Rychlíky Brno - Olomouc míří na 15 let bez soutěže pod České dráhy

  14:15aktualizováno  14:15
Ministerstvo dopravy chce uzavřít bez soutěže smlouvu s Českými drahami na patnáct let na provoz rychlíků mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí. Jde o kontrakt za téměř dvě miliardy korun, který má uvolnit Českým drahám cestu k evropským dotacím.

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Vyplývá to z oznámení, které poslalo Ministerstvo dopravy do evropského věstníku zakázek. Plán počítá s uzavřením smlouvy s platností od prosince 2015. Podle původních plánů mělo přitom jít o trať, kterou bude ministerstvo soutěžit, ale až jako jednu z posledních. V posledním materiálu už se se soutěží ani nepočítalo. Informaci o plánu na přímé zadání resort potvrdil. 

Ministerstvo přímým zadáním řeší současně i nečerpání evropských peněz na výstavbu silnic a železnic. Plánem je totiž přesunout část financí v rámci Operačního programu doprava na nákup vlaků. Jednou z podmínek je ale právě uzavřená smlouva na provoz dálkových spojů.

Dráhy mají na rychlíky nasadit místo klasických souprav nové jednotky od Škody Transportation, které vychází ze současných jednotek RegioPanter. Budou mít ale drobné úpravy oproti verzi pro regionální vlaky. České dráhy na této trase, kde dlouho vládly ryze koženkové soupravy, postupně vylepšují skladbu vozů. Během příštích měsíců nasadí například modernizované vagony. 

Až dosud doplácí Ministerstvo dopravy na tyto rychlík ročně 128 milionů korun, patnáctiletý kontrakt tak má hodnotu 1,8 miliardy korun. 

Přímé zadání se však nelíbí jiným dopravcům. „Podle našeho názoru se jedná o snahu smluvně zajistit nasazení nových jednotek, které byly objednány do dálkové dopravy v letošním roce ze strany Českých drah,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.

Dráhy navíc podle něj opakovaně při vyhlašování soutěže na dálkové jednotky tvrdily, že jde o nutnost zajistit připravenost ČD na výběrová řízení. „Arriva je připravena podat alternativní nabídku na výše uvedené služby,“ dodal Adamka. 

Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

ČD Cargo se privatizovat nebude. Nevím, proč to Ťok říkal, čílil se premiér

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády, účastnil premiér Andrej Babiš...

Premiér Andrej Babiš se postavil proti úvahám privatizovat nákladního železničního dopravce ČD Cargo, jak o tom nedávno...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz