Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Byznys v Číně dělat neumíme, říká ekonom Kysilka v pořadu Rozstřel

  17:17aktualizováno  21. září 15:11
Razit obchodní cesty směrem na východ, tedy hlavně do Ruska a Číny, je správné. Myslí si to ekonom Pavel Kysilka, který stál dlouhé roky v čele České národní banky i České spořitelny. Byznys v těchto zemích však umí málokdo, řekl v novém pořadu iDNES.cz nazvaném Rozstřel.

Kysilka v současnosti stojí v čele dozorčí rady České exportní banky, která se v minulých letech spálila při miliardových obchodech v několika zemích včetně Turecka a Ruska. Podle něj by však bylo špatné otáčet se k zemím na východě včetně těchto zády. V Rusku i v Číně se podle něj dají udělat velmi zajímavé obchody, pokud to firma umí. To je však obtížné.

„Čína je super obrovská ekonomika, velmi perspektivní, zajímavá a růstová. Bude mít své problémy, na to buďme připraveni. Zatím tam ale neumíme a nemáme sílu dělat férový obchod. I velcí byznysmeni z České republiky byli v Číně oškubáni. Musíte mít velmi specifické know how, konexe a jakousi sílu za sebou, abyste uměl dělat s Čínou obchod, na kterém neproděláte,“ uvedl Kysilka.

Pavel Kysilka v ROZSTŘELU

Zkušeného finančníka se moderátor pořadu Rozstřel ptal také na jeho nejnovější roli šéfa dohledu nad Českou exportní bankou, kterou drtí ztráty ze špatných obchodů minulých let. Banka přišla o miliardy korun jen na několika nesplácených obřích půjčkách ruským sklářským firmám, celou sérii jejích obchodů vyšetřuje policie.

Ohrožen je teď i její vůbec největší úvěr, který poskytla na vybudování turecké elektrárny Adularya. Prestižní projekt, na němž se podílí několik domácích strojírenských firem a jehož generálním dodavatelem je domácí strojařská jednička Vítkovice, se opožďuje. Šéfové tureckého investora byli pozatýkáni při sankcích následujících po nezdařeném tureckém protivládním puči, investorskou firmu turecká vláda fakticky znárodnila. Zatím není jasné, jaký dopad na celý projekt to bude mít.

Kysilka se ke konkrétním případům příliš vyjadřovat nechtěl, ani Turecko však nechce házet do „černého pytle“. „S Tureckem to byl zajímavý obchod. Vždy je však otázka, jak si každý obchod zajistíte a pojistíte,“ uvedl.

EU hraje o přežití

V pohledu na postoj Evropské unie k ekonomickým a politickým otázkám, například uprchlické krizi, je Kysilka skeptický.

„Evropská unie hraje o přežití. Brexit může být následován dalšími exity. Politické podloží se také někam vyvíjí a myslím, že tato politická garnitura v Evropě nevydrží,“ shrnul. K otázce přijetí eura, které si přeje většina podniků ovšem menšina populace, se staví zdrženlivě. “Já bych hlasoval proti, protože nevíme, kam vstupujeme,“ naráží na to, že EU nemá jasně stanovený kurz a není v zásadních věcech jednotná.

Perspektivy české ekonomiky nicméně vidí růžově. V horizontu tří až pěti let dopředu nevidí žádné důvody, proč by se měl motor ekonomiky zadrhnout. Na druhou stranu však připomíná, že ČR je jednou z nejotevřenějších ekonomik na světě a otřesy ve světě na ni měly vždycky značný dopad.

Kysilka není jen suchý finančník, ale také vizionář, který sleduje technologický vývoj a vliv digitalizace nejen na jeho obor - finanční trh, ale i obecně na byznys a společnost.

Diskusní pořad Rozstřel
Autoři: ,



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...



Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Na nové bydlení Češi nemají, stále častěji proto opravují to staré

Ilustrační snímek

Podnikání v oblasti rekonstrukcí zažívá boom. Nové byty jsou drahé a je jich málo, lidé se proto čím dál tím častěji...

Škodovka prosperuje doma i ve světě, loni dodala 1,2 milionu vozů

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v roce 2016. Milion...

Dodavatelé energií se přetahují o zákazníky. Kdo vytápí plynem, ušetří

(Ilustrační snímek)

Uprostřed topné sezony větší hráči s energiemi přicházejí se slevami o několik procent. Innogy zlevní v průměru o 4,5...

Najdete na iDNES.cz