, že se kvůli snahám jezdit úsporněji a šetřit rodí i další skupina lidí – mladých lidí, kteří už teď mají větší vůz. Dělali jsme teď průzkum ve Velké Británii mezi našimi zákazníky Peugeotu 206 a velká část z nich na dotaz, jaké auto zvažují ke koupi, uvedla právě vozidlo z kategorie mini. My jim jdeme naproti i tím, že nové modely jsou mírně vyšší.

Jak máte rozdělený vývoj nových aut?
Quémard:
Vnější vzhled i interiér si dělá každá značka sama, zbytek si dělíme v podstatě půl na půl. Některé části, třeba motor, jsou odpovědnost Toyoty, něco naše. Stejné to je i se samým procesem výroby: nákup má na starosti PSA, výrobu více Toyota. Je to model, který se za dobu existence TPCA osvědčil a je úspěšný, proto v něm pokračujeme.

Šéf evropské Toyoty Didier Leroy.

Před několika lety během propadu výroby se u nás hodně řešilo, zda TPCA v Česku zůstane. Tehdy k tomu přispěly i výroky prezidenta Nicolase Sarkozyho, že by francouzské automobilky neměly vyrábět mimo Francii. Jak jste to tehdy vnímali?
Quémard:
Myslím, že už všichni včetně našich odborářů pochopili, že není možné vyrábět nadále v masovém měřítku malá auta v západní Evropě, konkurence v oboru je obrovská a musí se proto řešit i výrobní náklady. S TPCA jsme naprosto spokojeni a byli jsme spokojeni i v té době, kdy pan Sarkozy pronášel tato slova, takže jsme neměli důvod pochybovat o tom, že bychom v Kolíně vyráběli i nadále.

Leroy: My nejsme francouzská automobilka, takže jsme o tom moc nepřemýšleli. Je hodně důvodů, proč tu jsme a zůstáváme. Máme tu dobrou polohu, silnou síť dodavatelů, kvalifikované zaměstnance a příznivé náklady. Mimochodem, umíme vyrábět malá auta i v západní Evropě – Yaris ve Francii – a jsme tam velmi spokojeni. Výrokům pana Sarkozyho však rozumím, ale myslím, že to nebylo ani tak proti TPCA, jako proti jiné značce, která chtěla vyrábět i mimo Evropu a dovážet auta do Evropy. Musíme se na to dívat z dlouhodobého pohledu, jak budou lidé reagovat na to, že tu likvidujeme pracovní místa a auta vyrábíme jinde. Česko je v Evropě, to není problém.

V Česku se za dobu od zahájení výroby několikrát změnila vláda, není to pro vás problém
Leroy:
Pochopitelně by bylo příjemnější mít stabilnější vládu, ale myslím, že prostředí pro podnikání se v základě nezměnilo. Navíc my to neovlivníme.

TPCA má podle vás jednu z nejefektivnějších výrob, linka jede v taktu 54 sekund. Vidíte ještě prostor pro její zrychlení?
Quémard:
Rychlost neznamená vždy velkou efektivitu. Chceme, aby továrna byla co nejefektivnější a vyráběla auta s co nejnižšími náklady, ale to neznamená, že se automaticky musí zrychlovat takt.

Uvažujete o tom, že byste spolupráci Toyoty a PSA rozšířili i na jiná auta?
Leroy:
Uzavřeli jsme dohodu o partnerství v oblasti užitkových vozidel, nepůjde však o společný podnik, budeme na vývoji spolupracovat a vozy se budou mírně lišit. Důvěra mezi oběma společnostmi je i díky TPCA teď velmi vysoká.

Velký problém výroby aut v Evropě je přebytek kapacit, čekáte ještě další redukce linek a závodů?
Leroy:
My jsme s redukcí začali podstatně dříve. Před několika lety jsme byli ve velkých problémech: přišla krize, pak velké potíže s vadnými díly v USA, pak zemětřesení v Japonsku, měli jsme tu na několik týdnů zavřené továrny.

Byli jsme opravdu ve velkých potížích. Zavřeli jsme jednu linku v Anglii v roce 2010, ale nakonec jsme nemuseli propustit nikoho, více než devíti stům lidem jsme našli práci jinde, nebo zůstali u nás. V té době jiné automobilky o zavírání továren začaly mluvit. Vyřešili jsme tím přebytek kapacity a všechny naše závody jsou teď ziskové i při dvou směnách. Takže víme, že my už kapacitu řešit v dalších letech nemusíme.

Quémard: U nás jsme provedli řadu úprav v kapacitě, uzavřeli jsme dohodu s odbory, že ve Francii budeme nadále vyrábět nejméně milion vozů ročně. Jsme stále v procesu úprav kapacit.

Dočkají se během svého životního cyklu modely z Kolína i alternativních pohonů?
Leroy:
Není to v plánu, každá automobilka má své vlastní modely s alternativními pohony. A víme dobře, že to nejsou v tuto chvíli příliš levná auta, zatímco minivozy jsou hodně orientované na cenu.

Rozstřel: Martin Těšitel - include | (1:52) | video: iDNES.tv

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Končí pražský outlet Lidlu, v němž se lidé prali o slevy. Přesune se na Moravu

Obchodní řetězec Lidl v létě ukončí provoz své outletové prodejny v pražských Štěrboholech, kterou otevřel na začátku letošního roku. Důvodem je vypršení nájemní smlouvy s provozovatelem Retail parku...

