Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němci mají vítr na moři, my máme jádro, říká člen představenstva ČEZ

  16:30
Polostátní energetická společnost ČEZ hledá cesty, jak se zbavit přílišné závislosti na „špinavém“ uhlí. Dvě své uhelné elektrárny, Tisovou a Chvaletice, nedávno prodala. „ČEZ se odklání od uhlí. Zaměřuje se na služby spojené s energiemi. A vynáší to,“ říká šéf divize obchod Pavel Cyrani.

Pavel Cyrani, člen představenstva ČEZ | foto:  Michal Šula, MAFRA

ČEZ začal znovu jednat i o prodeji uhelné elektrárny v Počeradech s jedním z nejbohatších Čechů Pavlem Tykačem, ačkoliv ještě před dvěma roky si chtěl elektrárnu nechat. Státní rozpočet, kam každoročně posílá miliardy z dividend, chce „krmit“ zisky z prodeje chytrých energetických služeb.

Už v roce 2015 jste mohli elektrárnu v Počeradech prodat, ale ponechali jste si ji. Co se od té doby změnilo?
Hlavně postoj Evropské unie, která není uhlí nakloněna. Šrouby se utahují postupně, mezi roky 2015 a 2016 se situace značně zhoršila. Vznikl takzvaný zimní balíček, který jednoznačně dává důraz na obnovitelné zdroje. V podstatě znamená další potemnění výhledu pro uhelné i další konvenční zdroje včetně jádra. Uhelnou energetiku čekají hubená léta. A v případě Počerad jde o to, zda spojením elektrárny a lomu, které nyní patří dvěma různým vlastníkům, neprodloužit životnost lokality o pár let.

Uhlobaron Tykač má zájem o elektrárnu Počerady, ČEZ není proti

ČEZ však do modernizace uhelných elektráren investoval desítky miliard korun.
S aktuální situací se lépe vypořádají zdroje, které jsou navázány na vlastní těžbu, proto jsme modernizovali Tušimice, Prunéřov a Ledvice. Naopak jsme příliš neinvestovali do elektráren, které jsou na cizích lomech. Když Vršanská uhelná nabídla jednání, byli jsme připraveni diskutovat. Protistrana navíc přišla se zajímavými koncepty, které už neznamenají jen možnost prodat elektrárnu a dostat za ni peníze, nebo neprodat a mít kontrakt na dodávky uhlí.

Jaké koncepty máte na mysli?
Je brzo o tom hovořit. Jednání nebudou trvat dny, spíš týdny.

Zmínil jste, že elektrárny s vlastním lomem jsou na tom lépe. Přichází v úvahu, že byste Lom Vršany koupili?
To není na stole, ale v minulosti jsme o tom přemýšleli. Pokud se dnes bavíme o tom, že hnědouhelná energetika může skončit za deset, patnáct let, tak kupovat lom nemá smysl.

Ale třeba na Lomu Bílina, který spadá pod vaše Severočeské doly, je perspektiva těžby zhruba do roku 2050.
Vytěžit uhlí je relativně malý náklad. Jedna věc tedy je, pokud už lom máte. Druhá věc je vzít miliardy korun a jít si lom koupit.

Cesta k bezemisní energetice je, zdá se, nevyhnutelná. Někteří menšinoví akcionáři, jako třeba analytik Michal Šnobr, ale některé vaše aktivity, třeba nákupy větrných parků v Německu s odkazem na jejich minimální výnosy, hlasitě kritizují. Co jim vadí?
Naše strategie stojí na třech pilířích. První je optimální provoz tradiční energetiky. Druhý decentralizovaná energetika, tedy instalace a provoz malých zdrojů. A také zařízení, která energii z nich využívají přímo u zákazníků. A třetí jsou obnovitelné zdroje. Ty nastupují a cíle EU jako celku jsou nekompromisní. Cílem je, aby většina energetiky do roku 2050 byla kombinací obnovitelných zdrojů, případně s nějakými decentrálními řešeními. Pro nic jiného prostor nevidím.

Odbočili jsme od kritiky ze strany akcionářů.
Těch jsou dva druhy. Jedni chtějí během pěti let co největší dividendu a dál už je to nezajímá. Další skupina naopak požaduje dlouhodobou perspektivu růstu hodnoty investice a jsou připraveni ponechat nám část zisků, abychom rostli. A jak mám možnost vnímat příspěvky Michala Šnobra, mám pocit, že patří spíš do skupiny, která říká „nedělejte nic a hned nám vyplaťte všechno, co jste historicky naakumulovali“. To mi nepřijde jako správná cesta.

Z logiky volebního cyklu vyplývá, že i stát coby hlavní akcionář bude spíš tlačit na co nejvyšší dividendu. Umíte přesvědčit vládu, že to není úplně správná cesta?
Snažíme se udržet rovnováhu, abychom byli odpovědní vůči akcionáři a přispívali do rozpočtu, ale zároveň rostli. Podle toho, jak vysoká dividenda se vyplácela v minulosti, je vidět, že to byla vždy velká část zisku, nicméně nikdy sto procent, protože zbytek investujeme do růstu.

Slunce i vítr jsou levné jako nikdy. Němci draží zelenou energii v aukcích

V Německu zavedli systém aukcí kapacit solárních a větrných elektráren. Zapojujete se do nich?
Projekty, které jsme koupili, dostávají garantovanou výkupní cenu. Ale ano, díváme se i na projekty, které se teprve připravují, a předpokládám tedy i zapojení do aukcí.

Budete mít jako velká tradiční energetika oproti ostatním výhodu?
Věříme, že ano. Systém aukcí je i důvodem, proč věříme, že je dobré zaměřit se na obnovitelné zdroje. Historicky je ovládly dva typy investorů. Buď to byli malí hráči, farmáři, municipality. Nebo to byli čistě finanční investoři. Takže stačilo mít jen pozemek a peníze. Teď se situace obrací. Je potřeba rozvíjet větší portfolio projektů, připravit strategii, být připraven, že nezvítězí úplně všechno. Energetiky mají tedy šanci dostat se zpátky do hry.

Na jakou cenu byste dokázali v takové aukci až jít?
Závisí to projekt od projektu a nerad bych komentoval konkrétní ceny. Z předchozích aukcí ale víme, že ceny jdou dolů a že jsou nižší než garantované výkupní ceny. Je to způsobeno primárně poklesem cen technologií.

Dlouho se mluví o tom, že klesá cena solárních panelů. Platí to tedy i pro větrníky?
Ano. U solárů jde spíš o technologie uvnitř, které zvyšují účinnost přeměny. U větrníků je zlevňování díky tomu, že vrtule jsou stále větší. U pevninských elektráren se dnes staví převážně turbíny s kapacitou tří megawattů, u mořských se nyní diskutují i turbíny přesahující deset megawattů.

Potenciál elektromobility je hlavně ve veřejné dopravě

Zmiňoval jste pro ČEZ dvě novější cesty. Tu první, tedy obnovitelné zdroje, realizujete především v Německu, tu druhou, tedy decentralizaci, zase v Česku. Chcete jít s decentralizacemi do zahraničí?
Obě strategie chceme rozvíjet jak v Česku, tak v zahraničí. Z logiky věci fungují trhy jinak. S ČEZ ESCO, tedy s energetickými službami, jsme začali v Česku a nyní chceme expandovat do zahraničí. S obnovitelnými zdroji jsme začali v Německu a předpokládáme, že se s nimi vrátíme i do Česka. V Česku jsou na pomezí těchto dvou světů malé solární instalace.

Budou se v Česku rozvíjet obnovitelné zdroje stejným tempem jako v Německu?
Česká republika už cíle pro rok 2020 splnila, takže nečekám, že by se tu v dohledné době vytvořilo příznivé investiční prostředí. Státní energetická koncepce však po roce 2020 počítá s nárůstem obnovitelných zdrojů ve stejné míře jako s nárůstem jádra. Za tři roky se budeme muset v Česku začít bavit o tom, jaké obnovitelné zdroje budeme stavět. Ale nikdy nebudeme mít prostor pro to, co dnes většinově naplňuje produkci z obnovitelných zdrojů v Německu - větrné parky na moři, takzvané offshore parky. Offshorem Česka je jádro.

