Je pravda, že jste dostal nabídku dělat ministra dopravy a přijal jste ji? Jaké jsou vaše priority?
Ano, přijal jsem ji. U těch priorit je to vcelku jednoduché, protože v podstatě nastupuju do úřadu, který už nějakým způsobem znám, takže bych rád přispěl k tomu, aby ten úřad plnil všechny funkce které má. V posledním období tam došlo k několika podivným věcem. Abych nebyl tak tajemný, uvedu několik příkladů. Ten úřad má garantovat bezpečnou infrastrukturu a zaručovat, aby se na ní provozovala fér pravidla. Já okamžitě vyzvu státní subjekty patřící pod ministerstvo dopravy, aby kladly důraz na prevenci. Ministerstvo dopravy nedávno zakázalo provádět preventivní akce na železniční infrastruktuře.
Co je to "preventivní akce na železniční infrastruktuře"?
Budu jasnější. Nad bezpečností železnice bdí drážní inspekce, která byla evropským unikátem. My jsme dokázali, že inspektoři, v době kdy nevyšetřují nehody, prováděli prevenci a vyhledávali nebezpečná místa.
Přejezdy se špatným výhledem třeba?
Přesně tak. Nebo mezery v předpisech, kdy nějaká věc není ošetřená pravidly. Bylo čtyři tisíce akcí ročně, ale pak ta činnost po zásahu ministerstva dopravy ustala. Chci, aby se stát choval aspoň v té dopravě přátelštěji ke svým občanům. Druhá priorita je zachránit co nejvíce evropských peněz, hrozí jejich nečerpání. Byl by to zločin, který by tento stát spáchal na svých občanech, kdybychom ty peníze vraceli do Bruselu.
Takže chcete předělat ty projekty?
Ony nejdou předělat ze dne na den, protože jsou to velké projekty, ale dají se lépe řídit. Já nejsem příznivcem miliardových akcí, ale měli bychom se soustředit na menší investice. A třetí věc, budu se ptát orgánů Českých drah, hlavně dozorčí rady, v jakém že stavu tato největší česká firma je. Hrozí nám tam několik velkých rizik.
ČD Cargo je ve velmi špatné ekonomické situaci a prezident Miloš Zeman se vyjádřil, že by prosazoval jeho fúzi se slovenským Cargem.
My dlouhodobě apelujeme, abychom vytvářeli co největší celky, které by byly konkurenceschopné těm velkým evropským hráčům. Tohle je jediná cesta, jak přežít. Já mám ale hlavně pocit, že český stát toho o těch Českých drahách vlastně až tak moc neví. Dřív než nějakým partnerům nabídneme slučování, musíme mít jistotu, co jim vlastně nabízíme. Když jsem byl naposledy asi čtyři měsíce náměstkem ministra dopravy, tak jsme za čtyři měsíce dokázali tu tajenku České dráhy rozšifrovat a dokážeme to znovu.
Dálnice D1 se opravuje dle vašich představ nebo byste na tom postupu prací něco měnil či vylepšoval?
Dálnice D1 se vůbec nerekonstruuje podle mých představ. Ta dálnice je takovou záchrannou akcí, aspoň já to tak vnímám, český stát se pokouší na poslední chvíli aspoň v něčem vyčerpat co nejvíc evropských peněz. Celý příběh D1 je nešťastný. Český stát měl za dvacet let jedinou hlavní prioriotu - vybudovat alternativu déjedničce a nebyl toho schopen. Já to beru jako velkou výzvu. Chtěl bych napomoci tomu, aby se za těch málo peněz, které máme, začaly připravovat stavby s podobnou prioritou. Ve střednědobé budoucnosti to bude muset být dobudování paralely D1, dálnice na Mohelnici a Olomouc.
Co chcete pro ten velký projekt paralely D1 (čili silnice R35) na Mohelnici udělat v následujícím roce?
To nejlepší, co se může udělat - obnovit přípravu té stavby. Ta se v podstatě zastavila. Smetanu stejně slízne někdo jiný, na to nestačí rok, ani běžné funkční volební období. Dneska se průměrná dopravní stavba připravuje deset let
Takže obnovíte výkupy pozemků a budete hledat peníze? Ministr Stanjura uvažoval postavit tu dálnici ze soukromých peněz.
Já to považuju za technickou věc. Nastupuju do týmu , který není nějak ideologický. Neříkám, že chci apriori, aby se stavělo ze soukromých zdrojů nebo naopak. My připravíme stavbu a potom můžeme technicky zvolit nejlevnější realizaci. A jednou z mých osobních priorit je, že chci změnit systém zadávání veřejných zakázek v dopravě, aby všechny motivoval a aby se stavělo levně. Budovat levně, to ještě neznamená, že by na tom nemuseli stavbaři vydělávat. Projektant je dnes ohodnocen podle ceny projektu, takže by byl blázen kdyby ho nevyprojektoval v té nejdražší možné variantě. Troufám si říct, že sám byste se nechoval jinak.
Dneska platí nový zákon o zadávání veřejných zakázek, který stavbaře příliš nemotivuje. Chystáte se zákon opět měnit?
To, co já chci, se vůbec netýká zákona o zadávání veřejných zakázek. Já tím myslím pravidla, jakými budeme motivovat každého projektanta. Může být oceněn podle objemu stavby nebo podle toho, jak levně to dokáže naprojektovat. Může pak dostat klidně větší odměnu. Takových bodů, co určují výslednou cenu dopravní stavby, je asi osmnáct a dnes osloví všechny účastníky řízení k předražování.
Jaký máte vztah k Miloši Zemanovi a Jiřímu Rusnokovi? Znáte se s nimi z dřívějška osobně nebo si vás vybrali jako známého odborníka?
No oni mě znali právě jako toho odborníka, který se už nějakou dobu hlasitě vyjadřuje k české dopravě. A musím říct, že nejen pánové Zeman a Rusnok ale i řada dalších činitelů se mě čas od času ptalo na názor.