Ruzyně brojí proti konkurenci na severu Prahy. Chystá obří investice

  1:00aktualizováno  1:00
Nové odbavovací ostrovy na Terminálu 1 a 2, k tomu nová třídírna zavazadel a mimo jiné osm systémů na detekci výbušnin. Ruzyňské Letiště Václava Havla (LVH) chystá největší investice do odbavení cestujících za posledních deset let. K tomu se připravuje na výstavbu paralelní přistávací dráhy v ceně dalších několika miliard korun, která by mohla být dokončena za sedm let.

Letiště Vodochody zatím slouží hlavně jako zkušební podnikové letiště pro Aero Vodochody. Pokud by nakonec skutečně došlo k jeho rozšíření, přistávala by tam také velká dopravní letadla. Právě toho se kvůli hluku obávají odpůrci záměru. | foto:  František Vlček, MAFRA

Na opačné straně Prahy mu přitom roste konkurent. Podle zjištění MF DNES chce Letiště Vodochody ještě letos podat žádost o územní řízení na rozšíření přistávací dráhy, která by umožnila provoz většině běžných dopravních letadel.

„Do sedmi let bychom rádi zahájili provoz pro nízkonákladové letecké společnosti s výhledem až na 3,5 milionu cestujících ročně,“ uvedl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Vodochody mohou konkurovat cenou

Hlavní výhodou oproti Ruzyni mají být nižší náklady. „Naše přistávací dráha bude mít skromnější rozměry než ta na Ruzyni, nepočítáme s příletem největších dopravních letadel. To nám umožní snížit celkové náklady včetně terminálu pro cestující na přibližně tři miliardy korun,“ uvedl Kačur. Letiště ve Vodochodech by tak mohlo konkurovat LVH především nízkou cenou, která by dopravcům umožnila dále stlačit ceny letenek.

Vodochody čeká proměna

Už teď se ruzyňské letiště dostává do cenového tlaku. „Naši klienti často volí odlety z Vídně či Drážďan, protože cena je mnohdy nižší než u srovnatelných zájezdů s odletem z Prahy,“ říká ředitelka portálu dovolena.cz Eva Sedlmajerová.

Vodochodské letiště počítá i s novým sjezdem z dálnice D8, který by jeho vlastník, investiční skupina Penta, vybudoval na vlastní náklady. V úvahu připadá i přímé železniční spojení s centrem Prahy, už teď vede do Vodochod železniční vlečka. 

Koleje na ruzyňské LVH se přitom začnou budovat až po roce 2020, a jak ukazuje protest taxikářů, samotná silniční doprava na letiště přináší pro cestující riziko neplánovaného zpoždění. „Praha nabývá na významu, ruzyňské letiště už dneska kapacitně nestačí,“ dodává mluvčí Penty Ivo Mravinac a připomíná: „Rozhodně nemáme obavy z toho, ze by v budoucnu Vodochody nebyly ziskové.“

Rychlejší odbavení na Ruzyni

Ruzyňské letiště se ale konkurence nebojí. „Máme povolení až pro 21 milionů cestujících ročně,“ říká mluvčí Marika Janoušková s tím, že už letos by počet cestujících mohl dosáhnout rekordních 15 milionů. Loni to bylo o dva miliony méně.

Ruzyně hodlá zrychlit odbavování vybudováním dalšího odbavovacího ostrovu o 24 přepážkách v Terminálu 2. Letiště už také vypsalo veřejnou zakázku na rozšíření počtu odbavovacích přepážek na Terminálu 1, který slouží k dálkovým letům mimo schengenský prostor s nutností náročnějších kontrolních procedur. „Celkem tady předpokládáme rozšíření o 10 přepážek na celkový počet 72. Počítáme také s projektem vícekapacitních karuselů na výdej zavazadel na příletech Terminálu 1,“ prozradila mluvčí Janoušková. 

Další investice ruzyňského letiště pak podle ní poplynou do rekonstrukce stojánky pro stání letadel a na výměnu stávajících nástupních mostů pro cestující za 279 milionů Kč. Další půl miliardy korun bude stát přemístění stávajícího depa autocisteren a produktovodu s palivem na bezpečnější místo u současné cargo zóny.

Letiště nakoupí i řadu vozidel, mezi nimiž jsou nejzajímavější tři obří stroje na úklid zasněžené ranveje. Každý dokáže shrnout sníh a odstranit námrazu v pásu širokém 5,5 metru. Na letišti jich už sedm slouží.

Plány na modernizaci obou pražských letišť včetně výstavby nových přistávacích drah by ovšem mohly zdržet protesty obyvatel okolních obcí i ekologických aktivistů, kteří upozorňují na růst hluku. Například petici proti rozšíření Letiště Vodochody už podepsalo přes 30 tisíc lidí.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Češi dělají vlny. Zdejší studia patří v počítačové animaci ke světové špičce

Záběr z katastrofického filmu 2012, na němž se podílelo studio UPP

Postava procházející kontrastním lékařským zařízením kolem nádrží, v nichž se v tekutině vznášejí postavy podobné...

Vydělat lze i na zdravotnictví, říká dvojka soukromé zdravotní péče u nás

Podnikatel Sotirios Zavalianis

V českém zdravotnictví se stále více angažují soukromí podnikatelé. Jedním z největších hráčů na tomto trhu je i Řek...

Lichtenštejnové chtějí zpět majetek, který jim vzaly Benešovy dekrety

Před sedmdesáti lety zemřel prezident Edvard Beneš

Český stát by měl knížecí rodině Lichtenštejnů vrátit velkou část majetku, o nějž ho v roce 1945 připravily Benešovy...

Najdete na iDNES.cz