Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruzyně brojí proti konkurenci na severu Prahy. Chystá obří investice

  1:00aktualizováno  1:00
Nové odbavovací ostrovy na Terminálu 1 a 2, k tomu nová třídírna zavazadel a mimo jiné osm systémů na detekci výbušnin. Ruzyňské Letiště Václava Havla (LVH) chystá největší investice do odbavení cestujících za posledních deset let. K tomu se připravuje na výstavbu paralelní přistávací dráhy v ceně dalších několika miliard korun, která by mohla být dokončena za sedm let.

Letiště Vodochody zatím slouží hlavně jako zkušební podnikové letiště pro Aero Vodochody. Pokud by nakonec skutečně došlo k jeho rozšíření, přistávala by tam také velká dopravní letadla. Právě toho se kvůli hluku obávají odpůrci záměru. | foto:  František Vlček, MAFRA

Na opačné straně Prahy mu přitom roste konkurent. Podle zjištění MF DNES chce Letiště Vodochody ještě letos podat žádost o územní řízení na rozšíření přistávací dráhy, která by umožnila provoz většině běžných dopravních letadel.

„Do sedmi let bychom rádi zahájili provoz pro nízkonákladové letecké společnosti s výhledem až na 3,5 milionu cestujících ročně,“ uvedl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Vodochody mohou konkurovat cenou

Hlavní výhodou oproti Ruzyni mají být nižší náklady. „Naše přistávací dráha bude mít skromnější rozměry než ta na Ruzyni, nepočítáme s příletem největších dopravních letadel. To nám umožní snížit celkové náklady včetně terminálu pro cestující na přibližně tři miliardy korun,“ uvedl Kačur. Letiště ve Vodochodech by tak mohlo konkurovat LVH především nízkou cenou, která by dopravcům umožnila dále stlačit ceny letenek.

Vodochody čeká proměna

Už teď se ruzyňské letiště dostává do cenového tlaku. „Naši klienti často volí odlety z Vídně či Drážďan, protože cena je mnohdy nižší než u srovnatelných zájezdů s odletem z Prahy,“ říká ředitelka portálu dovolena.cz Eva Sedlmajerová.

Vodochodské letiště počítá i s novým sjezdem z dálnice D8, který by jeho vlastník, investiční skupina Penta, vybudoval na vlastní náklady. V úvahu připadá i přímé železniční spojení s centrem Prahy, už teď vede do Vodochod železniční vlečka. 

Koleje na ruzyňské LVH se přitom začnou budovat až po roce 2020, a jak ukazuje protest taxikářů, samotná silniční doprava na letiště přináší pro cestující riziko neplánovaného zpoždění. „Praha nabývá na významu, ruzyňské letiště už dneska kapacitně nestačí,“ dodává mluvčí Penty Ivo Mravinac a připomíná: „Rozhodně nemáme obavy z toho, ze by v budoucnu Vodochody nebyly ziskové.“

Rychlejší odbavení na Ruzyni

Ruzyňské letiště se ale konkurence nebojí. „Máme povolení až pro 21 milionů cestujících ročně,“ říká mluvčí Marika Janoušková s tím, že už letos by počet cestujících mohl dosáhnout rekordních 15 milionů. Loni to bylo o dva miliony méně.

Ruzyně hodlá zrychlit odbavování vybudováním dalšího odbavovacího ostrovu o 24 přepážkách v Terminálu 2. Letiště už také vypsalo veřejnou zakázku na rozšíření počtu odbavovacích přepážek na Terminálu 1, který slouží k dálkovým letům mimo schengenský prostor s nutností náročnějších kontrolních procedur. „Celkem tady předpokládáme rozšíření o 10 přepážek na celkový počet 72. Počítáme také s projektem vícekapacitních karuselů na výdej zavazadel na příletech Terminálu 1,“ prozradila mluvčí Janoušková. 

Další investice ruzyňského letiště pak podle ní poplynou do rekonstrukce stojánky pro stání letadel a na výměnu stávajících nástupních mostů pro cestující za 279 milionů Kč. Další půl miliardy korun bude stát přemístění stávajícího depa autocisteren a produktovodu s palivem na bezpečnější místo u současné cargo zóny.

Letiště nakoupí i řadu vozidel, mezi nimiž jsou nejzajímavější tři obří stroje na úklid zasněžené ranveje. Každý dokáže shrnout sníh a odstranit námrazu v pásu širokém 5,5 metru. Na letišti jich už sedm slouží.

Plány na modernizaci obou pražských letišť včetně výstavby nových přistávacích drah by ovšem mohly zdržet protesty obyvatel okolních obcí i ekologických aktivistů, kteří upozorňují na růst hluku. Například petici proti rozšíření Letiště Vodochody už podepsalo přes 30 tisíc lidí.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Éra digitálních cenovek. Jejich většímu rozšíření brání vysoké náklady

Digitální cenovky v prodejně Tchibo.

Z regálů některých obchodů zmizely papírové cenovky a nahradily je krabičky podobné tabletům. Na elektronickém papíru...

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně.

Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být...

Čínské balíky se budou do Evropy rozvážet ze skladu u Prahy

Ilustrační snímek

Čínská společnost Huajie v Pavlově u Prahy buduje celoevropskou logistickou základnu pro internetové obchody z Číny....

Najdete na iDNES.cz