Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jízdy automobilek? Růst prodejů nových aut výrazně zpomalil

  10:11aktualizováno  10:11
Jednadvacet měsíců rostou prodeje nových aut v Evropě. Pozitivní čísla, která se výrazně projevují i na české ekonomice, ale mohou být brzy minulostí. Růst zpomaluje a dva největší evropské trhy už začaly klesat.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnila Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA). Podle ní v květnu prodeje v meziročním srovnání vykázaly růst o 1,3 procenta, nejmenší za 21 měsíců. 

Druhý měsíc v řadě klesají prodeje v Německu, kde v květnu spadly o 6,7 procenta, menší poptávka byla i ve Francii s poklesem o 3,5 procenta. Jde přitom o největší trhy v Evropě. Rostou naopak stále prodeje ve Velké Británii. K „premiantům“ v nárůstu patří i Česká republika a Polsko.

Podle Jonáše Mlýnka z brokerské společnosti Lynx jde i přes pokles růstu stále o pozitivní trend. Od začátku roku se meziročně prodalo přes 5,1 milionů vozů, což je téměř sedmiprocentní nárůst. „Evropské ekonomice se daří a lidé, hlavně firmy, které velmi dlouho odkládaly obměnu vozového parku, začaly znovu utrácet a nakupovat nová auta,“ uvedl.

Na obnovu vozového parku svou pozornost zaměřují i analytici PwC. Podle nich bude totiž stát za tím, že si výrobci aut růst udrží až do roku 2019. „Důvodem pro další růst jsou nejen celkový vývoj ekonomiky, ale i průměrné stáří vozidel, které se mezi roky 2007 až 2013 zvýšilo na všech důležitých trzích, jako jsou Německo, Španělsko, Itálie a Francie. Pro rok 2015 předpokládáme růst evropských registrací o 4,5 procenta,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Na další faktor, který může zkreslit statistiku upozorňuje partner podnikového poradenství EY Petr Knap. „Jedním z důvodů je menší počet pracovních/prodejních dnů v letošním květnu proti roku 2014 o dva dny. Při korekci tohoto výpadku by trh v květnu rostl meziročně kolem 5 %,“ říká. 

Klesající prodeje na hlavních trzích začala pociťovat i Škoda Auto, v květnu její prodeje v celé Evropě podle ACEA klesly o půl procenta. Firma ale tvrdí, že měla nejlepší květen v historii, růst však udržela například i díky čínskému trhu. V Německu firma dosáhla i přes pokles trhu ještě nepatrného růstu. 

Změny na hlavních trzích se projevují i na různém vývoji prodejů automobilek. Začaly klesat prodeje značek koncernu Volkswagenu s výjimkou Porsche, posilují naopak Renault, Fiat, BMW a Mercedes. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Horníci NWR. Ilustrační snímek
Diskreditace i prodej OKD pod cenou. Komise řeší vyloučení Američanů z tendru

Evropská komise se začala zabývat stížností americké firmy Alcentra, která byla vyloučena z nabídky na koupi černouhelné OKD. Společnost dříve hrozila...  celý článek

Muž pracuje na počítači (ilustrační snímek).
Firmy nesmí šmírovat komunikaci svých lidí, rozhodl Evropský soud

Evropský soud pro lidská práva dospěl k závěru, že byla porušena soukromá práva rumunského zaměstnance, kterého zaměstnavatel propustil za používání pracovní...  celý článek

Ministerstvo průmyslu a obchodu v ulici Na Františku. Stavba byla dokončena v...
Tři ministerští úředníci připravili podle policie stát a EU o miliardy

Policie navrhla obžalovat tři úředníky ministerstva průmyslu a obchodu, kteří podle vyšetřovatelů způsobili svým jednáním při čerpání evropských dotací škodu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.