Ruská pohádka Máša a medvěd dobývá svět. Na internetu trumfla Disneyho

  • 77
Jedna z epizod ruské pohádky o dobráckém medvědovi a rozverné holčičce Máše překročila na síti YouTube hranici miliardy přehrání. Tím se nemůže pochlubit žádné z děl společnosti Walta Disneyho. Ruská firma Animaccord zažívá díky pohádce Máša a medvěd zlatý věk. A vydělat chce ještě víc - na licencích.

Ruská holčička Máša s fialovým šátkem má ve světě obrovský úspěch a navíc velký obchodní potenciál, kterého zakladatelé firmy Animaccord ještě naplno nevyužili. Chtějí na tom však zapracovat. U pohádky, která se proslavila a stále těží zejména z internetu, chtějí více vydělávat na poskytování licencí, uvedlo zpravodajství Bloomberg.

Odhady společnosti Social Blade hovoří o tom, že animovaná série vynáší tvůrcům díky reklamě na YouTube 1,5 milionů dolarů měsíčně, tedy přes 37 milionů korun. Skutečné bohatství však spočívá v poskytování licencí, z nichž má Animaccord dvě třetiny svých příjmů.

Spolumajitel ruské firmy Dmitrij Lovejko očekává, že prodeje licenčních výrobků by měly v příštím roce povyskočit o čtvrtinu na 300 milionů dolarů (7,5 miliardy korun). Už nyní postavičku Máši s medvědem najdeme na řadě předmětů od kinder vajec, přes panenky, oblečení pro děti, hodinky, vybavení pro školáky až po hamburgery.

Například loni italský výrobce sladkostí Ferrero prodal v Rusku 37 milionů čokoládových tyčinek s Mášou a medvědem, Danone prodalo na Ukrajině 33 milionů jogurtů s postavičkami z ruské pohádky a Burger King zavedl v Rusku dětská menu s oblíbenými hrdiny.

„Pohádka dokázala, že se perfektně hodí pro podporu prodeje, nejen hraček, ale i dalších předmětů jako jsou školní brašny nebo sladkosti,“ uvedl ředitel německého výrobce hraček Simba Dickie’s Michael Sieber. „Má velký potenciál. Nepůjde jen o krátkodobou euforii, ale dlouhodobý příběh,“ dodal.

Miliardy přehrání

I s přihlédnutím ke sledovanosti pěti desítek šestiminutových animovaných pohádek je zřejmé, že autoři mají úspěch zaručený. Nejoblíbenější epizoda Máša a Káša má na síti Youtube více než miliardu přehrání, což je mnohem víc než jakákoliv pohádka z produkce Walt Disney nebo amerického studia Nickelodeon.

„Naše šestiminutové série se velmi dobře hodí na YouTube,“ uvedl skromně Lovejko s tím, že celkem má pohádka na této síti přes 5,5 miliardy zhlédnutí. Počet přehrání anglických verzí na YouTube od listopadu 2014 stoupl o 240 milionů zhlédnutí. V srpnu také pohádka debutovala na síti Netflix.

Lovejko založil moskevskou produkční společnost Animaccord v roce 2008 se svým přítelem z Novosibirské státní univerzity Sergejem Kuzminem. Spojili se s animátorem Olegem Kuzovkovem, který měl nápad transponovat klasický ruský příběh o Máše a medvědovi na televizní obrazovky a do mobilních telefonů.

Autoři měli v úmyslu nabídnout televizím animovaný příběh formátu, s jakým studia Pixar a DreamWorks chodí do kin. Používají software od firmy Pixar a Autodesk, tvoří však i animace pomocí vlastních programů - například vodu, medvědovu srst a sníh.

Animaccord uvádí, že jedna minuta animovaného filmu vyjde na 50 tisíc dolarů, tedy přes 1,2 milionu korun. Prvních 52 epizod vznikalo sedm let, v dalších třech letech plánuje studio vydat 26 nových dílů. Za dva roky se počet zaměstnanců firmy zvýšil o čtyřicet na 100, včetně sedmdesáti animátorů. Pohádka je už přeložená do 25 jazyků a vysílala se ve více než sto zemích.