Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ruzyně brojí proti konkurenci na severu Prahy. Chystá obří investice

  1:00aktualizováno  1:00
Nové odbavovací ostrovy na Terminálu 1 a 2, k tomu nová třídírna zavazadel a mimo jiné osm systémů na detekci výbušnin. Ruzyňské Letiště Václava Havla (LVH) chystá největší investice do odbavení cestujících za posledních deset let. K tomu se připravuje na výstavbu paralelní přistávací dráhy v ceně dalších několika miliard korun, která by mohla být dokončena za sedm let.

Letiště Vodochody zatím slouží hlavně jako zkušební podnikové letiště pro Aero Vodochody. Pokud by nakonec skutečně došlo k jeho rozšíření, přistávala by tam také velká dopravní letadla. Právě toho se kvůli hluku obávají odpůrci záměru. | foto:  František Vlček, MAFRA

Na opačné straně Prahy mu přitom roste konkurent. Podle zjištění MF DNES chce Letiště Vodochody ještě letos podat žádost o územní řízení na rozšíření přistávací dráhy, která by umožnila provoz většině běžných dopravních letadel.

„Do sedmi let bychom rádi zahájili provoz pro nízkonákladové letecké společnosti s výhledem až na 3,5 milionu cestujících ročně,“ uvedl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Vodochody mohou konkurovat cenou

Hlavní výhodou oproti Ruzyni mají být nižší náklady. „Naše přistávací dráha bude mít skromnější rozměry než ta na Ruzyni, nepočítáme s příletem největších dopravních letadel. To nám umožní snížit celkové náklady včetně terminálu pro cestující na přibližně tři miliardy korun,“ uvedl Kačur. Letiště ve Vodochodech by tak mohlo konkurovat LVH především nízkou cenou, která by dopravcům umožnila dále stlačit ceny letenek.

Vodochody čeká proměna

Už teď se ruzyňské letiště dostává do cenového tlaku. „Naši klienti často volí odlety z Vídně či Drážďan, protože cena je mnohdy nižší než u srovnatelných zájezdů s odletem z Prahy,“ říká ředitelka portálu dovolena.cz Eva Sedlmajerová.

Vodochodské letiště počítá i s novým sjezdem z dálnice D8, který by jeho vlastník, investiční skupina Penta, vybudoval na vlastní náklady. V úvahu připadá i přímé železniční spojení s centrem Prahy, už teď vede do Vodochod železniční vlečka. 

Koleje na ruzyňské LVH se přitom začnou budovat až po roce 2020, a jak ukazuje protest taxikářů, samotná silniční doprava na letiště přináší pro cestující riziko neplánovaného zpoždění. „Praha nabývá na významu, ruzyňské letiště už dneska kapacitně nestačí,“ dodává mluvčí Penty Ivo Mravinac a připomíná: „Rozhodně nemáme obavy z toho, ze by v budoucnu Vodochody nebyly ziskové.“

Rychlejší odbavení na Ruzyni

Ruzyňské letiště se ale konkurence nebojí. „Máme povolení až pro 21 milionů cestujících ročně,“ říká mluvčí Marika Janoušková s tím, že už letos by počet cestujících mohl dosáhnout rekordních 15 milionů. Loni to bylo o dva miliony méně.

Ruzyně hodlá zrychlit odbavování vybudováním dalšího odbavovacího ostrovu o 24 přepážkách v Terminálu 2. Letiště už také vypsalo veřejnou zakázku na rozšíření počtu odbavovacích přepážek na Terminálu 1, který slouží k dálkovým letům mimo schengenský prostor s nutností náročnějších kontrolních procedur. „Celkem tady předpokládáme rozšíření o 10 přepážek na celkový počet 72. Počítáme také s projektem vícekapacitních karuselů na výdej zavazadel na příletech Terminálu 1,“ prozradila mluvčí Janoušková. 

Další investice ruzyňského letiště pak podle ní poplynou do rekonstrukce stojánky pro stání letadel a na výměnu stávajících nástupních mostů pro cestující za 279 milionů Kč. Další půl miliardy korun bude stát přemístění stávajícího depa autocisteren a produktovodu s palivem na bezpečnější místo u současné cargo zóny.

Letiště nakoupí i řadu vozidel, mezi nimiž jsou nejzajímavější tři obří stroje na úklid zasněžené ranveje. Každý dokáže shrnout sníh a odstranit námrazu v pásu širokém 5,5 metru. Na letišti jich už sedm slouží.

Plány na modernizaci obou pražských letišť včetně výstavby nových přistávacích drah by ovšem mohly zdržet protesty obyvatel okolních obcí i ekologických aktivistů, kteří upozorňují na růst hluku. Například petici proti rozšíření Letiště Vodochody už podepsalo přes 30 tisíc lidí.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Najdete na iDNES.cz