Odvolával jste se na státní energetickou koncepci, není to mrtvý dokument?
Myslím, že ne. Má smysl ho aktualizovat a debatovat o jeho dílčích parametrech. Jeho hlavní obrysy jsou správné - na začátku využít české lokální uhlí, jak jen to bude možné. A vedle toho tu základní první polovinu bezemisní elektřiny dělat z jádra a tu druhou z obnovitelných zdrojů, které postupně nahradí uhlí. Přestože bude klesat spotřeba energií všeho druhu, tak nepředpokládám, že by nějak výrazně klesala spotřeba elektřiny. Dnes tvoří pouze 20 procent konečné spotřeby energií, zbytek je přímé spalování uhlí, ropy, plynu v dopravě, ve vytápění či v průmyslu. To jsou místa, kde dokážeme výrazně zlepšit životní prostředí, když to překlopíme právě na elektřinu ze zelených zdrojů.

Jak v té souvislosti vidíte budoucnost elektromobility v Česku? Budete se podílet na vývoji elektroaut se Škodovkou?
Se Škodou Auto diskutujeme, mají v rámci koncernu Volkswagen ambiciózní cíle. Byli jsme jedni z prvních, kdo s propagací elektromobility začal. Ale nebudeme dělat auta, naše role je v oblasti infrastruktury. Čím víc bude elektromobilů, tím víc bude třeba lépe řídit jejich dobíjení, aby auta či autobusy měly energii ve chvíli, kdy ji potřebují. A zároveň se co nejlépe využily momenty, kdy vyrábějí obnovitelné zdroje. Tady můžeme využít naše know-how s řízením zdrojů.

Máte nějaký cíl, kolik by mělo být třeba v roce 2020 nebo 2025 v Česku dobíjecích stanic pro elektromobily?
Máme spíše dílčí cíle. Nyní provozujeme 71 dobíjecích stanic. Do konce příštího roku přidáme s pomocí evropských peněz z programu CEF dalších 42 rychlodobíječek. Mimo to bychom současně mohli postavit dalších zhruba patnáct. Chceme zatím pokrýt hlavní evropské koridory, dálnice. Když se řekne elektromobilita, každý si asi představí Teslu, ale já osobně vidím hlavní potenciál elektromobility ve veřejné dopravě. Je to bezemisní doprava, navíc se sníží hlukové emise. Je to součást konceptu chytrých měst, který už dnes nabízíme v rámci ČEZ ESCO nejen občanům a podnikům, ale i městům. Vedle dopravy jde o snižování energetické náročnosti v budovách či osvětlení.

Zisky z těchto aktivit ale asi nebudou takové jako třeba z výroby elektřiny v hnědouhelných zdrojích?
Co se týká návratnosti kapitálu, je to srovnatelné s tradiční energetikou. Služby tohoto typu nejsou tak kapitálové náročné, viditelný zisk na jednotku sice není tak velký, ale návratnost bude zajímavá, protože přidaná hodnota je ohromná. A abychom dosáhli těch zisků, které jsme byli schopni dosahovat z tradiční energetiky, budeme muset těch projektů udělat podstatně víc, budeme muset působit na mnohem větším území. Pokud se chceme udržet mezi největšími evropskými hráči v energetice a zároveň tomu úměrně přispívat do státního rozpočtu, musíme energetické služby, stejně jako obnovitelné zdroje, nabízet i v zahraničí. Už máme dceřinou firmu ČEZ ESCO v Polsku, plánujeme ESCO aktivity i v Rumunsku a v Německu, kde už dnes máme obnovitelné zdroje. To už jsou velké trhy.

Pokud se vám to tedy podaří, můžete ty současné zisky udržet dlouhodobě?
I přes pokles tradiční energetiky chceme udržet zisky na současné úrovni. Letos to bude zlomový rok, ČEZ ESCO poprvé vydělá víc na službách velkým zákazníkům, například na osvětlení, kogeneraci, solární energetice, lokální výrobě, než na samotném prodeji elektřiny koncovým zákazníkům. A rozdíl se bude ještě zvyšovat. Tržby ČEZ ESCO loni rostly přes 60 procent, letos by měly růst ještě rychleji.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Továrny automobilky Weltmeister nebyly zrovna skromným podnikem. Na udržení...

