Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřady sčítají nezákonné billboardy, majitele znovu vyzvou k odstranění

  11:56aktualizováno  16:38
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek začalo se sčítáním billboardů, které jejich majitelé měli do čtvrtka podle novely zákona odstranit z ochranného pásma dálnic a silnic I. třídy. Úřad se v pátek zaměřil na monitoring poutačů na dálnici D1, evidoval 478 nelegálně stojících billboardů.

Kromě dálnice D1 dnes ŘSD sčítalo billboardy i na zbytku dálniční sítě. Zaměřilo se ale primárně na tuto páteřní komunikaci, a proto jsou výsledky z ní k dispozici první. Kompletní soupis všech reklamních zařízení, které jsou v tzv. ochranném pásmu dálnic, chce mít úřad k dispozici do úterního odpoledne.

Vytvoření evidence poutačů, které měli jejich majitelé do dneška povinnost odstranit, je prvním krokem úřadů k jejich zbourání (o rozhodnutí jsme psali zde). Úřady je na své náklady zlikvidují a peníze budou vymáhat po majitelích billboardů, případně majitelů pozemků, na nichž stály. Kolik peněz na to bude třeba, není podle mluvčího známo. Jasné není ani to, na kolik vyjde odstranění jednoho poutače.

„Zahájili jsme dnes podrobný monitoring všech reklamních zařízení, které se nacházejí v ochranném pásmu dálnic. Dnešní den věnujeme především dálnici D1 - ještě dnes budeme mít perfektní detailní monitoring veškeré reklamy na D1 - a do úterního odpoledne do třetí hodiny budeme mít zmapovány, perfektně zmonitorovány všechny dálnice, což je zhruba 1 230 kilometrů,“ řekl ráno mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Fotogalerie

Ke každému reklamnímu poutači silničáři pořizují protokol s mapovým podkladem a souřadnicemi GPS, který je doplněn fotografií. Musí z toho být mimo jiné zřejmé, na jaké konstrukci je billboard připevněn. Všechny tyto informace začnou zřejmě během pondělí směřovat na silniční správní úřady, které budou postupovat dál podle zákonných lhůt.

Tyto údaje musí ministerstvo dopravy zpracovat. Má pak zhruba pětidenní lhůtu na to, aby informovalo majitele s tím, že ten billboard měl být odstraněn. V následujících sedmi dnech majitel musí odpovědět no a do patnáctidenní lhůty musí Ředitelství silnic a dálnic billboard zakrýt, uvedla Česká televize.

Vlajka místo reklamy

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona z roku 2012. Zatímco někteří provozovatelé billboardy začali odstraňovat, jiní reklamní sdělení nahradili státní vlajkou.

„Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení Svaz provozovatelů venkovní reklamy.

Ústavní soud rozhodne v náš prospěch, věří provozovatel billboardů

Podle obecně prospěšné společnosti Kverulant.org se však billboardy polepené motivy české vlajky stály ještě nebezpečnějšími. Vlajka na sebe podle sdružení přitahuje ještě více řidičovy pozornosti než obvyklé reklamy (psali jsme zde).

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače státní ŘSD, na silnicích první třídy jde o věc krajů a jejich organizací. Celkem by mělo od komunikací postupně zmizet na 3 tisíce reklamních poutačů ze zhruba 25 tisíc. Nařízení, které je motivováno zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se ale netýká zastavěných území, kde je zároveň nejvíc reklamních ploch.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Autoři: ,


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Najdete na iDNES.cz