O´Leary připomenul, že Ryanair je pro cestující lákavý právě díky nízkým cenám. Blokování prostoru mezi sedadly je podle něj nesmysl, který nemá žádný prospěšný účinek. Pokud vlády budou trvat na těchto opatřeních, pak by obchodní model Ryanairu skončil v troskách a dopravce přestal létat. O´Leary již oznámil irské vládě, že pokud omezení zavede, pak buď vláda za prostřední křesla zaplatí nebo nebudou jeho letadla létat, napsal britský deník The Guardian.
Obchodní model dublinského dopravce funguje na principu co nejčastějšího létání, snižování nákladů a provozování extrémně vysokého faktoru zatížení, což v leteckém průmyslu znamená, že letadla létají zcela plná. „Nemůžeme vydělat peníze na letadle naplněném ze 66 %,“ upozornil O´Leary.
Obchodní organizace světového leteckého průmyslu IATA (International Air Transport Association) předpověděla, že pandemie covid-19 bude mít pro letecké společnosti obrovské důsledky. V letošním roce ztratí přibližně 314 miliard dolarů (necelých 8 bilionů korun).
IATA na začátku tohoto týdne uvedla, že jakákoliv pravidla určená k minimalizaci nákazy na obloze by dočasně ukončila levný model letecké dopravy propagovaný společností Ryanair, což by dopravce donutilo zvýšit ceny o 50 % nebo zmizet z trhu.
Vlivný hlas v odvětví
Soupeř Ryanairu EasyJet prohlásil, že očekává, že v krátkodobém horizontu bude takový způsob přepravy možný, protože poptávka po letecké dopravě bude v každém případě utlumena, i když omezení zmizí.
O’Leary uvedl, že evropské letecké společnosti by místo toho měly zavést různá bezpečnostní opatření, jako je například přinutit cestující nosit masky nebo kontrolovat jejich teplotu na letišti.
V loňském roce služeb Ryanairu využilo více než 152 milionů lidí. Společnost se díky tomu dostala na přední místo v žebříčku evropských leteckých společností, což je postavení, které O´Learymu dává obzvláště vlivný hlas v tomto odvětví.
Dříve zněl O´Leary pozitivněji než jeho soupeři. Předpovídal, že pokud bude vyvinuta vakcína proti covid-19, normální počty cestujících se vrátí do léta 2021. Prohlásil také, že letecká společnost bude schopna převzít podnikání od soupeřů, kteří kvůli pandemii zkrachují.
Letecké firmy, včetně společnosti Ryanair, čelily kritice za to, že odmítaly vracet peníze v hotovosti za zrušené lety, protože se během pandemie snažily zachránit hotovost, uvedl deník The Guardian. Někteří z největších hráčů v tomto odvětví se také snaží přesvědčit vlády, aby jim pomohly.