Kávu si 29 procent mileniánů koupí alespoň třikrát týdně.

Kávu si 29 procent mileniánů koupí alespoň třikrát týdně. | foto: Reuters

Mladí si večeři raději objednají. Šetření jim moc neříká, uvádí studie

  • 57
Skoro každý den káva ve Starbucksu, třikrát týdně jídlo z restaurace. Mileniálové, lidé narození od začátku 80. let do začátku třetího tisíciletí, často navštěvují restaurace, bary a kavárny, kde utrácí mnoho peněz. Nemůžou za to, říká studie společnosti Bankrate.

Zatímco jsou mileniálové pověstní pro dobrou pracovní etiku a technickou zdatnost, s šetřením peněz za jídlo na tom až tak dobře nejsou. Rádi si totiž připlatí za večeři v restauraci či uvařenou značkovou kávu, cituje server americké televizní stanice CNBC ze studie společnosti Bankrate.

Mileniálové

Generace Y či mileniálové je generace dětí narozených zhruba mezi lety 1978 až 1999. Jsou tak označováni lidé, kteří dospívali na přelomu tisíciletí, a od útlého věku byli obklopeni moderními technologiemi a on-line světem.

Mileniálové žijí na sociálních sítích a je pro ně typické, že komunikují s lidmi z různých koutů světa. Jsou flexibilní, oproti svým rodičům se nebojí měnit obory, i když to znamená odcestovat do zahraničí.

Od dětství mileniálové poslouchají, že mohou být, čím chtějí a že si musí jít za svými sny. Díky tomu mají velké ambice, Při hledání zaměstnání je nezajímá už jen inzerát od zaměstnavatele. Chtějí dobrý pracovní kolektiv a dobrou týmovou atmosféru.

Podle ní si totiž až 29 procent mileniálů kupuje kávu alespoň třikrát týdně, více než polovina si jednou týdně zajde do baru a 54 procent jí třikrát do týdne mimo domov.

Podle studie Bankrate mladí Američané nadměrně utrácí i kvůli snadnému a rychlému objednávání on-line služeb, jako například nabízí Postmates, Uber, Eats či Grubhub.

Káva dvakrát denně

„Když jste mladý, venku je spousta pokušení. Vyrazíte mezi lidi a trávíte čas s přáteli, a to často v barech a restauracích,“ říká Sarah Bergerová, která vede blog společnosti Bankrate.

Jako příklad uvádí devatenáctiletého studenta univerzity Missouri v Kolumbii Adama Bublitze, který navštěvuje kavárnu Starbucks dvakrát denně. „Ledová káva, kterou si kupuji, mě vyjde zhruba na 25 dolarů (asi 570 korun) každé dva týdny,“ přiblížil Bublitz a dodává, že prý ráno kofein potřebuje, aby mohl začít den.

Grant Sabatier, zakladatel blogu Millennial Money se zjištěním společnosti Bankrate souhlasí. „Průměrný mileniál utratí ročně za kávu více peněz, než si ušetří na to, až půjde do důchodu,“ podotýká Sabatier. Podle něj by lidé měli navštěvovat bary, restaurace a kupovat kávu, jen pokud dokáží ušetřit 20 procent ze svého příjmu.

Nejde jen o to se najíst

„Stravování se venku je ale mnohem víc, než jen jezení. Je to zážitek,“ vysvětluje Sabatier. „Proto stojí za to připlatit si, abych mohl trávit čas v restauraci se střešní či venkovní terasou,“ dodal.

Výjimkou není ani Taylor Kotcherová, dvacetiletá studentka Bostonské univerzity. Do restaurací chodí třikrát týdně. Navíc podle ní on-line služby dělají nakupování ještě snadnější, což mnoho lidí vítá.

Studentce také nejde jen o jídlo, těší se, až se v kavárně či restauraci sejde s přáteli. „Někdy je těžké kávu prostě vynechat, když ji chcete,“ řekla Kotcherová.

Peníze, které utrácí za kávu a jídlo v restauracích však nejsou pro Bergerovou nijak zvlášť alarmující. „Nebylo by fér svádět na Starbucks, že někdo nemá na nájem. Pouze když se někomu vymknou tyto výdaje z rukou, může mít se splácením nájmu problém,“ říká Bergerová.