Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

S Českými drahami obchodují tajemní podnikatelé

  • 3
S Českými drahami a jejich dceřinou společností Cargo obchoduje podnikatelská skupina, která nemá zájem, aby se o ní něco vědělo. Jde o podnikatele, kteří stáli v pozadí firem, jež skupovaly pod cenou majetek Socialistického svazu mládeže. O svých obchodech s ČD mlčí jak oni, tak státní dráhy.

MF DNES o rozprodání majetku SSM informovala již před časem. Narazila přitom na neprůhlednost a střety zájmů. Šlo o to, že lukrativní svazácký majetek prodal likvidátor dosazený poslanci za zlomek ceny podnikatelské skupině, která se skryla za tři neprůhledné firmy. - čtěte více o rozprodání majetku SSM

Začala se proto zajímat, kdo stojí za těmito třemi firmami a zda nedělá další obchody, které souvisejí se státními penězi. Ukázalo se, že stejná podnikatelská skupina obchoduje s Českými drahami, akciovou společností vlastněnou státem.

A opět se opakuje stejný scénář: rodinné vazby, změť vzájemně propojených firem, u nichž nelze zjistit, kdo je vlastní, a malá ochota státu o těchto obchodech informovat.

Při obchodech se svazáckým majetkem figurovala zejména tři jména: Milan Matoušek mladší, jeho otec Milan Matoušek starší a František Savov. Nyní se tatáž jména objevují při obchodech s Českými drahami.

Podnikavá rodina a Bazala

Koncem února se na serveru euro.cz objevila zpráva, že ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, plánuje v tomto roce investovat do obnovy vagonů 1,8 miliardy korun a příští rok 1,5 miliardy korun. "České vagonky a další strojírenské podniky se tak mohou i v době krize těšit na zakázky od státních podniků," uvedlo euro.cz. Jednou z tradičních vagonek, které od drah získávají stamilionové zakázky, je lounská společnost Lostr. Dodává a spravuje vagony zejména pro ČD Cargo, kde je ředitelem Josef Bazala, bývalý dlouholetý šéf Českých drah.

Loni na podzim Lostr koupila společnost Aliafin. Ta je řízena již zmíněnou rodinou Matoušků – synem, dcerou a manželkou Milana Matouška staršího. V představenstvu Aliafinu sedí Milan Matoušek mladší a jeho sestra Dagmar Večeřová, v dozorčí radě Blanka Matoušková. Matoušek starší a šéf Carga Bazala jsou podle informací MF DNES dlouholetí přátelé.

Nejprve oba pracovali na pobočce Českých drah v Olomouci a v první polovině 90. let přešli do Prahy na generální ředitelství ČD. Matoušek starší se stal personálním manažerem a náměstkem ředitele, Bazala šéfem obchodního oddělení. V roce 1995 byl Bazala krátce ředitelem Českých drah – Matoušek byl tedy jeho podřízeným.

Neprůhledný Aliafin, Matouškové a Savov

Aliafin založil v roce 2004 Matoušek mladší a společnost European Trust Services, registrovaná v americkém Oregonu (ta se v roce 2006 přejmenovala na European Financial Services; jejím prezidentem je advokát Alick Lawrence z karibského ostrova Dominica).

Tato společnost vlastní vydavatelství Mladá fronta (nesouvisí s MF DNES). Mf na veřejnosti zastupuje podnikatel František Savov (toho podezírá ministerstvo financí z účasti na kauze "ztracená půlmiliarda" z České konsolidační agentury).

Společnost European Trust Services vložila podle obchodního rejstříku do Aliafinu jako základní jmění pohledávku za arkansaskou společnost Treadstone Investments LLC ve výši 17 milionů dolarů. Tato společnost vlastní v Česku několik firem, mezi nimi i společnost Pilates.

Se společností Pilates se soudí ministerstvo financí, protože pod cenou skupovala majetek SSM a ministerstvo chce tento majetek zpět.

Kdo je akcionářem Aliafinu, jenž má základní jmění 310 milionů korun, nelze zjistit. Výroční zpráva v obchodním rejstříku není. Savova s Matouškovými spojuje zejména vydavatelství Mf.

Matoušek starší Savovovi před lety pomohl dostat se k šéfovi Odborového svazu zdravotnictví Jiřímu Schlangerovi. Důvodem je spor o ochrannou známku Zdravotnických novin: vydávají je odbory i vydavatelství Mladá fronta a pro Mf je koupila dceřinka Aliafinu jménem One Media. "Milan Matoušek mě požádal, abych panu Savovovi domluvil schůzku s panem Schlangerem," potvrdil exsenátor ODS Vítězslav Vavroušek.

Bazala se do vedení ČD vrátil v roce 2003 jako náměstek ředitele. Měl pod sebou oblast železničního zdravotnictví a Matoušek starší se stal šéfem Železniční nemocnice v Praze. Dnes Matoušek řídí Dopravní vzdělávací institut, další dceřinou společnost ČD. MF DNES jej opakovaně žádala o rozhovor. Přes asistentku vzkázal, že nemá zájem.

Co z toho vyplývá? Že Bazala coby šéf ČD Cargo kupuje vagony od firmy Lostr a ta je vlastněna společností Aliafin, kterou řídí syn jeho kamaráda a bývalého kolegy. Na otázku, zda v tom nevidí střet zájmů, Bazala přes opakované urgence neodpověděl. Rovněž nereagoval na několikrát zaslanou otázku, zda zná akcionáře Aliafinu, majitele vagonky Lostr.

Komu totiž Aliafin patří, nelze z veřejných zdrojů zjistit. V obchodním rejstříku nejsou výroční zprávy Aliafinu, které obchodní společnosti podle zákona musí zveřejňovat. MF DNES tedy požádala Milana Matouška mladšího, aby jí výroční zprávu zaslal. "Nepošlu, protože nejste naší akcionářkou. Všechny naše povinnosti vůči všem státním úřadům důsledně plníme," odpověděl Matoušek.

Faktem však je, že Městskému soudu v Praze Aliafin výroční zprávu nedodal. Lze se tak spokojit jen s tvrzením ředitele vagonky Lostr Jana Vaice, který říká, že "akcionáři Aliafinu jsou Angličan a velká evropská banka. Nemám ale souhlas, abych vám napsal jejich jména."

Žaluda: Odpovědné je Cargo

Aliafin založil podle údajů v obchodním rejstříku v roce 2004 Matoušek mladší a americká společnost European Trust Services. Tato společnost, u níž rovněž nelze zjistit, komu patří, vlastnila vydavatelství Mladá fronta (nemá nic společného s MF DNES).

U Aliafinu lze rozklíčovat jasné napojení na firmu, která pod cenou nakupovala svazácký majetek. V základním jmění Aliafinu je totiž několikasetmilionová pohledávka za jednou americkou společností. A tato americká společnost vlastní v Česku firmu, která byla jednou z těch, kdo pod cenou koupil majetek SSM. Dnes se s ní soudí ministerstvo financí a chce tento majetek zpět (viz box Neprůhledný Aliafin).

Je zjevné, že pozadí Aliafinu, vlastníka vagonky Lostr, je problematické. ČD Cargo a vagonka Lostr však odmítají říct, za jakých podmínek spolu uzavírají obchody. Zdůvodňují to obchodním tajemstvím.

Když to shrneme: ČD Cargo patří státním drahám a obchoduje s neprůhlednou firmou. Šéf Carga má kamaráda a jeho syn je ve vedení této neprůhledné firmy. Nikdo však neví, kdo tuto firmu vlastní a jaké obchody s ní ČD Cargo uzavírá.

Šéf Českých drah Petr Žaluda, pod nějž ČD Cargo spadá, k tomu říká: "Státem vlastněná obchodní společnost by neměla obchodovat s firmami v neprůhledném vlastnictví či s firmami, kde společnosti hrozí riziko ztrát. Za obchodní politiku odpovídá management ČD Cargo, a. s."

České dráhy nyní prověřují zadávání zakázek ve svých dceřiných firmách. Na vagony se však zatím nedostalo. Ale Žaluda si chce podle svých slov od Carga vyžádat smlouvu s vagonkou Lostr. Záleží však na Cargu, zda mu ji poskytne.