Rychloměr Pendolina se zastavil na 237 km/h

  15:54aktualizováno  15:54
Nový rychlostní rekord českých železnic má pro několik následujících let hodnotu 237 kilometrů za hodinu. Mezi stanicemi Zaječí a Rakvice na trati Brno-Břeclav ho vytvořil rychlovlak Pendolino. Dráhy předpokládají, že ho minimálně v nejbližších pěti letech nikdo nepřekoná.

Další rychlostní testy Pendolina se podle informací ČTK plánují na maximální konstrukční rychlost zvýšenou o deset procent, tedy na 253 kilometrů v hodině, nejdřív ale v roce 2009.

První pokus zbrzdil vítr
Pendolino překonalo rekord během čtvrtka hned dvakrát. Nejprve se na rovném úseku koridoru řítilo rychlostí 229,4 kilometrů za hodinu. K vytyčené hranici 230 km/h chybělo pár desetin.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský předpovídal, že by se rychlostní hranice mohla ještě posunout. „Při prvním pokusu jelo pendolino proti větru. A to při těchto vysokých rychlostech může hrát roli,“ řekl.

Po ukončení rychlostních testů čekají soupravu ještě další prověrky. O rychlosti nad 230 km/h se už ale pokoušet nebude.

V běžném provozu bude navíc souprava jezdit maximálně stošedesátikilometrovou rychlostí, protože tuzemské tratě nejsou na vyšší rychlosti připravené.

„Aby mohlo pendolino jezdit v běžném provozu, musíme otestovat nejen jeho provozní rychlost sto šedesát kilometrů v hodině, ale musí mít i rezervy,“ doplnil Šťáhlavský.

Podle informací drah probíhají zatím zkoušky bez vážnějších problémů.

„Na přelomu letošního a příštího roku by se tak s pendolinem v rámci zkušebního provozu mohli svézt první cestující na trati Praha – Děčín,“ uvedly dráhy v tiskové zprávě.

Pokud se pendolinu podaří absolvovat zdárně všechny prověrky, mělo by se v pravidelném jízdním řádu objevit v roce 2006 na trase Berlín – Praha – Brno – Vídeň, případně Bratislava.

Dosavadní rychlostní rekord 219 km/h dosáhla v roce 1972 elektrická lokomotiva řady E 469.3030, dnes 124 001. Stalo se tak železničním okruhu u Velimi.

Nejrychlejší parní lokomotivou bývalých ČSD byl stroj 498.106 "albatros“, který dosáhl v roce 1964 rychlost 162 km/h. Tato lokomotiva je dnes v majetku Národního technického muzea.

Nejrychlejší dieselovou lokomotivou byl stroj T 499.0002, který vyvinul na testovací základně nejvyšší rychlost 178 km/h. Šlo ale pouze o prototypové stroje, které se sériově nevyráběly.

Všechny rychlostní rekordy v bývalém Československu, resp. v současné České republice, však byly vytvořeny na zkušebním železničním okruhu u Velimi na Kolínsku, a ne na běžné železniční trati určené pro pravidelný provoz.

Pomyslná „modrá stuha“ nejrychlejšího vlaku patří Francii. V roce 1990 tamní vlak TGV 325 dosáhl zatím nepřekonanou rychlost 515 km/h. Toto železniční maximum však bylo dosaženo speciálně upravenou soupravou a na nově vybudované trati určené výhradně pro provoz vysokorychlostních vlaků. (zdroj: České dráhy)

Pendolino vytvořilo 18. listopadu 2004 nový rychlostní rekord. Stalo se tak mezi Zaječím a Rakvicemi na trati Brno-Břeclav. Pendolino projíždí při jednom z testů na trati Brno-Břeclav stanicí Šakvice. (15. listopadu 2004) Na přejezdech hlídkovali při testech Pendolina kvůli bezpečnosti železničáři. (18. listopadu 2004) Pendolino při jednom z pokusů o rychlostní rekord projíždí stanicí Šakvice. (18. listopadu 2004) Vlak Pendolino čeká po zkoušce na nádraží v Hrušovanech u Brna. (18. listopadu 2004)

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Končí ředitel Finanční správy Janeček, jeho úřad čelil četné kritice

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Martin Janeček působí ve Finanční správě od roku 2003 a v roce 2014 se stal jejím generálním ředitelem. Podle médií by...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...



Najdete na iDNES.cz