Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

  1:00
Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou trasou. V cestě rychlovlakům, které pojedou z Brna jižním směrem k Břeclavi až 350kilometrovou rychlostí, totiž vyrostly stavby, které umístění co možná nejrovnějších kolejí komplikují.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

 „Vysokorychlostní trať Jižní Morava je příkladem trasy, kde územní ochrana nebyla tak důsledná, jak by měla být,“ uvedl ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Kromě obytných domů v pásmu územní rezervy pro plánovanou rychlotrať vyrostly i solární elektrárny.

Z rezervy pro trať si největší počet čtverečních metrů ukously například projekty pro výstavbu solárních parků u obcí Ledce a Unkovice. Standardní šířka koridoru vyhrazeného pro budoucí výstavbu liniové stavby je 600 metrů.

„V případě zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje však došlo při jejím vymezení zřejmě z územně plánovacích důvodů k řadě dílčích zúžení, ve kterých tak bylo možné umístit různé stavby,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš. Podle něj jsou tedy stavby v trase umístěny legálně, fakticky ale státnímu investorovi podstatně zmenšují manévrovací prostor pro vedení tratě.

350 kilometrů za hodinu do zatáčky

Správa železnic tak nyní řeší, jak vzniklé komplikace vyřešit a kudy v problematických místech vysokorychlostní trať vést. Na rozdíl od běžné železnice je totiž každý ostřejší oblouk velký problém. „Trasa totiž musí mít pro návrhovou rychlost až 350 km/h poloměry nad 6 000 metrů, pokud mají jezdit po vysokorychlostní trati i pomalejší konvenční soupravy, tak ještě více, 7 000 až 9 000 metrů,“ řekl MF DNES Martin Vachtl z projekční společnosti Sudop Praha.

MAPKA: Pilotní úseky vysokorychlostní trati na jižní Moravě

Posunutí trasy jen o pár metrů v jednom místě tak může znamenat, že se trať o několik kilometrů dále vůbec nemusí vejít do vyhrazeného 600metrového koridoru. Podle Čecha bude přeložení trasy znamenat minimálně půlroční zdržení. 

S plánem na výstavbu tří pilotních úseků vysokorychlostní železnice přišel letos na jaře. Zprovoznění zatím izolovaných úseků ještě před výstavbou prvního uceleného vysokorychlostního ramene z Prahy do Drážďan má v první řadě zvýšit kapacitu tratí.

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

V případě VRT Moravská brána z Přerova do Ostravy, která je dostatečně dlouhá a navazuje na připravovanou trať Brno–Přerov modernizovanou na 200 kilometrů, pak SŽDC počítá i se znatelným zkrácením dojezdových časů mezi významnými moravskými městy. Součástí projektu je totiž i možnost zmodernizovat trať mezi Přerovem a Olomoucí na 200 kilometrů v hodině. Třetím projektem je pak takzvaná VRT Polabí z Běchovic do Poříčan.

Na severní frontě klid

Podobné problémy jako na jižní Moravě u zbylých dvou staveb SŽDC řešit nemusí. Severní větev označovaná jako Moravská brána z Přerova do Ostravy by během příštího roku mohla mít vše nezbytné pro zahájení územního řízení. Podle Čecha zde správa železnic cítí podporu ze strany Olomouckého i Moravskoslezského kraje, se kterým nicméně řeší složitý průchod trati chráněnou krajinou Poodří. Situace, kdy se zástavba zakousne do vymezeného pásma pro budoucí dálnici nebo železnici, jsou přitom stále častější.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Například zaústění plánovaných rychlotratí do hlavního města bude nutné řešit dlouhými tunely v souvislosti s bobtnáním satelitních městeček u Prahy. „To, co by šlo ještě před dvanácti nebo patnácti lety stavět na povrchu, tak postupně zarůstá tak, že to bude obtížně řešitelné tunelem,“ uvedl Vachtl. 

Problémem jsou například i tepelná čerpadla, využívající pro vytápění několik desítek metrů hluboké vrty.

Komplikace projektantům ale přinášejí i nesrovnalosti v plánech jednotlivých obcí. Příkladem mohou být například územní plány obcí Hovorčovice a Měšice, které spolu sousedí severně od Prahy a které mají ve svých plánech rozdílně zakreslenou rezervu pro trasu vysokorychlostní železnice Praha–Drážďany.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...