Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Růst českého vývozu se zastaví, chybějí dělníci i specialisté

  13:28aktualizováno  13:28
Vývoz z Česka dosáhne letos v září rekordního vrcholu, postupně se však jeho růst zastaví. Exportéry totiž ohrožuje nedostatek pracovních sil, musí odmítat zakázky, říká místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk.

Kamiony Mercedes-Benz v propojeném konvoji používajícím autopilota. | foto: Daimler

Brexit navíc může zbrzdit další vzestup vývozu do Velké Británie ve chvíli, kdy se českým firmám na tamním trhu začalo výrazně dařit.

Index exportu, který na základě statistických dat a domluvených zakázek předpovídá budoucí vývoj, ukazuje ve třetím čtvrtletí na meziroční vzestup vývozu o pět procent. V letošním prvním kvartálu dosáhlo tempo růstu exportu 1,8 procenta meziročně, ve druhém pak podle odhadů 3,4 procenta.

V září by pak měla měsíční hodnota českého exportu překonat dosavadní rekord z března 2015, kdy vývoz činil 304 miliard korun.

Podle analytičky Raiffeisenbank Heleny Horské hlavně díky přetrvávající dobré náladě na evropském trhu, kde umějí čeští exportéři nalézt svůj prostor. Vývozcům pomáhá i slabá koruna díky pokračujícím intervencím České národní banky, a přes mírné zdražení ropy i stále levné dovozy surovin.

Průzkum mezi manažery českých vývozců nicméně ukázal, že do dalších měsíců už hledí s většími obavami.

Dotazování proběhlo na začátku června, a tehdy žádný z vývozců nevnímal vystoupení Británie z Evropské unie jako riziko. Spojené království přitom letos na začátku roku předběhlo Polsko a stalo se pro české exportéry třetím nejdůležitějším trhem.

Tuzemským podnikům se tam přitom daří pronikat se sofistikovanějšími výrobky s vysokou přidanou hodnotou, téměř třetinu exportu tvoří automobily.

Firmy chtějí snáze získat cizince

Hlavní obavou tak byl nedostatek zaměstnanců. „Zakázky ze zahraničí budou, ale obáváme se, že firmy nebudou mít dostatek pracovních sil, aby je zvládly. A když české podniky nebudou teď stíhat, může se stát, že jim odběratelé nedají druhou šanci, další zakázky v budoucnu,“ říká Daněk.

Podle propočtů asociace jsou na jednoho „zaměstnatelného nezaměstnaného“ dvě volná pracovní místa.

Firmy proto volají, aby mohly jednoduše zaměstnat pracovníky ze zahraničí. Daněk, který zároveň šéfuje firmě ATAS elektromotory, tvrdí, že by mohl získat stovky pracovníků z Vietnamu či Filipín, kteří však dosud čekají na „zelenou kartu“.

Vláda ale v tom prý podnikatelům nechce pomoci, protože se obává odborářských protestů. Zatím spustila program, v němž mohou získat povolení k práci Ukrajinci. Většině fabrik ale nepomůže, protože se týká jen vysoce kvalifikovaných profesí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

kreditní karta, kreditka, platba, pokladna
Pozor na spropitné. Některé podniky si jej účtují samy a bez optání

Některé české restaurace účtují spotřebitelům neoprávněně vyšší částky za „servis“. Česká obchodní inspekce například zjistila, že v restauraci na Střeleckém...  celý článek

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)
Manažeři Alzy.cz budou diskutovat o expanzi a marketingu. Odvysíláme živě

Bankrot, zavíráme. Obchody ve světě čím dál obtížněji čelí on-line konkurenci. I tuzemská jednička Alza.cz dohání v tržbách velké kamenné řetězce. Loni utržila...  celý článek

Ilustrační snímek
Klamavé inzeráty a falešní kupci. Poznejte nejpoužívanější triky realitek

Český trh s realitami se potýká se silnou konkurencí a s vůbec největším počtem realitních zprostředkovatelů v EU. Tlak na výsledky nutí makléře využívat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.