Letiště Praha omezí volný vjezd na parkoviště na jeden za hodinu.

Letiště Praha omezí volný vjezd na parkoviště na jeden za hodinu. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Ruzyně omezí bezplatné parkování na 15 minut za hodinu

  • 328
Auta budou moci od července parkovat na pražském letišti zadarmo jen jednou za hodinu. Po 15 minutách stání budou muset parkoviště opustit a vrátit se znovu až za hodinu, nebo zaplatit sto korun za půl hodiny čekání na pasažéry. Ruzyně tím chce zamezit zneužívání bezplatné služby.

Nový systém má omezit současnou praxi, kdy se hlavně taxikáři vraceli na neplacená parkoviště po uplynutí 15 minut opakovaně. Kapacita krátkodobého parkoviště je totiž omezená a nové opatření zabrání podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí dopravním komplikacím.

Změna je podle některých taxislužeb proti dřívějším návrhům vstřícnější. Loni letiště zavedlo stokorunové zpoplatnění třetího a dalšího vjezdu na letiště v průběhu jednoho dne. Platby ale nevyžadovalo od řidičů, kteří se přihlásili do průzkumu dopravního vytížení letiště a kteří si za tímto účelem pořídili zkušební čipovou kartu.

Předplatné zlevní parkování až o 60 procent

Pro řidiče taxislužby, kteří na rozdíl od ostatních řidičů mnohdy potřebují delší dobu na naložení klientů nebo se na letiště vrací opakovaně, nabídne Letiště Praha zvýhodněné parkování s předplacenou kartou. S 500korunovým ročním předplatným vyjde půlhodinové stání na 50 korun, s tisícikorunovým kreditem na 40 korun, vyplývá z materiálů, které letiště mezi dispečinky taxislužby rozeslalo.

Stihnout trasu z letiště do města vícekrát za hodinu nejde, uvedl jednatel Profi Taxi Miroslav Žežulka. Problém by nastal, pokud by řidič na letišti vyložil klienta a při cestě zpět by mu z dispečinku nahlásili dalšího zákazníka na letišti. Podle Žežulky o předplacené karty příliš velký zájem nebude. Šoféři si dnes časy příletů ověřují přes internet, a pokud musí čekat, parkují na vzdálenějších parkovištích s nižší hodinovou sazbou.

Taxikáři prý jízdu kvůli parkovnému nezdraží

Podle oslovených dispečinků se případné platby až na výjimky na zákazníky prý přenášet nebudou. "Řidič toto zaplatí ze svého, protože takovéto náklady klientovi naúčtovat nemůže," uvedl ředitel Halotaxi Jan Beťák.

Podle něj by ale bylo vhodné ze strany letiště zvážit zavedení stání určeného pouze na vyložení zákazníků taxi bez toho, aby řidiči museli vjíždět na toto krátkodobé 15minutové parkoviště.

Systém hodinové prodlevy mezi jednotlivými vjezdy na krátkodobá parkoviště nebude platit pro vozidla AAA Radiotaxi a 111 RadioCab Taxi. Tyto dispečinky mají uzavřenou smlouvu s letištěm a jsou jeho oficiálními dopravci. Za možnost parkování přímo před terminály platí podle předsedy Odborového svazu taxi Praha Pavla Jelínka kolem 20 tisíc korun měsíčně za jeden vůz.

,