Pětka firem, které se o doručování reklamy dělí, ročně utrží dohromady zhruba 1,3 miliardy korun. Jednička v takzvané neadresné distribuci, tedy roznosu letáků a katalogů, je nizozemská TNT Post. Její podíl na trhu se odhaduje na 65 procent.
Letos však v Česku ztrácí půdu pod nohama. Vyšperkovala si své podnikání o mezinárodní osvědčení kvality ISO a moderní vybavení, ale přišla o několik klíčových a dlouholetých zaměstnanců a s nimi ztratila třeba i velkého klienta Tesco.
To odešlo k rostoucí ryze české společnosti Česká distribuční, která postavila svůj byznys pod jménem Riox na letácích pro Lidl. Firma patří z velké části ostravskému podnikateli Zdeňku Bědroňovi.
Aktuální akční letákyNakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
Letáky ve sběru
Jenže jeho společnost, která kromě nových specialistů získala letos kromě Teska další velké klienty, má teď problém. Podle reportáží televize Nova část letáků nedošla do schránek, ale rovnou nevybalené skončily ve sběrnách papíru.
Firma problém zčásti přiznala s tím, že se okamžitě zbavila zaměstnanců, kteří za to mohli. Zároveň namítá, že případ předala policii ještě před zveřejněním v televizi. „Důrazně odmítáme, že by šlo o běžný standard praktikovaný ve společnosti,“ říká mluvčí firmy Jana Szukalská.
Teď jde o to, zda řetězce zůstanou, či se vrátí ke konkurenci. Ve sběru skončily některé letáky Teska, ale i část katalogů Ikey. „Letos jsme zvedli počet katalogů o sto tisíc kusů, přesto nám stále volají zákazníci, kteří nic nedostali,“ popisuje mluvčí Ikey Kateřina Krobová.
Podle ní to ještě nemusí být chyba roznášky. Katalogů je nedostatek každý rok. Letos si Ikea nechala natisknout 1,6 milionu katalogů, z toho 1,3 milionu roznesla do velkých měst Česká distribuční, která vyhrála v posledních dvou letech tendr. Za cestu barevného katalogu do schránky dostala 2,30 Kč za kus.
Ikea si však udělala i kontrolu v místech, kam měla reklama dojít. „V Ostravě i Brně to bylo dobré, ale v Praze nedopadla roznáška, jak jsme předpokládali. O dalším postupu jednáme s právníky,“ podotýká mluvčí. O dotisku katalogů firma neuvažuje, bylo by to drahé.
Katalogy už nejsou ani v prodejnách, k mání jsou jen na CD nebo na internetu.
Letáky řeší právníci
I na právním oddělení v Tesku přibyla práce. „Zvažujeme podání trestního oznámení a samozřejmě budeme požadovat náhradu škody,“ říká mluvčí řetězce Jana Matoušková. Česká distribuční věří, že půjde spíše o škodu na jméně než faktickou.
„Nejde ani o procento z nákladu kusů letáků, které denně přepravíme a doručíme,“ dodává mluvčí. Případ rozvířil už tak divoké vody celého oboru. Ceny, za které se v Česku roznáší, jsou ve střední Evropě prý jedny z nejnižších. Primát hraje Lidl, který dává minimální cenu dvaceti haléřů za leták.
Ostatní platí kolem 40 až 60 haléřů. Roznášet jeden leták se tak nevyplácí, firmy mají zisk až od třetího nebo čtvrtého letáku v jedné schránce. Nízké ceny, které vyhovují obchodníkům, tak nemusí znamenat, že letáky skončí tam, kde mají.
„Kvalita distribuce se velmi liší u řetězců, ale i regionů, každopádně nedosahuje v branži často skloňovaných 90 procent, nýbrž většinou 60 až 85 procent,“ hodnotí Martin Ráž z agentury na výzkum trhu Incoma Research, která od letoška provádí audit roznosu letáků na vzorku dvou tisíc domácností.
I tady je poznat, jak jsou ceny napjaté. Distributoři se přetahují s obchodními řetězci o to, kdo by měl tuto kontrolu, která dodá důvěru oboru, financovat.
Podle České pošty je u nás celkem pět milionů míst, kam se dají letáky složit. Z toho jsou čtyři a půl milionu domácnosti, zbytek firmy.