Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlostní silnice z Brna do Vídně je podle NKÚ riskantní investicí

  18:00aktualizováno  18:00
Současná silnice, která vede z Brna do Vídně, je podle Nejvyššího kontrolního úřadu v dobrém stavu a pro současnou vytíženost vydrží až do roku 2020. Nové spojení navíc už není potřeba, protože klesá důležitost spojení obou měst. Stavba rychlostní silnice R52 je tak podle úřadu riskantní investicí.

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov - Budoucí silnice R52 by měla historické město Mikulov minout. Dnes auta jezdí přes něj. | foto: Jihomoravský kraj

"Z evropského hlediska klesá důležitost spojení Brno – Vídeň zejména proto, že společenský a hospodářský vývoj ve střední Evropě se vyvíjí jinak, než jak bylo předpokládáno," uvádí se ve zprávě NKÚ.

Projekt podle úřadu není životaschopný. Dále kritizuje, že nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a ministerstvo dopravy zanedbalo variantní posouzení trasy.

"Rovněž z hlediska nároků vnitrostátní dopravy je potřeba pořízení silničního spojení Brno – Vídeň obtížně zdůvodnitelná," tvrdí NKÚ a projekt vyhodnocuje jako ekonomicky neefektivní.

Rakouská strana plánuje výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň – Slovensko – Krakov a S3 ve směru Vídeň – Znojmo – Praha. Pro přeshraniční úsek rychlostní silnice R52 Mikulov-Drasenhofen je proto riziko, že nebude vytížena, uvedl věstník NKÚ.

Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám v regionu.

Mikulov, nebo Břeclav?

Zatímco rakouský parlament už v roce 1999 novelou zákona rozhodl vést dálnici A5 na Mikulov, na české straně se několik let vedly spory o to, zda pro spojení Brna s Vídní rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice.

Loni vydala česká vláda usnesení, podle kterého se budou stavět obě silnice. Stavba R52 má stát kolem deseti miliard korun, dálniční obchvat Břeclavi a výstavba přípojky na státní hranici s Rakouskem pak asi o dvě miliardy korun víc.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Hyperloop se stává realitou. Ve Španělsku vyroste testovací centrum

Společnost Virgin Hyperloop One ve Španělsku vyvíjí nové technické centrum....

Malá vesnice na jihu Španělska se brzy promění v technický komplex věnovaný ultra rychlému futuristickému dopravnímu...

Kdo dodá nové vlaky za 15 miliard? ČD se chystají na otevírání trhu

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

České dráhy vypsaly soutěž na sto dvacet nových vlaků pro regionální linky. Předpokládaná hodnota dodávky by se měla...

Najdete na iDNES.cz