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů,...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Trh s ojetinami stále není rájem bez rizik. Na co si dát největší pozor

Nissan Leaf test ojetin

Pořízení ojetého vozu není a nikdy nebylo bez rizika. To platí i v případě moderních automobilů, u...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Elektrický Jeep Avenger

VIDEO Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být...

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Ryanair si stěžoval na letištní poplatky. Nejsou diskriminační, zamítl úřad

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl žádost letecké společnosti Ryanair o přezkoumání letištního ceníku Letiště Václava Havla v Praze. Firma si stěžovala na příliš vysoké zvýšení...

31. března 2025  16:52

Americká cla jsou na spadnutí. Evropě pomohou k nezávislosti, míní šéfka ECB

Evropa by měla v reakci na celní politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa převzít větší kontrolu nad svým osudem a stát se nezávislejší. V rozhovoru s rozhlasovou stanicí France Inter to řekla...

31. března 2025  15:34

Akcie Volva se za rok propadly o polovinu. Značku má spasit staronový šéf

Poslední týdny a měsíce jsou pro většinu evropských automobilek velmi složité. Nelehké období momentálně prožívá i původně švédská značka Volvo, která patří pod křídla čínské společnosti Geely....

31. března 2025  15:08

Česká národní banka hlásí rekordní zisk. Pomohlo jí oslabení koruny

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní zisk ve výši 151,4 miliardy korun. Ve srovnání s loňskem je tak o 96,3 miliardy korun vyšší. Vyplývá to ze zprávy o hospodaření centrální banky,...

31. března 2025  12:53

„Výhru jsem nečekala, pojedu do lázní.“ Známe první výherkyni týdenní Megahry

Nová Megahra na portálu iDNES.cz a Lidovky.cz má svou první týdenní výherkyni. Díky sbírání bodů ve článcích si prémii 10 tisíc korun odnáší čtenářka Iveta Balouchová. Co s penězi udělá, má jasno....

31. března 2025  10:26

Výdejní boxy: Zašlete nám fotografie a příběhy těch nejhůře umístěných

V České republice vyrostly tisíce výdejních boxů. Usnadňují život obchodníkům i zákazníkům. Ne vždy se ale podaří je umístit ideálně. Na jednom místě jich tak někde najdeme i několik najednou, občas...

31. března 2025  9:43

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

31. března 2025

Rozvoj solárů nad českými sady a vinicemi brzdí čekání na dotace a pokyny

Solární panely nad sady a vinicemi zatím příliš nerostou. Před rokem odhadoval distributor solárních panelů Raylyst, že pokud se stihne schválit legislativa, mohly jenom loni vzniknout instalace...

31. března 2025

Levnější pojištění díky lepším reakcím. Na příchod autonomních aut se chystá i Česko

Premium

Přesnější reakce a méně nehod. Očekávání pojišťoven, které se připravují na zahájení provozu prvních autonomních aut, jsou spíše pozitivní. Dá se tak očekávat, že proti vozům, za které po celou dobu...

31. března 2025

Trumpova automobilová cla v Evropě odnese Porsche, nevyhne se propouštění

Ve středu oznámená cla na import motorových vozidel do USA trápí mnohé evropské automobilky. Problém to je především pro německou značku Porsche, která je na americkém trhu do značné míry závislá....

30. března 2025

Zneužíváte maorskou kulturu, obvinil Nový Zéland značku sportovní obuvi

Stále oblíbenější značku Hoka vyrábějící sportovní oblečení a obuv obvinili novozélandští odborníci na duševní vlastnictví z toho, že svým názvem zneužívá maorskou kulturu, ze které název pochází....

30. března 2025

Airbus chystá letadlo na vodíkový pohon, na trh by mohlo přijít po roce 2035

Během Airbus Summit 2025 společnost Airbus představila své plány na budoucnost komerční letecké dopravy. Hlavním cílem je uvedení nové generace jednouličkového letadla do provozu po roce 2035 let a...

30. března 2025  16:13