Stavební zakázky už se nebudou zadávat jako celek, ale budou se zadávat po částech. Ilustrační foto.

Stavební zakázky už se nebudou zadávat jako celek, ale budou se zadávat po částech. Ilustrační foto. | foto: Magistrát hl.m. Prahy

ŘSD překreslí plány chystaných staveb, silnice zlevní i pomoc studentů

  • 209
Na světě jsou první nápady, jak ušetřit při stavbách nových silnic. Ředitelství silnic a dálnic přezkoumá všechny naplánované projekty a bude hledat, jestli je není možné stavět levněji, případně jestli nejsou přehnané. Skončí tak třeba třípatrové křižovatky, stavby se budou zadávat po částech a pomůžou také vysokoškoláci.

Jeden příklad za všechny: plánovaná velká třípatrová křižovatka u Běchovic na budoucí stavbě Pražského okruhu mezi Štěrboholskou radiálou a dálnicí D1. "Celou křižovatku budeme překreslovat, byla vyprojektována zbytečně nákladně, navíc bychom porušovali hlukové normy," říká generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Projektanti dosud nebyli vůbec motivováni k tomu, aby hledali na stavbách silnic úspory, projekty neprocházely víceméně žádnou vnější kontrolou. "Není to špatná cesta. Nicméně často není vyhnutí projektovat relativně nákladné stavby, například kvůli problémům s výkupy pozemků," říká Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic.

Konec "velkorysosti"

Nově bude mít každá stavba pět různých variant. "Chceme do toho zapojit i studenty z ČVUT, aby dělali posudky v rámci svých studentských prací. Do všech projektů dáme vnější kontrolu," uvedl Švorc.

Nové opatření má skoncovat s "americkou velkorysostí", jak některé silniční stavby nazývá ministr dopravy Vít Bárta. Jedním z takových příkladů je třípatrová křižovatka u Opatovic nad Labem. Na první pohled architektonicky velmi zajímavé dílo, na druhou stranu velmi nákladné. I ta nakonec bude skromnější, až se na ní v budoucnu napojí silnice R35. "Máme nové posudky, které ukazují, že není potřeba stavět třetí patro," podotkl Švorc.

Téměř polovinu nákladů ušetří ŘSD také díky novému projektu na Palačovskou spojku, která  má vést mezi silnicemi I/35 u Valašského Meziříčí a R48 u Nového Jičína. Projektová změna ušetřila 43 procent původních nákladů na stavbu.

Státní podnik má na předělání projektů poměrně dost času – letos nepočítá s tím, že by vypsal jedinou soutěž na stavbu nové silnice.

Zakázky se rozdělí

I stavební zakázky projdou výraznou změnou. Nebude se totiž už soutěžit o tak velké projekty jako dosud. "Chceme ze zakázek vyjmout to, co stavební firmy stejně neumějí a na co si najímají jiné dodavatele. A k tomu si přidávají vlastní marži," vysvětlil Švorc. Podle Svobody však firmy na takových pracích marži nemají a on sám si nemyslí, že tím stát ušetří.

Rozdělení na menší úseky má navíc přilákat více soutěžících, dosud se mohly hlásit hlavně velké stavební firmy a v miliardových tendrech byli třeba jen dva rivalové. Podle Švorce to nesmí být v rozporu s pravidly evropských dotací z Operačního programu Doprava, který naopak požaduje spíše větší soutěže, například kvůli záruce.

Mimo hlavní stavební zakázku lze vypsat soutěž na řadu prací: na výsadbu stromů nebo osazování telematických zařízení. Nejde přitom rozhodně o malé zakázky: jen na D8 musí ŘSD za náhradní výsadbu zaplatit přes miliardu korun.

Dálnice mají zlevnit i další opatření. Bárta chce například méně dálničních sjezdů a chce také změkčit hlukové limity a tím ušetřit za protihlukové stěny.