Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlostní silnice z Brna do Vídně je podle NKÚ riskantní investicí

  18:00aktualizováno  18:00
Současná silnice, která vede z Brna do Vídně, je podle Nejvyššího kontrolního úřadu v dobrém stavu a pro současnou vytíženost vydrží až do roku 2020. Nové spojení navíc už není potřeba, protože klesá důležitost spojení obou měst. Stavba rychlostní silnice R52 je tak podle úřadu riskantní investicí.

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov - Budoucí silnice R52 by měla historické město Mikulov minout. Dnes auta jezdí přes něj. | foto: Jihomoravský kraj

"Z evropského hlediska klesá důležitost spojení Brno – Vídeň zejména proto, že společenský a hospodářský vývoj ve střední Evropě se vyvíjí jinak, než jak bylo předpokládáno," uvádí se ve zprávě NKÚ.

Projekt podle úřadu není životaschopný. Dále kritizuje, že nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a ministerstvo dopravy zanedbalo variantní posouzení trasy.

"Rovněž z hlediska nároků vnitrostátní dopravy je potřeba pořízení silničního spojení Brno – Vídeň obtížně zdůvodnitelná," tvrdí NKÚ a projekt vyhodnocuje jako ekonomicky neefektivní.

Rakouská strana plánuje výstavbu rychlostních silnic S8 ve směru Vídeň – Slovensko – Krakov a S3 ve směru Vídeň – Znojmo – Praha. Pro přeshraniční úsek rychlostní silnice R52 Mikulov-Drasenhofen je proto riziko, že nebude vytížena, uvedl věstník NKÚ.

Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám v regionu.

Mikulov, nebo Břeclav?

Zatímco rakouský parlament už v roce 1999 novelou zákona rozhodl vést dálnici A5 na Mikulov, na české straně se několik let vedly spory o to, zda pro spojení Brna s Vídní rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice.

Loni vydala česká vláda usnesení, podle kterého se budou stavět obě silnice. Stavba R52 má stát kolem deseti miliard korun, dálniční obchvat Břeclavi a výstavba přípojky na státní hranici s Rakouskem pak asi o dvě miliardy korun víc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.