Všichni oficiální výrobci a dovozci aut od ledna do dubna prodali 48 838 nových osobních aut, což je o 1,7 procenta méně, než ve stejném období loňského roku.
Škodovky jsou i přes stoupající cenu v Česku stále hitem, a tak si mladoboleslavská automobilka ukrojila z celého tržního koláče 56procentní díl.
Koncernový otec Škody - německý Volkswagen - se stal během prvních čtyř měsíců nejúspěšnější zahraniční značkou, když na českém trhu uplatnil 3 097 vozidel. Je zároveň jedinou cizí značkou, jejíž podíl na trhu přesáhl šestiprocentní hranici.
Také třetí nejúspěšnější značka - Opel - má svůj domov v Německu. Nadvládu západního souseda prolamují francouzské automobilky Peugeot a Renault na čtvrté a páté pozici žebříčku prodejů.
Rozdělení prodejů Škody mezi modely (celkem 27 414 kusů) | |
Fabia |
48,65 % |
Octavia |
25,63 % |
Felicia |
25,71 % |
Škodovka vládne i dodávkám
Domácí automobilka si stále drží primát i v počtu prodaných lehkých užitkových vozidel. Daří se jí i přesto, že jejich výroba na základě modelu Felicia už skončila a prodávají se jen skladové zásoby.
Dodávku domácího výrobce si v Česku koupila čtvrtina zákazíků (celkem se prodalo 1328 aut), druhý byl volkswagenem následovaný fordem, mercedesem a peugeotem.
Avia se propadla kvůli problémům Daewoo
Výrobce nákladních automobilů Daewoo Avia zaznamenal kvůli potížím jihokorejské mateřské automobilky poměrně drastický pokles odbytu o 35 procent. Její výrobky si koupilo 259 zákazníků.
Letňanského výrobce předstihla s 310 prodanými automobily firma Man, o osmnáct vozidel méně prodalo druhé Iveco. Celkem se prodaly necelé dvě tisícovky nákladních aut.
Poučení dopravci?
Zdá se, že dopravci si pomalu berou k srdci varování odborníků před přestárlým vozovým parkem. Značný nárůst zájmu totiž zaznamenali výrobci autobusů. Jejich odbyt vzrostl o třetinu, což představuje oproti začátku loňského roku plus 65 prodaných nových autokarů.
Tradičně největší úspěch měla domácí Karosa, která prodala 217 vozů a ovládla tři čtvrtiny trhu. Následují ji domácí SOR (19 kusů, podíl 6,8 procenta) a s dvanácti kusy firma KHmotorCentrum. Nejprodávanějším zahraničním autobusem byla značka BOVA s 11 prodanými vozidly.