Ruzyně praská ve švech. Letiště přidá místa na odbavování i parkoviště

  7:00aktualizováno  7:00
Pražskému letišti přibývají pasažéři osmý rok v řadě. Letos vedení letiště očekává nárůst o dalších téměř 1,4 milionu nad loňských rekordních 15,4 milionu. Do 20 let pak předpokládá zdvojnásobení množství odbavených cestujících. Letiště kvůli zájmu o létání plánuje rozšíření kapacit. Přibudou místa na odbavování i parkoviště.

Letiště Václava Havla. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Aby lidé prošli letištěm co nejrychleji, chystají se některá vylepšení. Nejviditelnější z nich by mělo být zavedení samoodbavovacích systémů pro zavazadla, takzvaných Bag Drops, nebo úprava zastávek autobusů městské hromadné dopravy. Ty by kvůli větší rychlosti odbavení měly vypadat podobně jako stanice metra: cestující si budou lístky označovat už při vstupu do prostoru zastávky.

Označovače jízdenek z autobusů jezdících na pražské letiště však nezmizí, aby si jízdenky mohli cvaknout cestující z centra města.

Co přibude na Letišti Václava Havla

Co přibude na Letišti Václava Havla

Kromě klasických stavebních investic – například do nových parkovacích domů nebo modernizace dráhového systému – chce letiště využít moderních technologií, které dokážou odbavení zefektivnit bez velkých nákladů. „Příkladem je třeba směřování k samoodbavování, kdy místo masivnějšího navyšování počtu odbavovacích přepážek využijeme moderních řešení, jako jsou tzv. Bag Drops na odbavení zavazadel. Pokud o ně bude dostatečný zájem z řad leteckých společností, první se na našem letišti objeví už v roce 2019,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Václava Havla Praha.

Pražské letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících

Díky Bag Drops si cestující mohou namísto čekání ve frontě na klasickou přepážku zvážit a kompletně odbavit zavazadla sami. Zařízení jim po načtení letenky samo automaticky vystaví na zavazadla visačku a poté už odbavené zavazadlo putuje na bezpečnostní kontrolu a do letadla.

Rozšířit by se měly i klasické odbavovací přepážky. Na prvním terminálu, který je určen pro lety mimo bezvízový prostor Evropské unie, plánuje letiště zvýšit počet těchto přepážek o deset na 72. Masivnější investice čeká druhý terminál, u něhož by měl vzniknout nový odbavovací ostrov, čímž se počet odbavovacích přepážek rozšíří o 24 na celkových 84.

Přizpůsobit se očekávanému nárůstu musí i dráhový systém. Letiště v současnosti buduje takzvané rychloodbočky, které letadlům umožní dříve opustit ranvej. Odbavení vzlétajících a přistávajících letadel se tím zrychlí o dvě na 50 letů za hodinu. Další navýšení množství odbavených cestujících plánuje letiště získat efektivnějším rozdělením letových časů. Chce proto motivovat aerolinky k využívání časů mimo špičku.

Více lidí všemi směry

Fotogalerie

Cestující pocítí zrychlení i při příletu do Prahy. Pomoci by v tom mělo pořízení karuselů pro výdej zavazadel s větší kapacitou. Zefektivnit práci se zavazadly má rovněž rekonstrukce třídíren zavazadel za odhadovaných 1,3 miliardy korun. Součástí je vybavení pracoviště na třídění bagáže osmi moderními přístroji pro odhalování výbušnin v zavazadlech.

Zásadní proměnou v nejbližších letech projde mimo jiné způsob, jakým se lidé na pražské letiště dostanou. Ještě před vznikem železničního napojení na centrum města potřebuje letiště zkrátit intervaly mezi jednotlivými autobusy, které odvážejí pasažéry do centra města.

Nyní hromadnou dopravu využívá 40 procent cestujících a i tuto skupinu čeká v následujících letech nárůst. Pomoci zvládnout nápor by měly výše zmíněné ohrazené zastávky, které letiště připravuje ve spolupráci s Ropidem a jež mají urychlit nástup do autobusů.

Součástí projektu je vybudování nových automatů pro prodej jízdenek tak, aby si cestující nemuseli jízdenky kupovat u řidiče. O konkrétní podobě zastávek se podle mluvčí pražského letiště ještě diskutuje.

I pro cestující vlastními auty připravuje letiště do budoucna komfortnější parkování vybudováním dvojice nových parkovacích domů. Ty by měly vzniknout na pražském letišti do pěti let.

První z nich by se měl nacházet poblíž nynějšího parkovacího domu PA Smart a druhý má vzniknout na místě venkovního parkoviště PB Economy. Ještě během letošního roku chystá letiště vybudovat na 600 parkovacích stání u bývalého sídla Českých aerolinií, budovy APC.

Archivní video: Nahlédněte do řídíce věže ruzyňského letiště



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz