Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruský Aeroflot a americký Odien vypadly ze hry o ČSA

  14:27aktualizováno  15:46
České aerolinky nebudou patřit Američanům ani Rusům. Vláda vyřadila dva ze čtyř zájemců o státní podnik - společnost Darofan ze skupiny ruského Aeroflotu a investiční firmu Odien. V boji o balík 91,5 procenta akcií tak zůstává jen Air France-KLM a konsorcium Unimex a Travel Service.

Zbylí zájemci postupují do druhého kola soutěže o českého dopravce. Oznámil to ministr financí v demisi Miroslav Kalousek po dnešním jednání vlády.

"Pro nás je to pozitivní zpráva. Chtěli jsme, aby postoupili dál letečtí dopravci, což Odien nebyl. Na problémy spojené s Aeroflotem jsme upozorňovali delší dobu," uvedl prezident odborové organizace pilotů CZ ALPA Filip Gaspar.

Podle vládních kritérií mohou České aerolinie koupit jen bezúhonné firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. Musí představit své plány o tom, jak dlouho chtějí ČSA udržet na pozici národního přepravce či uchovat leteckou přepravu osob jako hlavní činnost aerolinek.

V prvním kole stát prověřoval uchazeče mimo jiné z hlediska "geopolitických rizik". Podle ministerstva financí se jedná například o to, zda kandidáty neovládají státy, které pro Českou republiku představují potenciální hrozbu.

O možných bezpečnostních rizicích privatizace ČSA jednal minulý týden bezpečnostní výbor Sněmovny. Podle jeho předsedy Františka Bublana na tom byl ze čtyř zájemců z bezpečnostního hlediska nejhůř právě ruský Aeroflot, který z 51 procent vlastní ruská vláda.

Cena aerolinek se odhaduje kolem 4,5 miliardy korun. Ve druhém kole privatizace bude jediným výběrovým kritériem nabídnutá cena. Nový majitel by měl být znám do konce září.

Malý počet zájemců je zklamání

Někteří odborníci už dříve kritizovali, že o státní podnik projevilo zájem málo firem. "Je to zklamání. Moc optimisticky to nevypadá," komentoval to Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Malý počet zájemců se může společně s finanční krizí projevit na konečné ceně aerolinií.

"Pokud by nabídky byly pod tři miliardy, nemělo by podle mě příliš smysl aerolinky prodávat," míní Procházka.

Mezi uchazeči nebyla například žádná asijská letecká společnost, kterou přitom i představitelé ministerstva i řada analytiků doporučovali jako ideálního vlastníka pro další rozvoj nejen aerolinek, ale i pražského letiště.

Prodej ČSA je jedním ze sporů opozice a vlády Mirka Topolánka. Sociální demokracie poukazuje na to, že finanční krize snižuje cenu, za kterou může Česko dopravce prodat.

Měl by se zrušit tendr na prodej ČSA?

celkem hlasů: 4259

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 26. dubna 2009. Anketa je uzavřena.

Ano 3188
Ne 836
Nevím 235
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Vinařský oblek
Vinaři budou mít vlastní kroje, jeden vyjde na 16 tisíc korun

Nejen rybáři, myslivci nebo hasiči mají na jižní Moravě speciální obleky. Svůj slavnostní oděv budou mít také vinaři. Několik desítek se jich už šije.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.