Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlé vlaky v nedohlednu. Správce kolejí zrušil třetí soutěž

  11:49aktualizováno  11:49
V Česku se bude v příštích letech o vysokorychlostních tratích stále jen mluvit a nikoliv je připravovat. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zrušila soutěž na firmu, která měla státu poradit, zda se u nás takové tratě vyplatí. Dává to do souvislosti s policejní razií.

Rychlostí podobnou TGV i dalším rychlovlakům se v Česku v dohledné době jezdit nebude. | foto: Reuters

Během čtyř let jde tak už o třetí soutěž na studii příležitostí o rychlých spojeních v Česku, kterou SŽDC zrušila. Čas přitom utíká a čím dál víc zemí se zaměřuje na vysokorychlostní vlaky, v Česku zůstává maximem rychlost 160 kilometrů v hodině.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský vysvětluje zrušení soutěže tím, že v březnu u správce kolejí proběhla policejní razie i kvůli této zakázce a policie si vzala dokumenty k zakázce (více o policejní razii čtěte zde a tady).

„Během razie jsme ztratili kontrolu nad dokumentací a nejsme schopní dokázat, zdali je v pořádku, nebo není. Také nevíme v tuto chvíli, kdy policie materiály vrátí a zda nám je vrátí všechny. Proto jsme se rozhodli soutěž zrušit,“ řekl Ptačinský.

Právě kvůli zakázce na rychlá spojení policie vtrhla i do projekční firmy Sudop Praha, obviněný v případu je i šéf Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek. Policie dosud případ neuzavřela.

„Tento uchazeč získal při nahlédnutí do vyšetřovacího spisu i možnost nahlédnout do kompletní dokumentace zadavatele k veřejné zakázce, která je součástí tohoto spisu, a to včetně dokumentů „Organizace a metodika práce uchazeče“ obsažených dosud v nabídkách jednotlivých uchazečů,“ doplnil mluvčí SŽDC Ptačinský.

Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta

Do soutěže s odhadovanou cenou 25 milionů korun se přihlásily celkem čtyři zájemci, nejlevnější nabídku podalo sdružení Centrum pro efektivní dopravu (Cedop) společně s francouzskou společností Egis Rail. Podle Petra Šlegra z Cedopu rozhodnutí SŽDC znamená, že se promrhaly další tři roky možné přípravy železnice.

„Nabídky se podávaly ve dvou kopiích, pokud si policie neodnesla obě, není důvod v soutěži a hodnocení nabídek nepokračovat,“ řekl Šlegr.

V Česku zatím vznikají vysokorychlostní tratě pouze na papíře a v počítačích firem zabývajících se vizualizacemi. Zatím poslední prací je plán na vysokorychlostní spojení Prahy a Drážďan.

Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Taxi bez řidiče? Uber si chce pořídit 24 tisíc samořízených aut

Ilustrační foto.

Alternativní taxislužba Uber hodlá od švédské společnosti Volvo koupit až 24 000 osobních vozů s autonomním řízením....

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...

Vylepšená aplikace Jízdní řády IDOS zrychlila hledání a umí koupit jízdenku

Jízdní řády IDOS

Mobilní aplikace Jízdní řády IDOS prošla zásadní aktualizací. Vyhledávač dopravních spojení, který byl vyhlášen...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.