"Rum se prodává dobře, velmi dobře. Jedním z důvodů je příznivá cena. A je to i tím, že nemá jako většina ostatních kořalek jen jedno uplatnění - lidé si ho dají i v míchaných nápojích, čaji, jako grog," říká hostinský Alan Egermajer.
"A znáte chladič? Do horké kávy si host dá malý rum, a nápoj je k pití hned," usmívá se.
Ke zvýšení zájmu o rum paradoxně přispěla změna názvu kvůli předpisům Evropské unie. Slovo rum totiž museli výrobci vyhradit pouze pro nápoje připravované z cukrové třtiny, a tím český nápoj z melasového či obilného lihu není.
A kampaň, kterou kolem nového označení výrobci spustili, oživil popularitu nápoje.
Více o rumu zde |
Rum tvoří v zemi asi pětinu celkové spotřeby lihovin. "Ročně se rumu vypije podle odhadů asi 18 milionů litrů," říká výrobní ředitel největšího českého producenta rumu Stock Plzeň Božkov Vladimír Steiner.
Tradice tuzemského rumu sahá až do 19. století, kdy malí likérníci hledali způsob, jak z domácích surovin vyrobit lihovinu připomínající rumy z Karibiku. Výsledkem byl nápoj z bramborového lihu zředěný vodou a ochucený rumovou esencí.