Rusové mají novou nadávku. WTO

  • 2
Ruský ministr hospodářského rozvoje a obchodu German Gref nemá lehký život. Musí zajistit, aby země co nejdříve vstoupila do světové obchodní organizace (WTO), což zkouší už osm let. Pro hodně jeho spoluobčanů je ale zkratka WTO zatím spíš nadávkou.

Vysocí představitelé musejí hledat kompromis. Pokud Rusko do obchodní organizace nevstoupí, zůstane jejich obrovský nenasycený trh uzavřený a na ruské zboží se v zahraničí nepřestanou vázat diskriminační opatření.

Když vstoupí, vzbouří se zemědělci i průmyslníci, kteří se obávají, že ostatní členské státy zavalí Rusko levnějším a kvalitnějším zbožím, než jaké jsou schopni dodat tamní podnikatelé.

"V Rusku se objevila nová nadávka, kterou je WTO," napsal deník Komsomolskaja pravda. Při podpisové akci před jedním z nádražím se překvapivě mnoho Moskvanů přiznalo, že tuto zkratku zná.

Čína vstoupila do WTO
- čtěte ZDE.

Zejména obchodníci z tržišť ale prohlásili, že ze vstupu do WTO nic dobrého nevznikne. Poslanec ruské Státní dumy Konstantin Remčukov soudí, že Rusko by nemělo vstupovat do WTO dříve než za deset až patnáct let.

"Pokud ale vstoupíme do WTO už v příštím roce, pak podepíšeme svým závodům a kolchozům rozsudek smrti," říká Remčukov. Průmyslové i zemědělské podniky podle něj zkrachují a zemi zachvátí obrovská nezaměstnanost.

Náměstek ministra a obchodu Maxim Medvedkov ovšem míní, že pokud Rusko v nejbližší době nezačne využívat možností, které nabízí členství ve WTO, bude mnoho dalších let vyvážet pouze ropu.

Proti vstupu do WTO však není jen prostý lid. Ruský miliardář Vladimir Bryncalov, který zbohatl na výrobě léků a vodky, připomíná, že po finanční krizi v roce 1998 cizinci nechtěli investovat do ruské ekonomiky. Nová expanze cizích investorů do Ruska podle něj domácí výrobce potlačí.

Předseda rady ředitelů automobilky AvtoVAZ Vladimir Kadannikov v zásadě není
proti. Varuje však před tím, že tento krok může zničit automobilový průmysl, pokud WTO neposkytne Rusku úlevy na pět až deset let, jako například v případě Tchaj-wanu.

Medvekov slibuje, že stát nenechá průmysl na pospas osudu. Ředitelé si ale musejí uvědomit, mají deset let na to, aby žigulík dosáhl alespoň úrovně jihokorejských aut.