Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlé Pendolino přiblíží Čechům Vídeň

  14:41aktualizováno  14:41
Vlakem za dvě hodiny z Prahy do Brna, nebo za tři a půl do Vídně. S novým rychlovlakem Pendolino, který České dráhy poprvé představily veřejnosti, se cesta na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň výrazně zrychlí. S plným nasazením nových souprav počítají železničáři od prosince 2004. Prohlédněte si fotogalerii
Rychlovlak Pendolino

Rychlovlak Pendolino - České dráhy představily nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003) | foto: Tomáš VenturaiDNES.cz

Svézt se novou soupravou ale bude možné už o něco dříve. „Počítáme, že v březnu či dubnu 2004 bychom mohli začít zkušební provoz s cestujícími na trati Praha-Brno. V květnu červnu pak budeme jezdit mezi Drážďanami a Vídní, zatím ale v jízdních dobách klasického vlaku,“ říká vrchní ředitel obchodně provozní divize drah Jiří Kloutvor.

Od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost v prosinci 2004, se už začne Pendolino prohánět po koridoru stošedesátikilometrovou rychlostí. Tou dobou už totiž bude moci po všech zkouškách využít zvláštní systém naklápění v zatáčkách.

Tento systém vyvinutý společností Fiat Ferroviaria (dnes Alstom) umožňuje speciálním soupravám projíždět tratě s větším počtem zatáček rychleji, než je tomu u klasických vlaků.

Podle profilu tratě může Pendolino projíždět oblouky až o třetinu rychleji a zkrátit tak dobu cestování oproti běžným soupravám o patnáct až dvacet procent.

Ve vlaku bude platit běžný tarif pro vlaky kategorie EuroCity, cestující si ale budou muset místa povinně rezervovat.

Do března příštího roku by České dráhy měly obdržet všech sedm objednaných souprav Pendolino. Cena jednoho vlaku, který čítá sedm vozů, se pohybuje kolem šesti set milionů korun.

Do budoucna se počítá i s tím, že by Pendolino zajíždělo na Slovensko a do Maďarska.

Pendolino: sedm vozů, 331 míst
A jak nový rychlovlak vypadá? Sedm vozů řazených v pevné sestavě zahrnuje dva vagony první třídy, čtyři vozy druhé třídy a jeden kombinující druhou třídu s bufetem.

Celkem pojme vlak 331 cestujících, navíc jsou v něm ještě dvě zvláštní místa pro vozíčkáře.

Protože jsou vagony Pendolina užší než u klasických souprav, jsou i v druhé třídě vedle sebe na šířku jen tři sedadla.

V první třídě je pod opěrkou připravena i přípojka pro sluchátka a předvolba programů vlakového rádia. Elektrické zásuvky umožňují pracovat i během cesty na notebooku.

Nejvyšší rychlost vlaku je 230 kilometrů za hodinu, na českém území bude ale jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Prohlédněte si fotogalerii

PENDOLINO V ČÍSLECH
PENDOLINO V ČÍSLECH
Rozchod1 435 mm
Naklápěcí systémhydraulický
Konstrukce skeletuhliníková
Max. rychlost230 km/h
Celková délka184,4 m
Šířka skeletu2,80 m
Váha soupravy385 t
Výkon4 000 kW
Počáteční zrychlení0,41 m/s2
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.