Ejpovický tunel zkrátí cestu z Plzně do Prahy o 11 minut, řekl šéf SŽDC

  16:20aktualizováno  14. listopadu 12:27
Nejdelší železniční tunel v Česku unese i vlaky jedoucí rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Ejpovický tunel bude první vlaštovkou na železnici, kde se bude testovat "dvoustovka". Další vytipovanou vysokorychlostní tratí je Choceň-Uhersko, řekl v Rozstřelu šéf SŽDC Jiří Svoboda.

Dvoutubusový Ejpovický tunel mezi Plzní a Rokycany má zkrátit cestu z Prahy do Plzně o deset až jedenáct minut. první vlak v něm vyjede zítra. Ostrý provoz nejprve otestují nákladní vlaky v jižním tubusu, v prosinci by se měl otevřít i druhý tubus.

„Dva tubusy jsou bezpečnější. Pokud se v jednom něco stane, lze přejít osmi únikovými cestami do druhé části,“ uvedl v diskusním pořadu Rozstřel Jiří Svoboda.

Bezpečnost v tunelu dlouhém čtyři kilometry zajišťují kamerové systémy a na vstupech infrabrány, které varují před vstupem objektu do tunelu. Kromě únikových cest je v tubusech zázemí pro veřejnost, protipožární dveře i odsávání s přívodem čerstvého vzduchu.

V obou tubusech tunelu je položena pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.

Fotogalerie

V severním tubusu jsou položené koleje v délce asi 2,5 kilometru. Zde by měl vlak projet nejpozději letos 9. prosince, kdy se v celé republice změní jízdní řády. Cena za tunel se zatím vyšplhala na 6,7 miliardy korun.

Ejpovický tunel je prvním místem, kde bude SŽDC testovat výhody a vlastnosti vysokorychlostní železnic. V hledáčku má úřad i další místa.

„Také úsek Choceň-Uhersko bychom chtěli stavebně připravit na rychlost 200 kilometrů v hodině,“ řekl Svoboda. Na řadě míst ale zatím plány komplikují úrovňové přejezdy, které podle norem u vysokorychlostní železnice nesmějí na trase být.

Celý záznam Rozstřelu s Jiřím Svobodou:

K tomu, aby vlaky jezdily rychleji, bude potřeba nejen vybudovat vysokorychlostní síť, ale také upravit legislativu a normy. Šéf železničářů věří, že zájem mezi dopravci o nové vlaky bude. Z těch stávajících by podle něj rychlosti, začínající dvojkou mohlo dosáhnout Pendolino a Regiojet.

Výstavba vysokorychlostních koridorů je však velmi nákladná záležitost. Svoboda v Rozstřelu řekl, že výstavba jednoho koridoru by mohla stát sto miliard korun.

Jeho odhady pro to, aby se v ČR jezdilo na úrovni a pohodlně (řada tratí má nedostatečné kapacity - například jihozápadní větev) jsou kolem 20 miliard korun ročně. „V řádu několika let se přiblížíme Evropě, nepůjde však o vysokorychlostní tratě,“ řekl.

Jiří Svoboda se stal generálním ředitelem SŽDC v březnu 2018, předtím působil jako náměstek pro provozuschopnost a vedoucí odboru nákupu a veřejných zakázek. Po uvedení do úřadu dostal za úkol zejména snížení počtu pracovníků. Jeho dalšími cíli byl rozvoj regionálních tratí, nádražních budov či revize informačních systémů státní společnosti.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Aukce unikátních láhví Pilsner Urquell vynesla rekordních 2 759 988 korun

Láhve zdobí i skleněná pečeť kvality Pilsner Urquell.

Tradiční vánoční charitativní aukce na portálu iDNES.cz vynesla dva a tři čtvrtě milionu korun pro handicapované....

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Největší nedobrovolná dražba. Pinkasův palác míří do aukce za 470 milionů

Pinkasův palác v Praze na Kampě

Pinkasův palác na pražské Kampě jde do nedobrovolné dražby. Vyvolávací cena je 470 milionů korun a podle realitní...

Najdete na iDNES.cz