Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

  15:00aktualizováno  15:00
Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf největších evropských aerolinek Ryanair naučit lidi platit za další běžnou službu: sedět v letadle vedle svých známých.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Možnost vybrat si v letadle dopředu místo podle libosti za poplatek nabízejí aerolinky už dlouho. Ryanair tuto možnost dovedl do nové podoby. Jeho systém zabraňuje tomu, aby dva lidé seděli zdarma vedle sebe, aniž by za to připlatili.

Už během května a června si cestující Ryanairu stěžovali, že je při webovém odbavení systém rozmístil po letadle tak, že neměli šanci sedět blízko sebe. O’Leary teď potvrdil, že nejde o náhodu, ale propracovaný systém, který má firmě zvýšit příjmy.

„Jestli se vám nechce platit dvě eura navíc, tak nekňourejte,“ řekl v irském rádiu RTE při odpovědích na dotazy posluchačů. Systém podle něj neumožní, aby skupiny cestujících seděly vedle sebe, aniž by si koupily „místenku“.

Ryanair boří tabu, začne poprvé prodávat letenky s přestupem

Více než polovina cestujících nyní už platí za sedačku dopředu, zatímco dříve to byla jen desetina. „Algoritmus se mění podle toho, jak se proměňuje poptávka po rezervovaných místech,“ vysvětlil O’Leary.

Firma nejdéle drží v systému volná místa u okna a v uličce, aby je mohla prodat s příplatkem. Kdo chce letět bez doplácení, skončí pravděpodobně na prostřední sedačce (Ryanair létá s letouny Boeing 737-800, kde je v jedné řadě celkem šest míst, po třech na každé straně). „Je to volba zákazníka. Když nechce platit extra, neplatí nic extra,“ dodal O’Leary.

Za sedačku Ryanair vybírá za každý let dvě eura nebo čtyři eura pro dospělého, který chce mít vedle sebe své děti.

Ryanair v minulosti čelil kritice kvůli tomu, že cestujícím nastavuje tvrdé podmínky. Poté pravidla zmírnil. Náhodné rozmisťování cestujících je tím překvapivější, že připomíná doby, kdy se aerolinky snažily na dodatečných poplatcích extrémně vydělávat. Například zapomenutí palubní vstupenky stálo cestující Ryanairu i několik tisíc korun.

Přístup Ryanairu je unikátem i mezi nízkonákladovými dopravci. Největší rival, easyJet, řekl deníku Daily Telegraph, že 99 procent rodin s dětmi sedí vždy spolu bez poplatku. Všichni dopravci ve svém rezervačním systému ale cestujícím nabízejí, aby si místo koupili a neriskovali, že budou sedět tam, kde nechtějí.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz