Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychloměr Pendolina se zastavil na 237 km/h

  15:54aktualizováno  15:54
Nový rychlostní rekord českých železnic má pro několik následujících let hodnotu 237 kilometrů za hodinu. Mezi stanicemi Zaječí a Rakvice na trati Brno-Břeclav ho vytvořil rychlovlak Pendolino. Dráhy předpokládají, že ho minimálně v nejbližších pěti letech nikdo nepřekoná.

Další rychlostní testy Pendolina se podle informací ČTK plánují na maximální konstrukční rychlost zvýšenou o deset procent, tedy na 253 kilometrů v hodině, nejdřív ale v roce 2009.

První pokus zbrzdil vítr
Pendolino překonalo rekord během čtvrtka hned dvakrát. Nejprve se na rovném úseku koridoru řítilo rychlostí 229,4 kilometrů za hodinu. K vytyčené hranici 230 km/h chybělo pár desetin.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský předpovídal, že by se rychlostní hranice mohla ještě posunout. „Při prvním pokusu jelo pendolino proti větru. A to při těchto vysokých rychlostech může hrát roli,“ řekl.

Po ukončení rychlostních testů čekají soupravu ještě další prověrky. O rychlosti nad 230 km/h se už ale pokoušet nebude.

V běžném provozu bude navíc souprava jezdit maximálně stošedesátikilometrovou rychlostí, protože tuzemské tratě nejsou na vyšší rychlosti připravené.

„Aby mohlo pendolino jezdit v běžném provozu, musíme otestovat nejen jeho provozní rychlost sto šedesát kilometrů v hodině, ale musí mít i rezervy,“ doplnil Šťáhlavský.

Podle informací drah probíhají zatím zkoušky bez vážnějších problémů.

„Na přelomu letošního a příštího roku by se tak s pendolinem v rámci zkušebního provozu mohli svézt první cestující na trati Praha – Děčín,“ uvedly dráhy v tiskové zprávě.

Pokud se pendolinu podaří absolvovat zdárně všechny prověrky, mělo by se v pravidelném jízdním řádu objevit v roce 2006 na trase Berlín – Praha – Brno – Vídeň, případně Bratislava.

Dosavadní rychlostní rekord 219 km/h dosáhla v roce 1972 elektrická lokomotiva řady E 469.3030, dnes 124 001. Stalo se tak železničním okruhu u Velimi.

Nejrychlejší parní lokomotivou bývalých ČSD byl stroj 498.106 "albatros“, který dosáhl v roce 1964 rychlost 162 km/h. Tato lokomotiva je dnes v majetku Národního technického muzea.

Nejrychlejší dieselovou lokomotivou byl stroj T 499.0002, který vyvinul na testovací základně nejvyšší rychlost 178 km/h. Šlo ale pouze o prototypové stroje, které se sériově nevyráběly.

Všechny rychlostní rekordy v bývalém Československu, resp. v současné České republice, však byly vytvořeny na zkušebním železničním okruhu u Velimi na Kolínsku, a ne na běžné železniční trati určené pro pravidelný provoz.

Pomyslná „modrá stuha“ nejrychlejšího vlaku patří Francii. V roce 1990 tamní vlak TGV 325 dosáhl zatím nepřekonanou rychlost 515 km/h. Toto železniční maximum však bylo dosaženo speciálně upravenou soupravou a na nově vybudované trati určené výhradně pro provoz vysokorychlostních vlaků. (zdroj: České dráhy)

Pendolino vytvořilo 18. listopadu 2004 nový rychlostní rekord. Stalo se tak mezi Zaječím a Rakvicemi na trati Brno-Břeclav. Pendolino projíždí při jednom z testů na trati Brno-Břeclav stanicí Šakvice. (15. listopadu 2004) Na přejezdech hlídkovali při testech Pendolina kvůli bezpečnosti železničáři. (18. listopadu 2004) Pendolino při jednom z pokusů o rychlostní rekord projíždí stanicí Šakvice. (18. listopadu 2004) Vlak Pendolino čeká po zkoušce na nádraží v Hrušovanech u Brna. (18. listopadu 2004)

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Skončila šéfka pozemkového úřadu Maradová

Svatava Maradová, ředitelka Státního pozemkového úřadu

Ústřední ředitelka Státního pozemkového úřadu Svatava Maradová po dohodě s ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Bakalářská práce exministra Krčála je shodná v 28 procentech, řekl rektor

Petr Krčál, ČSSD, kandidát na ministra bpráce a sociálních věcí.

Kontrola bakalářské práce exministra Petra Krčála na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukázala, že se obsahově shoduje v...

Najdete na iDNES.cz