Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Uber vzdal cenovou válku v Rusku, chystá fúzi s místní taxislužbou

  5:00aktualizováno  5:00
Bitevní linie na trhu alternativních taxislužeb na celém světě se překreslí. Americký Uber a ruský Yandex.Taxi se rozhodly spojit své síly a vytvořit jednu z největších on-line taxislužeb na světě. Její hodnota bude 3,7 miliardy dolarů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Uber po loňské prohře na čínském trhu, kde po dlouhém a nákladném boji nakonec prodal svůj byznys hlavnímu konkurentovi Didi Chuxing, se v Rusku poučil. Nejcennější startup světa místo cenové války volí cestu nejmenšího odporu - fúzi s jedničkou na tamním trhu s alternativními taxislužbami. Zabije tím dvě mouchy jednou ranou: zbaví se konkurence a získá vedoucí postavení na trhu.

Nová společnost, jejíž jméno ještě nebylo oznámeno, ovládne 127 měst v šesti zemích bývalého Sovětského svazu (Rusko, Ázerbájdžán, Arménie, Bělorusko, Gruzie a Kazachstán). Yandex investuje 100 milionů dolarů a bude mít většinový podíl ve výši 59,3 %. Uber do společného podniku vloží 225 milionů dolarů a­ získá 36,6 % firmy. Zbývající akcie se rozdělí mezi zaměstnance společnosti.

Nový způsob, jak se dostat na chorvatské ostrovy: Uber nabízí lodní taxi

Akcie Yandex v reakci na oznámení vzrostly na moskevské burze o 19,5 % na 1 ­950 rublů. Dosáhly tak své nejvyšší hodnoty v ­historii.

Největším konkurentem Yandex.Taxi byla do roku 2014, kdy na trh vstoupil Uber, izraelská společnost GetTaxi. Uber v Rusku tehdy nasadil minimální tarif od 3,32 dolaru, což byla polovina sazby Yandex.Taxi.

I když by ukončení cenové války mezi Yandexem a Uberem mohlo vést k vyšším cenám, Yandex prohlásil, že zatím žádné radikální změny v tarifech v plánu nejsou. Obě společnosti budou provozovat své vlastní aplikace jako předtím, ale všichni řidiči budou sdílet jednotnou platformu pro vyhledávání jízd.

Spojení Davida a Goliáše

Sloučená společnost bude těžit ze silné technologické základny v podobě prvotřídní navigace a technologie mapování Yandex. „Našim cílem je vytvořit platformu, která bude konkurovat vlastnictví aut nebo městské hromadné dopravě v ­dostupnosti a pohodlí. Mnozí z­ nás, kteří pracují uvnitř Yandexu, mají pocit, že už na sdílenou jízdu přešli úplně všichni. Ve skutečnosti tomu tak ale není a­ máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu,“ píše společnost Yandex na svém blogu.

Potvrzují to i analytici z VTB Capital, kteří odhadli, že z ruského taxikářského sektoru, který měl v roce 2016 hodnotu zhruba 8,4 miliardy dolarů, by si nově vzniklá společnost mohla zatím ukousnout jen 5 až 6 %.

Další stop pro Uber. Ignoruje předpisy, odůvodnil soud nový zákaz v Brně

Yandex.Taxi doposud fungovalo v­ 840 ruských městech, kde má ročně rezervace za zhruba 1,01 miliardy dolarů. Uber působí v Rusku v pouhých 16 městech a za rezervace ročně utrží přibližně 566 milionů dolarů.

Spojení Davida a Goliáše na ruském on-line taxikářském trhu se příliš nelíbí antimonopolnímu úřadu. „V Rusku máme jen tři hlavní taxislužby, které je možné rezervovat on-line, a když se dvě z nich rozhodnou spojit, je zřejmé, že to bude v ­rozporu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže,“ řekl člen výboru Rady federace pro hospodářskou politiku Anton Belyakov, který zároveň navrhl zpřísnit požadavky na on-line taxislužby.

Spojení Uberu s Yandexem už sice schválilo představenstvo obou společností, obě však musí vyčkat na souhlas regulátorů a uzavření obchodu, ke kterému by mělo dojít v ­posledním čtvrtletí roku 2017.

Správný krok, věří analytici

Uber působí ve více než 630 městech po celém světě, kde čelí tvrdé konkurenci z řad místních hráčů. Kromě cenové války ho často tíží kulturní rozdíly i regulační omezení. Fúzi s Yandexem však analytici pokládají za správný krok. „Díky této dohodě Yandex odstranil agresivního konkurenta, což v dlouhodobém horizontu povede k lepšímu zpeněžení a ziskovosti,“ ohodnotil situaci analytik Raiffeisenbank v ­Moskvě Sergej Libin.

Uber je zatím ve ztrátě, a to i ­přesto, že do něj investoři nalili už 11,5 miliardy dolarů. Loňský rok společnost zakončila ztrátou ve výši 2,8 miliardy dolarů. Dobře na tom ale není ani Yandex, který vloni ztratil 2,1 miliardy rublů.

V červnu tohoto roku firma v Chorvatsku představila lodní taxi:




Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Kolik stojí tento Picasso? DiCaprio investoval do startupu s uměním

Leonardo DiCaprio (Los Angeles, 30. ledna 2016)

Herec, bojovník za životní prostředí a vášnivý sběratel umění Leonardo DiCaprio investoval do kontroverzní aplikace...

Mladí Češi budou moci od března trávit pracovní dovolenou v Austrálii

Posvátná hora Uluru bude od roku 2019 nepřístupná turistům, prosadili to...

Takzvanou pracovní dovolenou na jeden rok v Austrálii umožní Čechům pilotní program pracovní dovolené pro mladé obou...

Česko by z Kellnerova jmění vyžilo padesát dní, USA z Bezosova jen pět

Podnikatel Petr Kellner na ekonomickém fóru na Žofíně, kam zavítal i prezident...

Jak dlouho by vydrželi nejbohatší lidé světa financovat svoje země? Nejzámožnější Číňan a Američan jen několik dní....

Najdete na iDNES.cz