"Z evropského hlediska klesá důležitost spojení Brno – Vídeň zejména proto, že společenský a hospodářský vývoj ve střední Evropě se vyvíjí jinak, než jak bylo předpokládáno," uvádí se ve zprávě NKÚ.
Projekt podle úřadu není životaschopný. Dále kritizuje, že nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a ministerstvo dopravy zanedbalo variantní posouzení trasy.
"Rovněž z hlediska nároků vnitrostátní dopravy je potřeba pořízení silničního spojení Brno – Vídeň obtížně zdůvodnitelná," tvrdí NKÚ a projekt vyhodnocuje jako ekonomicky neefektivní.
Rakouská strana plánuje výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň – Slovensko – Krakov a S3 ve směru Vídeň – Znojmo – Praha. Pro přeshraniční úsek rychlostní silnice R52 Mikulov-Drasenhofen je proto riziko, že nebude vytížena, uvedl věstník NKÚ.
Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám v regionu.
Mikulov, nebo Břeclav?
Zatímco rakouský parlament už v roce 1999 novelou zákona rozhodl vést dálnici A5 na Mikulov, na české straně se několik let vedly spory o to, zda pro spojení Brna s Vídní rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice.
Loni vydala česká vláda usnesení, podle kterého se budou stavět obě silnice. Stavba R52 má stát kolem deseti miliard korun, dálniční obchvat Břeclavi a výstavba přípojky na státní hranici s Rakouskem pak asi o dvě miliardy korun víc.