British Airways

British Airways | foto: British Airways

British Airways naštvaly cestující. Zrušily levné letenky do první třídy

  • 61
Desítky cestujících v Česku využily minulý týden nabídky na levné letenky British Airways na let první třídou za oceán. Dopravce prodával za osmnáct tisíc let do mexického Cancúnu v první třídě, který běžně stojí desetinásobek. Pár dní po koupi letenky zrušil, protože šlo podle něj o omyl. Za to teď čelí kritice jak zákazníků, tak prodejců letenek.

„Řádně jsem letenky koupila, splnila všechny podmínky kupní smlouvy. Za pár dní přišel e-mail, že nám letenku zrušili a peníze vrátí,“ zlobí se jedna ze zákaznic Adriana Stiborková, která zvažuje, jak bude dál postupovat. „Nezajímá mě, že udělali chybu, to je problém British Airways,“ dodala.

Podle Josefa Trejbala ze serveru letuska.cz jen přes ně tyto letenky koupily desítky zákazníků. Celkem jich však může být podstatně více. O akci informovala řada specializovaných serverů na letenky. „Podobná záležitost se stala před rokem u British Airways s letenkami na Havaj, tehdy ale všichni lidé nakonec letěli i za nízkou cenu,“ řekl Trejbal.

I když je cena na první pohled nízká a lidé zabývající se letenkami na první pohledu tuší, že je to chyba v tarifu, v rezervačních systémech se objevila tato chyba právě v době, kdy firma spustila velkou promo akci, v rámci které řadu letenek zlevnila. Nikoliv ale tak výrazně. Navíc, jeden z uživatelů Twitteru na tuto akci upozornil a British Airways mu ze svého oficiálního účtu poděkovaly za sdílení skvělé akce.

Porušení občanského zákoníku

Prodejci letenek jsou přesvědčeni, že zrušením letenky firma porušila občanský zákoník. Upozorňují navíc i na dopis British Airways, ve kterém firma uvedla, že některé zákazníky s odletem v pátek ještě dopravce do první třídy pustil. Chyba se objevila ve čtvrtek.

„Bohužel, došlo ke zjevné a dočasné chybě v našem rezervačním systému, v jejímž důsledku byly prodávány letenky první třídou First z Prahy do Mexico City a Cancúnu za nelogicky nízké ceny,“ řekl Petr Duchek, obchodní ředitel British Airways pro Českou republiku, Polsko a Slovensko.

Za chybu se klientům omluvil. „V takovýchto situacích přistupuje naše letecká společnost k rušení zakoupených letenek s tím, že každému zákazníkovi je pochopitelně vrácena cena letenky v plné výši,“ dodal Duchek.

Podle Davida Eiselta, zakladatele portálu cestujlevne.com, je často obtížené rozeznat, zda jde o chybu, nebo promo akci. „Zatímco jedna aerolinka prodává zpáteční letenky po Evropě za 120 Kč, druhá by stejnou letenku označila za chybu a snažila se celou rezervaci zrušit,“ řekl Eiselt.

Podle něj nemá dopravce nárok rušit letenku, dokud neprokáže, že zákazník učinil nákup s úmyslem využití chybného nacenění služby. Přístup British Airways je podle něj nepochopitelný. „Extrémně levné letenky, které mnohdy hraničí s chybně zadanou cenou, se objevují téměř každý týden. Většinou jsou ale ceny velmi brzy opraveny a šťastlivců je tak pouhý zlomek. Letecké společnosti se v drtivé většině k situaci postaví čelem a zákazníka nechají odletět,“ dodal Eiselt.

„Ihned jsme začali podnikat kroky k tomu, abychom dopravce přiměli ke změně svého zamítavého stanoviska. Podle našeho názoru dopravce a jeho právníci v centrále, kde padlo rozhodnutí, vyčkávají, zda se cestující proti zvolenému postupu odvolají či nikoliv, protože si musí být vědomi toho, že na různých trzích je různá úroveň ochrany spotřebitele a v souladu s ní by měli postupovat,“ míní zas mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.


Témata: British Airways