„Pokud by padli (Smartwings), tak Ryanair a další společnosti jistě budou ochotné tu kapacitu v Praze zaplnit,“ připustil ředitel Ryanairu Michael O’Leary v rozhovoru pro CNN Prima News.
„Praha je velmi atraktivní destinace a my všichni tu své kapacity budeme navyšovat,“ dodal. Zároveň však podotkl, že v krach Smartwings nevěří. Podle něj tuzemská letecká firma spíš čeká na stabilizaci situace, stejně jako stát před případnou pomocí.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Společnost v současností řeší problémy způsobené koronavirovou krizí a zastavením provozu. Zástupci vlády tak v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku nebo i odkupem celé společnosti.
Firma žádá o úvěr nebo garanci
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček k tomu řekl, že jsou Smartwings sice strategickou firmou, ale že preferuje řešení v rámci společnosti. Případný odkup firmy je podle něj až poslední variantou. Smartwings pak v minulém týdnu uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy. Žádají stát o úvěr či bankovní garanci.
Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává |
Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Například předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula navíc uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není.
Ryanair je největším nízkonákladovým leteckým přepravcem v Evropě. Firma podle svých internetových stránek provozuje 82 evropských základen, v roce 2016 otevřela základnu také na pražském letišti. Posledních šest let v řadě byl podle hodnocení britského magazínu Which? označen za nejhorší aerolinky na světě (více zde).
Pomůžeme si sami, říká Ryanair
Také irská firma se přitom kvůli pandemii koronaviru ocitla v problémech. Už začátkem května oznámila, že plánuje propustit 15 procent zaměstnanců, což je asi 3 000 lidí. Dodala, že jedná s Boeingem o pozastavení dodávek objednaných letadel, protože neočekává, že se letecký provoz v Evropě plně obnoví dříve než v roce 2022.
Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair |
Na rozdíl od ostatních světových aerolinek však pomoc od své vlády nežádá. O’Leary již dříve uvedl, že je takové jednání podle něj nefér a pokud se o sebe nedovede dopravce postarat sám, neměl by v byznysu setrvávat. Takové aerolinky v čele s německou Lufthansou přirovnal k lidem závislým na drogách.
Ryanair se tak připravuje na návrat do provozu. Pasažéry sice vyzývá k dodržování pravidel společenského odstupu, omezovat kapacitu letů však neplánuje. Cestující se však budou muset připravit na zvýšená hygienická opatření, která kromě například nošení roušek obsahuje i povinnost se před odchodem na záchod dovolit u posádky.
23. dubna 2020 |