Díky tomu by se cesta vlakem z Chebu do Prahy měla zkrátit o víc než hodinu na 2 hodiny 10 minut.
Evropské dotace na stavbu jsou sice naplánovány a projektová dokumentace připravena, stát ale nyní nemá na svůj díl financování dostatek prostředků.
"Stavba úseku mezi Stříbrem a Plzní, kterou má modernizace 3. koridoru začít, by měla být s podporou evropského kohezního fondu zahájena ještě letos podle původního harmonogramu, ale u ostatních úseků se termíny posouvají," potvrdil technický náměstek plzeňské pobočky Správy železniční dopravní cesty František Čížek.
"Podle našich informací je nový termín dokončení 3. a 4. koridoru rok 2016, ale náš 3. koridor by měl mít přednost," upozornil Čížek. Čtvrtý koridor má tvořit železnice z Rakouska do Prahy přes České Budějovice.
"O změny v plánování rychlejších koridorů nás požádala vláda z důvodu očekávaného nedostatku peněz ve státním rozpočtu na nejbližší léta," informoval mluvčí ministerstva dopravy Viktor Meca. Právě úprava trasy mezi Chebem a Prahou, na které se počítá mimo jiné s ukrytím trati u Berouna do dlouhého tunelu, bude nejnákladnější.
Očekává se, že nový odklad termínů modernizaci koridorů podstatně prodraží.
Koridory jsou zatím dva
V České republice jsou v současné době téměř hotové dva železniční koridory. První vede z Děčína přes Prahu, Českou Třebovou do Brna a Břeclavi a druhý z Ostravy přes Přerov rovněž do Břeclavi.
Jejich modernizace začala v roce 1993 a vyšla na více než 65 miliard korun. Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka je velmi důležité, aby modernizace koridorů skončila co nejdříve.
"Jednak s nimi počítá Evropská unie a jednak hrozí reálné nebezpečí, že mezinárodní vlaky začnou volit trasy přes Rakousko," upozornil Komárek. Zdroje ve Fondu dopravy se ale snižují. Zatímco loni šlo na železnici z fondu celkem 13 miliard korun, letos to bude jen deset miliard a příští rok zřejmě také.