Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rusové chudnou, ale za luxusní auta utrácejí stále víc

  10:48aktualizováno  10:48
Ruská krize je pro bohaté příležitostí k nákupu superluxusních korábů jako je Porsche, Bentley či Rolls-Royce. Prodeje těchto značek stoupají i přesto, že celý automobilový trh v zemi propadá a snižují se i reálné mzdy obyvatel.

Je to paradox, zatímco celkový prodej aut v zemi se kvůli oslabení rublu a poklesu cen ropy prudce snížil, jedna oblast se vzepřela trendu - luxusní auta. Prodej vozů Porsche, Bentley, Rolls-Royce a Lexus loni rostl, přestože ruská ekonomika se propadla do recese, píše agentura Reuters.

Prodej aut v Rusku

Prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozidel v Rusku v lednu meziročně klesl o 29,1 procenta na 81 849. Ukázaly to údaje podnikatelského sdružení AEB. Se slabou poptávkou se v Rusku potýkala také mladoboleslavská Škoda Auto, která tam v lednu prodala 3556 aut. To je o 31 procent méně než před rokem.

Automobilové skupině AvtoVAZ-Renault-Nissan, která je jedničkou na ruském automobilovém trhu, klesl v prvním měsíci letošního roku prodej o více než 32 procent. Německé automobilové skupině Volkswagen klesl odbyt o 31 procent.

Výrobci luxusních automobilů Porsche, který je také součástí koncernu Volkswagen, však prodej o 60 procent vzrostl. O 57 procent se také zvýšil prodej luxusních vozů Lexus, jejichž výrobcem je japonská Toyota.

„Je to zvláštní,“ říká analytik IHS Automotive Tim Urquhart. „Dokonce i v absolutně nejhorším zoufalství, ve kterém je ekonomika v tuto chvíli, se zdá, že těmto značkám se vede dobře.“

Pokles mezd odradil množství lidí od nákupu nového auta v jakékoliv cenové kategorii. Ale pro ty, kteří si mohou dovolit mimořádně luxusní auta, je nyní na nákup vhodný čas. Rubl v loňském roce klesl k dolaru o téměř 20 procent což znamená, že luxusní auta vyrobená v zahraničí jsou v Rusku podstatně levnější než jinde.

Například nový kabriolet Porsche 911 Turbo S stojí v Rusku 11,8 milionu rublů, což je v přepočtu 151 687 dolarů. Ve Spojených státech se stejný model prodává za 200 400 dolarů. „Některé prémiové modely jsou nyní v rublech dvakrát až třikrát levnější než v dolarech,“ dodává šéfka jednoho z autosalonů firmy Rolf Marija Malinská.

Bohatí Rusové také raději ukládají své bohatství do luxusních aut než do nestabilního rublu. Jak upozorňují analytici, hodnota zahraničních vozů v Rusku obvykle neklesá tak rychle jako na Západě.

Ruský trh s luxusními vozy má za sebou dlouhou cestu. Ještě v 70. letech minulého století jezdily v Moskvě jen tři mercedesy. Jeden z nich vlastnil tehdejší vůdce Leonid Brežněv, další pak šachový mistr světa Anatolij Karpov a písničkář a básník Vladimir Vysockij.

Propast mezi bohatými a chudými se prohlubuje

Ruský automobilový trh si deset let udržoval vysoký růst o více než deset procent. V roce 2013 však začal klesat kvůli ekonomickému zpomalení v zemi způsobenému propadem cen ropy a západními sankcemi uvalenými na Moskvu kvůli Ukrajině. Loni prodej nových aut podle údajů podnikatelského sdružení AEB klesl o 36 procent a očekává se, že klesne i letos, čtvrtým rokem za sebou.

Fotogalerie

Několika málo luxusním značkám se však stále daří. Prodej Bentley loni stoupl o sedm procent a vozů Rolls-Royce o pět procent. Porsche zažil loni růst o 12 procent a Lexus o šest procent. Porsche a Lexus jsou také jediné dvě značky, kterým se podařilo udržet nepřetržitý růst prodeje v Rusku od roku 2012, kdy prodej v zemi dosáhl rekordních téměř tří milionů vozů. Porsche a Rolls-Royce přiznávají, že jim pomáhá devalvace rublu.

Zájem o luxusní vozy také upozorňuje na velké rozdíly v bohatství Rusů, které jsou ještě patrnější kvůli hospodářskému útlumu. Reálné mzdy, tedy upravené o inflaci, v zemi loni podle vládních údajů klesly o 9,5 procenta.

Nové auto je pro mnoho Rusů nedostupné. Loňský nejprodávanější vůz Lada Granta stojí 368 900 rublů (116 tisíc korun). Průměrná měsíční mzda v zemi v prosinci činila 42 684 rublů, cena nového vozu tak odpovídá zhruba roční mzdě. V případě luxusních vozů cena modelu Rolls-Royce Ghost SWB nyní činí 19 milionů rublů, což je částka, za kterou je možné koupit více než padesát vozů Lada.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Venezuela je ve spirále smrti. Kvůli hyperinflaci nemají lidé na jídlo

Venezuelu trápí vysoká inflace, hromady bankovek tak ve skutečnosti mají...

Situace ve Venezuele rychle směřuje k humanitární katastrofě. Krize vyvolaná vládní hospodářskou politikou způsobila,...

Čínská automobilka si pro americký trh změní jméno, Trumpchi vadí

Čínská automobilka Trumpchi s modelem svého vozu na veletrhu v Pekingu 2012...

Pojmenovat automobilku pro anglicky mluvící publikum Trumpchi mohlo čínským manažerům připadat v roce 2010 jako docela...

Firma umí vytisknout lidské ucho a nos, pomáhá omezit testy na zvířatech

Švédská firma vyrobí na 3D tiskárně i lidské ucho

3D tiskárny jsou dnes už schopné vyrobit části lidského těla. Průkopníkem této technologie je švédská firma Cellink,...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.