Škodíte světu, osočil Trumpa Branson. Hrozí, že Amerika může vypadnout ze hry

Nevyzpytatelná rozhodnutí amerického prezidenta jsou hrozná pro všechny a Trumpova politika napáchala ve světě mnoho škod. To si myslí o současném dění ve světě zakladatel společnosti Virgin...

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

Čína staví nejvyšší most světa, šest set metrů nad řekou. Cestu zkrátí z hodin na minutu

Čína se chystá otevřít nejvyšší most na světě. Jeho stavba na jihozápadě země se blíží ke konci a autům se otevře už v červnu. Most usnadní dopravu a s výškou přes šest set metrů přeroste Eiffelovu...

Nasaďte armádu! žádá vládu Ryanair kvůli frontám na letišti v belgickém Charleroi

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vyzvala vládu v belgickém Valonsku, aby urychleně přijala kroky, které vyřeší nedostatek bezpečnostních pracovníků na letišti Charleroi nedaleko...

OBRAZEM: Českou spořitelnu čeká stěhování. Na Smíchově vzniká nový kampus

Zaměstnance České spořitelny čeká už brzy velké stěhování. Banka si na pražském Smíchově staví novou centrálu. Ta nahradí její současné sídlo na Budějovické, které je momentálně na prodej. Redakce...

26. dubna 2025

Počkejte, máme pro vás slevu! Dodavatelé energií nabízejí lidem podpultové ceny

Premium

Praxe dřív běžná třeba u mobilních operátorů se v Česku přenesla i do energetického sektoru. Klient na odchodu dostane zvýhodněnou nabídku, která se neodmítá. Díky individuální slevě zůstane u...

26. dubna 2025

Evropská vína obsahují „věčné“ chemikálie, zjistila studie. Vinaři ji zpochybňují

Nová studie nevládních organizací přišla s odhalením, že evropská vína jsou široce kontaminována kyselinou trifluoroctovou (TFA), trvalým vedlejším produktem látek PFAS, tedy skupiny průmyslových...

25. dubna 2025

Dluhopisoví strážci drží Trumpa v šachu. Kvůli nim pozastavil cla

Když Donald Trump svými cly namířenými na dovoz z celého světa potopil americké akciové trhy, nenechal se tím nijak rozházet. Zprávy o tom, že akcie vymazaly tržní hodnotu přes šest bilionů dolarů,...

25. dubna 2025

Čína zvažuje pozastavení některých cel. Chce pomoci strádajícímu průmyslu

V Číně se začíná hovořit o pozastavení cel na některé zboží z USA. Čínský průmysl totiž pod vlivem eskalující obchodní války začíná strádat. Ve hře by mohlo být stopnutí cel hlavně v případě...

25. dubna 2025

Kalifornie se stala čtvrtou největší ekonomikou světa. Předběhla Japonsko

Americkému státu se povedlo v HDP překonat hospodářskou výkonnost Japonska, a to mimo jiné díky obrovskému počtu technologických firem, které v oblasti dlouhodobě operují. V pomyslném žebříčku...

25. dubna 2025  15:41

Prosecco, třes se! Vinaři z Česka chtějí konkurovat italským bublinkám

Vinaři z Česka se spojili pod novou značkou s názvem Bublinky, která zastřešuje perlivá vína vyrobená výhradně z domácích hroznů. Vinařský fond tím reaguje na rostoucí poptávku po nápojích tohoto...

25. dubna 2025  13:32

PŘEHLEDNĚ: Kdy mají zaměstnanci nově nárok na volno?

Vláda vylepšila podmínky pro poskytnutí volna v zaměstnání při výjimečných životních událostech. Novelou nařízení o osobních překážkách v práci zavedla nově placené volno při svatbě i pro lidi, kteří...

25. dubna 2025  12:15

Od královského fondu ke kryptoměně: dvě kauzy, které spojují stejní lidé

Jsou to dva na první pohled odlišné projekty – investiční skupina s údajným napojením na malajskou královskou rodinu a technologický startup v oblasti kryptoměn. Přesto je spojuje podobná struktura,...

18. dubna 2025  18:18,  aktualizováno  25.4 12:08

Dálnice z Plzně do Jihlavy nebo prstenec kolem Prahy. Stát představil dopravní vizi

Stát začíná pracovat s vizí dálnic a železnic, které by se mohly postavit kolem roku 2050. Podle studie, kterou v pátek představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), by se mohlo postavit po...

25. dubna 2025  10:48

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kam se letos vyplatí cestovat? Čechům zlevnily Spojené státy či Austrálie

Letos se vyplatí sbalit kufry na dalekou cestu. Pro výletníky s příjmy v českých korunách totiž ve srovnání s loňskem vychází letos cenově nejlépe dovolená ve vzdálenějších destinacích, jako je...

25. dubna 2025

Inflace na hotely dopadla silněji než na jiné, zvedají proto ceny

Premium

Hotely v Česku zvedají ceny za ubytování. Přičítají to rostoucím mzdám, dražším potravinám, energiím i externím službám. Ačkoli inflace v loňském roce zpomalila na 2,4 procenta, náklady hotelů rostou...

25. dubna 2025

Stránky budou vždy ve světlých barvách.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.