ROZSTŘEL: Všechny letos plánované stavby zahájíme, slibuje ředitel ŘSD

  • 76
Dlouhá délka stavby dálnic v Česku je způsobena řadou pomalých schvalovacích řízení na mnoha úrovních, uvedl ve čtvrtečním Rozstřelu na iDNES.tv šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. „Nových dálnic se dočkáme už letos,“ řekl divákům diskusního pořadu.

„Máme nejsložitější stavební zákon a povolovací řízení,“ řekl Kroupa. Přesto ale věří, že všechny na letos plánované silniční stavby zahájí jím spravovaná instituce včas. „Dokud nemáte stavební povolení, jisté není nic. Můj osobní odhad je, že ty stavby rozjedeme,“ uvedl.

Kroupa se v Rozstřelu detailně rozhovořil i o komplikacích, se kterými se ŘSD musí potýkat. Mezi nimi jsou jak složitá schvalovací kolečka, tak přírodní vlivy. Příklad za všechny je dálnice D8, která se loni s velkou slávou otevřela s takřka 30letým zpožděním. Přesto není úsek vedoucí přes České středohoří zprovozněn v celé své míře. U Prackovic se dodnes jezdí ve dvou pruzích. Hrozí totiž, že podloží pod pilíři tamní estakády se dají do pohybu.

„Dálnice D8 by mohla jet v plném profilu už dnes. Pokud ale bude jakýkoli stín pochybení, řidiče na vozovku nepustíme, a to je i tento případ,“ řekl Kroupa.

Není přitom vyloučeno, že obdobné problémy nenastanou u další úseků dálnic, které se mají otevřít již letos. Z 11 plánovaných úseků nemá podle geologů vyhodnocena rizika sedm z nich.

Kroupa však věří, že dálnice nakonec otevřou podle plánu. „Nových dálnic se dočkáme už letos. ŘSD otevře například D4, tedy dálnici od Prahy směrem na Příbram. Chtěli bychom, aby se otevřela i dálnice od Prahy směrem k Hradci Králové,“ uvedl šéf ŘSD.

Souhlasí s názory, že se současná vláda infrastruktuře věnuje. „O stavební boom se ale nejedná, protože stavební kapacity na trhu jsou,“ podotkl.

„Technologie máme jako kolegové v zahraničí“

Čtenáři se ředitele Kroupy ptali i na srovnání Česka se zahraničím. Některým totiž přijde, že silnice na Západě jsou opravovány za použití lepších technologií. Silnice jsou u nás podle mnohých po zimě v porovnání s jinými zeměmi více poničené.

„Je třeba podívat se na to, kde silnice je. Jestli po ní jezdí velká a těžká vozidla a jaké je v daném místě podnebí. Technologie máme stejné jako kolegové. Všechny firmy, které u nás působí, mají matky v zahraničí. Rozdíl může být ve vstupních materiálech,“ řekl šéf ŘSD v Rozstřelu moderovaném vedoucí ekonomické rubriky MF DNES Zuzanou Kubátovou.

Kroupa působí v čele ŘSD od prosince 2014. Vystudoval obor konstrukce a dopravní stavby na Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze. Na ŘSD nastoupil už během studia.

Celý Rozstřel s generálním ředitelem ŘSD Janem Kroupou: