Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

  15:00aktualizováno  15:00
Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf největších evropských aerolinek Ryanair naučit lidi platit za další běžnou službu: sedět v letadle vedle svých známých.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Možnost vybrat si v letadle dopředu místo podle libosti za poplatek nabízejí aerolinky už dlouho. Ryanair tuto možnost dovedl do nové podoby. Jeho systém zabraňuje tomu, aby dva lidé seděli zdarma vedle sebe, aniž by za to připlatili.

Už během května a června si cestující Ryanairu stěžovali, že je při webovém odbavení systém rozmístil po letadle tak, že neměli šanci sedět blízko sebe. O’Leary teď potvrdil, že nejde o náhodu, ale propracovaný systém, který má firmě zvýšit příjmy.

„Jestli se vám nechce platit dvě eura navíc, tak nekňourejte,“ řekl v irském rádiu RTE při odpovědích na dotazy posluchačů. Systém podle něj neumožní, aby skupiny cestujících seděly vedle sebe, aniž by si koupily „místenku“.

Ryanair boří tabu, začne poprvé prodávat letenky s přestupem

Více než polovina cestujících nyní už platí za sedačku dopředu, zatímco dříve to byla jen desetina. „Algoritmus se mění podle toho, jak se proměňuje poptávka po rezervovaných místech,“ vysvětlil O’Leary.

Firma nejdéle drží v systému volná místa u okna a v uličce, aby je mohla prodat s příplatkem. Kdo chce letět bez doplácení, skončí pravděpodobně na prostřední sedačce (Ryanair létá s letouny Boeing 737-800, kde je v jedné řadě celkem šest míst, po třech na každé straně). „Je to volba zákazníka. Když nechce platit extra, neplatí nic extra,“ dodal O’Leary.

Za sedačku Ryanair vybírá za každý let dvě eura nebo čtyři eura pro dospělého, který chce mít vedle sebe své děti.

Ryanair v minulosti čelil kritice kvůli tomu, že cestujícím nastavuje tvrdé podmínky. Poté pravidla zmírnil. Náhodné rozmisťování cestujících je tím překvapivější, že připomíná doby, kdy se aerolinky snažily na dodatečných poplatcích extrémně vydělávat. Například zapomenutí palubní vstupenky stálo cestující Ryanairu i několik tisíc korun.

Přístup Ryanairu je unikátem i mezi nízkonákladovými dopravci. Největší rival, easyJet, řekl deníku Daily Telegraph, že 99 procent rodin s dětmi sedí vždy spolu bez poplatku. Všichni dopravci ve svém rezervačním systému ale cestujícím nabízejí, aby si místo koupili a neriskovali, že budou sedět tam, kde nechtějí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.