Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři hledají projektanty nových dálnic, nabízejí přes 1,6 miliardy

  7:30aktualizováno  7:30
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hledá projekční firmy, které mu pomohou v následujících čtyřech letech s přípravou nových silnic a dálnic. Za projekční nákresy staveb a podporu při získání územního rozhodnutí a dalších kroků včetně geodetické podpory nabízí přes 1,6 miliardy korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Práce jsou rozdělené do čtveřice zakázek, silničáři je odstupňovali podle předpokládané velikosti.

Největší počet vybraných projekčních kanceláří by mělo se silničáři spolupracovat na výstavbě silnic a dálnic malého rozsahu. U takových akcí by jejich konečná cena neměla přesáhnout 1,2 miliardy korun. Celkem by se mělo jednat o osm společností, které si mohou během platnosti takzvané rámcové dohody rozdělit 330 milionů korun.

Ještě větší balík peněz je připravený pro projektanty na zakázkách středního rozsahu. Celkem sedm firem by si mohlo přijít na předpokládaných 580 milionů korun.

Stejná částka je pak připravená i pro největší projekty nad tři miliardy korun. O tyto zakázky se ale podle požadavků ŘSD má ucházet jen šest vybraných společností nebo sdružení, nejlukrativnější je tak vítězství právě v tomto výběrovém řízení.

Dekáda na přípravu stavby

Zvyšování peněz na přípravu staveb je v poslední době nejčastější odpovědí ministra dopravy Dana Ťoka na kritiku pomalého postupu při dostavbě chybějících částí dálniční sítě. Příprava stavby v českém prostředí totiž trvá mnohdy i výrazně déle než deset let. Nedostatek hotových projektů, do kterých by se mohly stavební firmy v současnosti pustit, tak podle Ťoka vznikl už před lety a nynější příprava projektů se rovněž projeví až za několik let.

Jen v letošním roce plánuje ministerstvo dopravy za projekční přípravu utratit 4,278 miliardy korun. Více než polovina této částky půjde na silniční projekty.

O část z těchto peněz mohou bojovat všechny projekční kanceláře, další část je ale určená pouze společnostem, které uspěly v předchozích tendrech umožňujících jim dlouhodobou spolupráci. Tento druh zadávacího řízení volí ŘSD proto, že mu umožňuje rychlejší rozdělování zakázek, uvedla mluvčí Nina Ledvinová. Odpadá totiž potřeba při každé soutěži znovu prokazovat, že spolupracující firmy mají dostatek erudovaných pracovníků pro zvládnutí zakázky. Efektivnější rozdělování zakázek umožňují i kratší lhůty – například na podání nabídek.

Nyní ŘSD spolupracuje například s projektanty ze Sudop Group, Viapont nebo se společností HBH Projekt. Aktuálně platná rámcová dohoda jim vyprší ke konci roku 2020.

Zrychlení výkupů pozemků

Současnou situaci, kdy se přípravy staveb neúměrně vlečou, chce resort dopravy odblokovat změnou zákona o liniových stavbách. Návrh, který by mohl přípravu zkrátit zhruba o třetinu, v úterním prvním čtení podpořili zástupci všech parlamentních stran. Zrychlit se mají především výkupy pozemků, které v řadě případů blokovaly zahájení prací. 

Nejznámější je případ statkářky Ludmily Havránkové a její sestry Jaroslavy Štrosové, které státu nechtěly prodat pozemky pro dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové. Nynější návrh má umožnit zpřístupnění dosud nevykoupených pozemků pro přípravné práce. Majiteli pozemku by ale novela umožnila nechat oprávněnost takzvané předběžné držby projednat u soudu ve zkráceném řízení.

Zjednodušený postup se ale má týkat jen těch nejvýznamnějších staveb, které jsou ve veřejném zájmu. Zatím se počítá, že půjde o 17 vyjmenovaných dálnic a dvě silnice první třídy, které na dálniční síť navazují. Na železnici pak jde o 15 železničních tratí s uzly v Praze, Brně a v Ostravě a o čtyři plánované vysokorychlostní tratě pro vlaky jedoucí až 350kilometrovou rychlostí.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

Najdete na iDNES.cz