Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

  1:00
Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou trasou. V cestě rychlovlakům, které pojedou z Brna jižním směrem k Břeclavi až 350kilometrovou rychlostí, totiž vyrostly stavby, které umístění co možná nejrovnějších kolejí komplikují.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

 „Vysokorychlostní trať Jižní Morava je příkladem trasy, kde územní ochrana nebyla tak důsledná, jak by měla být,“ uvedl ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Kromě obytných domů v pásmu územní rezervy pro plánovanou rychlotrať vyrostly i solární elektrárny.

Z rezervy pro trať si největší počet čtverečních metrů ukously například projekty pro výstavbu solárních parků u obcí Ledce a Unkovice. Standardní šířka koridoru vyhrazeného pro budoucí výstavbu liniové stavby je 600 metrů.

„V případě zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje však došlo při jejím vymezení zřejmě z územně plánovacích důvodů k řadě dílčích zúžení, ve kterých tak bylo možné umístit různé stavby,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš. Podle něj jsou tedy stavby v trase umístěny legálně, fakticky ale státnímu investorovi podstatně zmenšují manévrovací prostor pro vedení tratě.

350 kilometrů za hodinu do zatáčky

Správa železnic tak nyní řeší, jak vzniklé komplikace vyřešit a kudy v problematických místech vysokorychlostní trať vést. Na rozdíl od běžné železnice je totiž každý ostřejší oblouk velký problém. „Trasa totiž musí mít pro návrhovou rychlost až 350 km/h poloměry nad 6 000 metrů, pokud mají jezdit po vysokorychlostní trati i pomalejší konvenční soupravy, tak ještě více, 7 000 až 9 000 metrů,“ řekl MF DNES Martin Vachtl z projekční společnosti Sudop Praha.

MAPKA: Pilotní úseky vysokorychlostní trati na jižní Moravě

Posunutí trasy jen o pár metrů v jednom místě tak může znamenat, že se trať o několik kilometrů dále vůbec nemusí vejít do vyhrazeného 600metrového koridoru. Podle Čecha bude přeložení trasy znamenat minimálně půlroční zdržení. 

S plánem na výstavbu tří pilotních úseků vysokorychlostní železnice přišel letos na jaře. Zprovoznění zatím izolovaných úseků ještě před výstavbou prvního uceleného vysokorychlostního ramene z Prahy do Drážďan má v první řadě zvýšit kapacitu tratí.

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

V případě VRT Moravská brána z Přerova do Ostravy, která je dostatečně dlouhá a navazuje na připravovanou trať Brno–Přerov modernizovanou na 200 kilometrů, pak SŽDC počítá i se znatelným zkrácením dojezdových časů mezi významnými moravskými městy. Součástí projektu je totiž i možnost zmodernizovat trať mezi Přerovem a Olomoucí na 200 kilometrů v hodině. Třetím projektem je pak takzvaná VRT Polabí z Běchovic do Poříčan.

Na severní frontě klid

Podobné problémy jako na jižní Moravě u zbylých dvou staveb SŽDC řešit nemusí. Severní větev označovaná jako Moravská brána z Přerova do Ostravy by během příštího roku mohla mít vše nezbytné pro zahájení územního řízení. Podle Čecha zde správa železnic cítí podporu ze strany Olomouckého i Moravskoslezského kraje, se kterým nicméně řeší složitý průchod trati chráněnou krajinou Poodří. Situace, kdy se zástavba zakousne do vymezeného pásma pro budoucí dálnici nebo železnici, jsou přitom stále častější.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Například zaústění plánovaných rychlotratí do hlavního města bude nutné řešit dlouhými tunely v souvislosti s bobtnáním satelitních městeček u Prahy. „To, co by šlo ještě před dvanácti nebo patnácti lety stavět na povrchu, tak postupně zarůstá tak, že to bude obtížně řešitelné tunelem,“ uvedl Vachtl. 

Problémem jsou například i tepelná čerpadla, využívající pro vytápění několik desítek metrů hluboké vrty.

Komplikace projektantům ale přinášejí i nesrovnalosti v plánech jednotlivých obcí. Příkladem mohou být například územní plány obcí Hovorčovice a Měšice, které spolu sousedí severně od Prahy a které mají ve svých plánech rozdílně zakreslenou rezervu pro trasu vysokorychlostní železnice Praha–Drážďany.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...