Státním silničářům by díky tomu neměli lidé prchat k lépe platícím stavebním firmám. Navíc na rozdílu cen mezi vlastními zaměstnanci a outsourcovanými službami za stavební dozor, správce stavby, projektanty a další služby ročně ušetří přes 80 milionů korun.
Porovnání platů, jímž ministerstvo podporuje transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), osvětluje problémy s udržením zaměstnanců. Nástupní plat projektanta je v ŘSD 30,5 tisíce korun měsíčně, v soukromém sektoru se pohybuje nad 55 tisíci. Ještě větší rozdíl je u právníků, IT odborníků a největší u stavebního dozoru. Zaměstnanci v této profesi si na trhu mohou přijít na 80 tisíc korun, kdežto v ŘSD dostanou na začátku i s odměnami v průměru 39 tisíc.
Podle interních statistik se v ŘSD ročně vymění až 15 procent zaměstnanců. Časté obměny přitom vedou k diskontinuitě při řízení staveb a zmatkům způsobujícím chyby nebo neplnění termínů.
Pracovní pozice | Nabízená hodinová odměna na trhu práce | Vyplacená prům. měsíční odměna na trhu práce | Nabízená hodinová odměna v ŘSD s.p.o. (nástupní plat) | Nabízená prům. měsíční odměna v ŘSD s.p.o. (nástupní plat) | Skutečně vyplácená průměrná hodinová odměna včetně osobního hodnocení a odměn v ŘSD s.p.o. |
---|---|---|---|---|---|
Odborník z oblasti telematiky | 374 Kč | 65.046 Kč | 187 Kč | 32.554 Kč | 241 Kč |
Technický dozor stavby | 460 Kč | 80.003 Kč | 182 Kč | 31.623 Kč | 222 Kč |
Projektant | 317 Kč | 55.133 Kč | 179 Kč | 30.575 Kč | 197 Kč |
Právník | 403 Kč | 70.090 Kč | 187 Kč | 32.503 Kč | 257 Kč |
IT odborník | 432 Kč | 75.133 Kč | 177 Kč | 30.706 Kč | 217 Kč |
Rozdíly v odměňování, na které ŘSD upozorňuje řadu let, mají na svědomí kromě vysoké fluktuace skutečnost, že většina zaměstnanců ŘSD jsou buď absolventi bez zkušeností, nebo lidé v předdůchodovém věku.
„Důsledkem je pak zhoršená kvalita provedených staveb, jejich závadovost, jakož i neefektivnost reklamací. Pokud například dozor stavby vykonává zaměstnanec ŘSD s dvouletou délkou praxe a v reklamačním řízení proti němu stojí dodavatel zastoupený týmem mnohonásobně zkušenějších odborníků, nemůže být takový dozor efektivní a řízení nemá obvykle pro ŘSD ani přes veškerou snahu dané osoby kladných výsledků,“ argumentuje ministerstvo pro transformaci státních silničářů.
Téma na dlouhá léta
O transformaci ŘSD se hovoří řadu let, termín se ale stále posouvá. Zároveň s tím se mění i právní podoba, jakou by společnost měla mít. Antonín Prachař, první z ministrů dosazených vládním hnutím ANO, prosazoval přeměnu po vzoru rakouského správce silnic Asfinag. Už před ním se ale hovořilo o možné přeměně silničářů z dnešní státní příspěvkové organizace na akciovou společnost, jako jsou České dráhy, nebo státní podnik, kterým je Řízení letového provozu.
Kauzy Metrostavu brzdí stavbu dálnic. Bez rozsudku soudu se nepohnou |
Problémem, který je třeba vyřešit, je především vztah nově vzniklé společnosti ke státnímu majetku v podobě dálnic a silnic prvních tříd. Ministerstvo dopravy nicméně uvádí, že silnice jako strategické aktivum zůstanou státu a nebudou majetkem nově vzniklé organizace. Komplikace kvůli tomu tudíž nehrozí.
Jako jediné vážnější riziko nyní resort dopravy uvádí obavu z možných sporů o veřejnou podporu. Státní organizace totiž bude nadále financována ze státního rozpočtu přes Státní fond dopravní infrastruktury. To není problém dnes, kdy dálniční síť a silnice vyšší třídy spravují státní silničáři. S rostoucím počtem projektů PPP, jejichž výstavbu a následnou údržbu provádí soukromý investor, by se ale podpora problémem stát mohla.
V současnosti je v tuzemsku na začátku výstavby první projekt se zapojením soukromého kapitálu – dálniční úsek mezi Příbramí a Pískem. „Pokud by byly ve větší míře připuštěny soukromé subjekty k financování provozu a výstavby, bude nutné eliminovat riziko vzniku nedovolené veřejné podpory, a to bez ohledu na právní formu ŘSD,“ uvedlo v materiálu ministerstvo.
Profese | Počet zaměstnanců celkem | Prům. dekretální plat |
---|---|---|
Th pracovníci | 1400 | 39.161 Kč |
Dělnické profese | 726 | 29.857 Kč |