Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlíky dál zajistí České dráhy. Konkurenci vadí, že stát nevypsal tendry

  5:00aktualizováno  5:00
Na více než polovině tratí, kde jezdí rychlíky, už měly cestující vozit vlaky dopravců vybraných ve veřejné soutěži. Tak aspoň hovořily plány ministerstva dopravy v roce 2010. Realita je ale jiná: České dráhy naopak získaly jistotu, že většinu rychlíků budou pro stát provozovat dál bez tendrů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vyplývá to z nové verze zprávy o otevírání železničního trhu, kterou poslalo do meziresortního připomínkového řízení ministerstvo dopravy. České dráhy dostanou za provoz nových vlaků navíc 178 milionů korun, cena za kilometr vychází na 139 korun.

Letos tak nezačne jediná soutěž na provoz rychlíků, naopak stát zadá přímo provoz nových vlaků z Prahy do Plzně a dál do Mnichova, Klatov nebo Chebu.

Mezi ně České dráhy (ČD) vloží pomalejší rychlíky Praha - Klatovy, které budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo nově v Kařezu. Stát to vysvětluje tím, že chce více využít miliardové investice do zrychlení tratě. Z Prahy hlavního nádraží má být expres v Plzni za 1 hodinu a 29 minut.

O provoz vlaků pod objednávkou státu měl zájem i soukromý Leo Express, ten ale nedoložil, že má dohodu s německou stranou. Smlouva na nové expresy je nicméně uzavřena zatím jen na dva roky.

Režijní jízdenky překážkou

Stát platí za provoz rychlíků Českým drahám ročně čtyři miliardy korun. Desetileté smlouvy vyprší sice v roce 2019, ale vše směřuje k tomu, že se ČD konkurence obávat nemusí. Zatím jedinou tratí pro dálkové vlaky, kde proběhla soutěž, je Plzeň - Most. Tendr sice Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil, stát však zadal provoz přímo společnosti GW Train Regio, která nabídla nižší cenu než České dráhy.

České dráhy dají do starých vozů čidla kvůli otevírání dveří za jízdy

Hlavním důvodem, proč se soutěže nemohou rozjet, je problém s režijními jízdenkami. Ty podle verdiktu ÚOHS České dráhy diskriminují, protože je musí poskytovat podle zákona i desítkám tisíc lidí, kteří nejsou zaměstnanci ČD. Ministerstvo proto v materiálu navrhuje, aby režijní jízdenky nadále nebyly státním závazkem. Před volbami ale není příliš reálné, že někdo z politiků téma rušení „režijek“ otevře.

I kvůli tomu je jasné, že se letos soutěžit nezačne. Ministerstvo navíc posunulo další soutěže o roky dál. Už příští rok vyprší smlouva na rychlíky Liberec - Pardubice a Liberec - Ústí nad Labem, ministerstvo tvrdí, že bude usilovat o včasný průběh soutěže tak, aby vysoutěžený dopravce začal jezdit v prosinci roku 2020.

V té době by měly jezdit vysoutěžené vlaky i na trase Olomouc - Opava - Ostrava, kde už stát jednou tendr vyhlásil, ale soutěž zrušil exministr dopravy Zdeněk Žák.

Konkurence kritizuje „zafixování monopolu“ Českých drah

Plány ministerstva kritizují soukromí dopravci. Ve společném prohlášení Arrivy, Leo Expressu a RegioJetu uvedli, že ministerstvo nemá koncepci, jak se zakázkami postupovat.

„S krátícím se časem reálně hrozí zafixování monopolu Českých drah v dotované dálkové dopravě i po roce 2019,“ uvedli v prohlášení. Podle dopravců má za toto odpovědnost ministr dopravy Dan Ťok, který nedokázal s agendou pohnout.

„Svou nečinností ministerstvo způsobí časovou tíseň, kterou pak bude alibisticky řešit opětovným přímým zadáním bez výběrového řízení Českým drahám,“ dodali dopravci.

Ťok však chyby odmítá s tím, že za něj se objevil u rychlíků soukromý dopravce. „Na vybraných linkách chceme dále soutěžit, protože konkurence přináší lepší ceny a ve výsledku i kvalitnější službu pro cestující,“ prohlásil Ťok.

Autor:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Najdete na iDNES.cz