"Je potřeba tento trend zachytit a být na něj připraven. Rychlá dostavba druhého ruzyňského terminálu je proto důležitá," dodává. Souhlasí s tím i nový ministr dopravy Milan Šimonovský. Jeho první prohlášení nasvědčují tomu, že nechce měnit rozhodnutí svého předchůdce Jaromíra Schlinga přistavět na Ruzyni další terminál.
Na ruzyňském letišti by měla vyrůst nová část, označovaná jako Terminál Sever 2. Podle zástupců České správy letišť by měla sloužit pro samostatné odbavování cestujících, kteří se pohybují v rámci zemí evropské unie (do níž by Česká republika měla od roku 2004 patřit). Cestující by měli být odbavováni bez celní a pasové kontroly, jak to požadují takzvané schengenské dohody.
"Současný terminál bude sloužit pro odbavení ostatních mezinárodních letů," vysvětluje náměstek ředitele České správy letišť Dalibor Šťáhlavský, odpovědný za výstavbu letištního terminálu.
Proč letiště tak usiluje o rozšíření? Loni prošlo halami na Ruzyni přes šest milionů lidí a přistálo či odlétlo na sto tisíc letadel. Kapacita Ruzyně v její současné podobě je zhruba 6,4 miliony odbavených lidí. "Letos očekáváme, že tuto hranici překonáme, takže bez zvýšení kapacity letiště se neobejdeme," říká Šťáhlavský.
Plánované rozšíření terminálu má zvednout kapacitu o čtyři miliony cestujících ročně a dostat se zhruba na úroveň vídeňského mezinárodního letiště před čtyřmi lety. Vídeň si však podle prognóz bude stále držet před Prahou výrazný odstup.
Loni bylo zadáno vypracování nové podoby letiště, nyní běží veřejná soutěž na financování jeho dostavby. Financovat stavbu za deset miliard korun chce správa letišť dlouhodobým patnáctiletým bankovním úvěrem. "Vyhodnotit veřejnou soutěž na financování bychom měli nyní v srpnu," říká Šťáhlavský.
Právě kvůli financování a dostavbě letiště musel odejít z postu generálního ředitele České správy letišť Milan Šťastný, kterého exministr Schling odvolal s tím, že před dostavbou terminálu potřebuje firma do čela energického člověka.
Šťastný se Schlingem se neshodovali ani na způsobu privatizace Ruzyně. Nový ministr Šimonovský lidi ve vedení správy letišť zatím měnit nechce. "A co se týče privatizace Ruzyně, v této chvíli nejsem jejím zastáncem," říká Šimonovský.
Poměrně rozsáhlá příprava před dostavbou má začít ještě letos v létě. Novému terminálu musí ustoupit několik objektů včetně budov pro přípravu posádek letadel nebo Cargo Českých aerolinií. Se stavbou chce správa letišť začít na podzim a s otevřením pro cestující počítá v létě roku 2005.
Celý nový terminál je navržen ve dvou podlažích, odděleně pro odlétající a příchozí cestující. Podoba nynější dostavby není definitivní a počítá s tím, že bude nutné kapacitu ruzyňského letiště ještě dále rozšířit. "Konečná kapacita celého odbavovacího areálu pražského letiště by mohla v budoucnu být až dvacet milionů odbavených cestujících ročně," říká mluvčí české správy letišť Šťáhlavský.